A söripar közel 25 ezer embert foglalkoztat indirekt módon Magyarországon. Tavaly közel öt százalékkal csökkent a hazai sörértékesítés, köszönhetően az év elején jelentősen megemelkedett jövedéki adónak – többek között ez derült ki a Sörszövetség  idei sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a sörgyártó cégek tavalyi adatait összegző éves iparági jelentést.

A söripar közel 25 ezer embert foglalkoztat indirekt módon Magyarországon. Tavaly közel öt százalékkal csökkent a hazai sörértékesítés, köszönhetően az év elején jelentősen megemelkedett jövedéki adónak – többek között ez derült ki a Sörszövetség  idei sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a sörgyártó cégek tavalyi adatait összegző éves iparági jelentést.

A számokból kiderült, hogy a túladóztatás elkerülésével a söripar jelentős mértékben hozzájárulhatna a magyar gazdaság növekedéséhez. Az előző év enyhe növekedése után, 2013-ban 4,45 százalékkal csökkent a belföldi sörértékesítés 2012-höz képest.  A visszaesés mögött elsősorban az év eleji  tíz százalékos jövedéki adó emelés áll . A hazai sörpiac közel 90 százalékát lefedő, a három legnagyobb hazai sörgyár képviseletét ellátó szervezet által bemutatott éves jelentésből kiderül: a söripari vállalatok 2013-ban összesen 66 milliárd forint adót fizettek be a költségvetésbe, melynek jelentős tétele a jövedéki adó (37 Mrd Ft), az ÁFA (21 Mrd Ft), valamint a környezetvédelmi termék díj (2,1 Mrd Ft).

Az elmúlt öt év tapasztalatai alapján egyértelműen kimutatható, amikor nem növekedett a jövedéki adó, akkor a sörforgalom és az adóbevétel is növekedett. Ugyanakkor, amikor a jövedéki adó szintje növekedett, a forgalom csökkent, így az adóbevétel csak kis mértékben tudott növekedni.

Csíkné Dr. Kovács Klára, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke  nyilatkozata szerint „A fogyasztók árérzékenységének köszönhetően folytatódott a gazdaságos árkategóriájú sörök térnyerése a prémium és  középkategóriás termékek rovására."

A közvetlen foglalkoztatás területén kismértékű emelkedés volt tapasztalható  a söriparban, ami a teljes vertikumra pozitív hatással volt. „Egy söripari munkahely körülbelül 15 további munkahelyet teremt a mezőgazdasági termelés, a marketing, a logisztika és csomagolás, továbbá a vendéglátás területén".

A Sörszövetség elnöke elmondta:  a söripar tovább erősítette a környezettudatos fogyasztói és vásárlói magatartást az aludobozok gyűjtési rendszerének fejlesztésével.  Az ország több,mint 200 kiskereskedelmi pontján gyűjtő automaták segítségével ösztönzi a gyűjtést, és ez által az újrahasznosítást. A söripar környezeti terhelésének további csökkentése érdekében 2014-ben újabb közös kezdeményezésre lehet számítani.

A sör gyártók emellett továbbra is aktívan részt vesznek a magyar társadalmi életben: támogatják a helyi közösségeket, segítik a konkrét társadalmi problémák megoldását és társadalmi szervezetekkel való együttműködés révén terjesztik jó gyakorlataikat- más üzleti szereplők fejlődését is segítve.

A kulturált, felelős alkoholfogyasztás fejlesztése  az elmúlt esztendőben is a sörgyártók kiemelt fontosságú célja volt. Ennek érdekében a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogszabályok és az etikai kódex betartása mellett a szövetség továbbra is szorosan együttműködik az Önszabályozó Reklámtestülettel. A Sörszövetség által fejlesztett népszerű okos telefon alkalmazás, a JÓFEJ használatával a felnőtt lakosság 2013-ban is rendszeresen ellenőrizhette, hogy alkoholfogyasztást követően mikor ülhet újra a volán mögé.

 

SZ.A.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük