Huszonéves voltam, kedvemre való munka, jó fizetés, szerettem a szerszámműhely olajos, oldószeres szagát, az esztergapadok, fúró-, maró- és gyalugépek zaját. De ez nem volt elég, mohó voltam, mint minden kortársam. Sok pénzt akartam keresni, ezért magántanítványokat vállaltam. Matematikából, fizikából korrepetáltam középiskolásokat, házhoz mentem. Egyik nap nagybátyám telefonált.

Huszonéves voltam, kedvemre való munka, jó fizetés, szerettem a szerszámműhely olajos, oldószeres szagát, az esztergapadok, fúró-, maró- és gyalugépek zaját. De ez nem volt elég, mohó voltam, mint minden kortársam. Sok pénzt akartam keresni, ezért magántanítványokat vállaltam. Matematikából, fizikából korrepetáltam középiskolásokat, házhoz mentem. Egyik nap nagybátyám telefonált.

–  Egy kedves kollégám lánya, tizenhat éves, matematikából segítségre szorul. Megígértem, hogy elvállalod.

–  Annyira ódzkodik a kislány a számok világától?

–  Már másodszor járja az első osztályt, tavaly a pótvizsgán is megbukott. Szülei megdupláznák az óradíjadat, amelyet egyébként szoktál kérni.

–  Olyan butuska a gyerek?

–  Nem. Siketnéma.

–  Mit jelent ez pontosan?

–  Szájról tud olvasni, furcsán akadozva beszél, de ha oda figyelsz, megérted. Holnap délután hatra várnak.

–  Rendben van.

Az édesanyja nyitott ajtót. Örülök, hogy eljött, tanár úr. Kislányom Annamari nagyon értelmes, de az egészségesekkel együtt jár iskolába. A tábláról mindent leír, de nem érti az órán elhangzottakat. Segítségre van szüksége. Kérem, legyen hozzá türelmes. Megígérem, válaszoltam, meglátja asszonyom, nem lesz semmi baj.

–  Üdvözlöm Annamari, remélek megértjük egymást. Szólítson a keresztnevemen. Segíteni szeretnék, de az anyag megtanulását nem könnyíthetem meg, azt magának kell megtennie. Tudja ez olyan, mintha egy nehéz csomagot kellene felvinnie a lejtőn. Nem ketten visszük, de megmutatom, hol kell megfogni, hogy könnyebb legye a cipelés. Megegyeztünk?

–  I-gen.

–  Mi volt az iskolában a matematika órán?

–  A tra-péz-ről ta-núl-tunk, de nem ér-tem.

–  Nézze, lerajzolom. A trapéz latin szó, asztalkát jelent. Úgy is néz ki. Most megmutatom, hogy kell a kerületét és a területét kiszámítani. Látod, így.

–  Mu-lat-sá-gos.

–  Hát így is lehet mondani. Mérjük meg a trapéz szögeit.

–  Mééé?

–  Mert így lehet meghatározni a szögek és az oldalak közötti összefüggéseket.

Így telt az első negyedóra. Nyolc hónapig jártam hozzájuk, hetente kétszer. A tanév végén Annamari négyesre levizsgázott.

 

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük