A Tápió térségében megújult a vasúti pálya
7 perc olvasás
2008. december 11-én Tápiószecsőn, ill. Nagykátán az érintett önkormányzatok, a beruházó MÁV ZRt., a kivitelező MAVÉPCELL Kft., a Vasútvill Kft., valamint a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium képviselőinek részvételével ünnepélyes keretek között átadták a Tápiószecső-Nagykáta közötti felújított vasúti vonalszakaszt. A munkálatok költsége 4,5 milliárd forint volt.
2008. december 11-én Tápiószecsőn, ill. Nagykátán az érintett önkormányzatok, a beruházó MÁV ZRt., a kivitelező MAVÉPCELL Kft., a Vasútvill Kft., valamint a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium képviselőinek részvételével ünnepélyes keretek között átadták a Tápiószecső-Nagykáta közötti felújított vasúti vonalszakaszt. A munkálatok költsége 4,5 milliárd forint volt.
Mindkét helyen ünnepi beszédet mondott Csepi Lajos szakállamtitkár és az önkormányzatok vezetése, majd egy-egy emléktáblát lepleztek le az állomásépületek falán.
Történeti előzmények
A Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonal a hazai vasúthálózat nemzetközi fővonala, jelentős szerepet tölt be az országos és a Budapest-elővárosi közlekedésben a bejáró munkavállalók, a kulturális és a hivatali közlekedéssel kapcsolatban.
A Rákos-Újszász vonalat a MÁV építtette a Pest-Hatvan és a Hatvan-Szolnok vonalainak összekötésére.
A vasútvonal építését az 1880. XXXVIII. tc. alapján rendelték el, legfőbb célja az Osztrák Államvasút Társaság tulajdonában lévő Budapest-Cegléd vonal elkerülése volt. Az elsőrendű állami vonal kiépítését egy vágányra rendelték el, de a pályavonalat két vágány építésére kellett kijelölni. Az alapvetően síkvidékinek tekinthető vonalat 1882. március 12-én adták át a forgalomnak. A második vágány építését 1907-ben kezdték el, s 1911-ben helyezték üzembe.
Ezzel Budapest és Szolnok között két útirányon is lehetővé vált a vonatok kétpályás közlekedése.
1945 után a forgalom mielőbbi megindítása érdekében egyes állomásközökben a második vágányt felbontották, ebből az anyagból állították helyre a megrongálódott állomási és vonali szakaszokat. A második vágány emiatt hiányzó részeit 1970-71 között fektették le ismét. A vasútvonal villamosítása ezekután kezdődött el, s a villamos vontatás 1973. szeptemberében indult meg.
A most átadott vasútvonal-szakasz felújitását ennek a nemzetközi fővonalnak az elavult állapota tette szükségessé.
A rehabilitációs munkák befejeztével az érintett Tápiószecső-Nagykáta vonalszakaszon megszüntek a sebesség-korlátozások. A vasúttársaság nyilatkozata szerint, az átépítéssel elért forgalomfejlesztés mindenekelőtt a biztonság, a kiszámíthatóság, a kényelem és a vasúti szolgáltatások minőségi jellemzőinek javítását szolgálja.
A vasútvonal korszerűsítéséhez az Európai Beruházási Bank (EIB) nyújtott hitelt a Magyar Állam számára, 60 millió euro összegben. A teljes beruházás 2005-ben kezdődött, első ütemben a Tápiószecső-Nagykáta szakasz bal vágánya épül át, a jelenlegi második ütemben pedig az állomásköz jobb vágánya, Tápiószecső teljes állomása és Nagykáta állomása.
A projekt befejezését követően a vonalszakasz alkalmassá válik az eredeti előírásoknak megfelelő, üzembiztos menetrendszerű vasúti közlekedés lebonyolítására. A vasútvonal ezen szakaszain a hivatalos előírások 100-120 km/óra pályasebességet engedélyeznek, az ehhez tartozó megengedett tengelyterhelés pedig 210 kNewton.
A pálya átépítési és felújítási munkálatai 11,6 km-en zajlottak, ebből 8,4 km hosszon a nyíltvonali vágányok, ill. Tápiószecső állomás vágányai is teljesen átépültek. A jelen kor elvárásainak megfelelő felépítményi rendszer, megfelelő védelmű alépítmény, korszerű vasbetonaljakkal és pályasinekkel, valamint a vágánykapcsolatokat biztosító11 csoportkitérő (váltószerkezet) készült el.
Az állomásokon és a nyíltvonalon átépítettek 6 vasúti útátjárót, burkolatuk kialakításához a legmodernebb, STRAIL rendszerű gumiburkolatot használták. Nagykáta állomás felújítása során nagygépi ágyazatrostálást végeztek, váltószerkezeteket cseréltek. A terveknek megfelelően, a vágányok vízrendezésénél 2,6 km hosszon burkolt árok épült a csapadékvizek elvezetésére.
Modern kiselemes beton-burkolattal látták el az utasforgalmat biztosító peronokat Tápiószecső állomás II. vágánya mellett, s a III-IV. vágány között, Szentmártonkáta megállóhelyen, valamint Nagykáta állomás II-III. vágánya között.
A vízrendezési munkálatokhoz kapcsolódóan két áteresz megszűnt, s átépítettek egy kerethidat és egy lemezhidat az elvezetett vizeket befogadó Kerektói ágba való becsatlakozáson.
Az állomásokon az utasok kényelmét szolgáló ivókutakat telepítettek, Tápiószecső és Nagykáta állomáson a csapadék elleni védelem és a közlekedés biztonsága érdekében fedéllel látták el az aluljáró lejáró-lépcsőit és a rámpákat.
A pályaépítési munkákhoz kapcsolódóan a vasúti felsővezeték-rendszert is felújították, így az meg tud felelni a szakaszon várható villamos vontatási igényeknek. (A felsővezetéki munkákat a Vasútvill Kft. Gondozta. http://www.vasutvill.hu/ )
A térvilágítás is megújult; Tápiószecső állomáson az utasperon és a rakodó terület megfelelő megvilágítására új berendezéseket létesítettek. Szentmártonkáta megállóhelyen a mindkét vágány mellett megépült peron új térvilágítást kapott, Nagykáta állomáson is elvégezték a világítási rendszer korszerűsítését.
Tápiószecső állomása teljesen megújult, a pályaépítés következtében teljesen új állomáskép alakult ki, peronokkal és aluljáró-lefedésekkel. Az átalakulás miatt az állomáson lévő D-55 típusú, háromfázisú váltóállítással működő térköz-biztosító berendezést is nagyobb hatókörletűre kellett alakítani, egyúttal a nyíltvonali biztosítóberendezést is korszerűsítették. Nagykáta és Tápiószecső között 3 db vonali sorompó működik, küzülük kettőt fél csapóruddal egészítettek ki. Tápiószecső állomás területén az SR1 fénysorompók behatási és oldási rendszere megváltozott, kiépítették a közelítési vágányút-foglaltság érzékelő áramkört is, így a sorompót vezérlését maga a vonat végzi, a sorompó zárvatartási ideje pedig lecsökken.
Kibővítették, ill. korszerűsítették Tápiószecső, Szentmártonkáta és Nagykáta állomásainak utastájékoztató berendezéseit, a peronokat is ellátták hangszórókkal. A forgalmi szolgálattevők munkájának megkönnyítésére a forgalmi irodákba a legkorszerűbb, DIKOS típusú diszpécserrendszert építették be.
Megrendelő a MÁV Zrt. Vezérigazgatóság, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. kedvezményezett javára.A mérnöki munkák felelőse a MÁV Zrt. Beruházási Szolgáltató Egység Területi Projekt Központ (Debrecen), generálkivitelező a MÁVÉPCELL Mély-, Magas- és Vasútépítő Kft. (Celldömölk). Tervező: BAU-ING 2000 Mérnöki Iroda Kft. (Biatorbágy).
http://www.szentmartonkata.hu/
http://www.vasutepitok.hu/menu/bemutatkozas/bemutatkozas_0.html
Harmat Lajos