A térképA térkép2008. december 11-én  Tápiószecsőn, ill. Nagykátán az érintett önkormányzatok, a beruházó MÁV ZRt., a kivitelező MAVÉPCELL Kft., a Vasútvill Kft., valamint a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium képviselőinek részvételével ünnepélyes keretek között átadták a Tápiószecső-Nagykáta közötti felújított vasúti vonalszakaszt.  A munkálatok költsége 4,5 milliárd forint volt.

 

A térképA térkép2008. december 11-én  Tápiószecsőn, ill. Nagykátán az érintett önkormányzatok, a beruházó MÁV ZRt., a kivitelező MAVÉPCELL Kft., a Vasútvill Kft., valamint a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium képviselőinek részvételével ünnepélyes keretek között átadták a Tápiószecső-Nagykáta közötti felújított vasúti vonalszakaszt.  A munkálatok költsége 4,5 milliárd forint volt.

Mindkét helyen ünnepi beszédet mondott Csepi Lajos szakállamtitkár és az önkormányzatok vezetése, majd egy-egy emléktáblát lepleztek le az állomásépületek falán.

Történeti előzmények

A Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonal a hazai vasúthálózat nemzetközi fővonala, jelentős szerepet tölt be az országos és a Budapest-elővárosi közlekedésben a bejáró munkavállalók, a kulturális és a hivatali közlekedéssel kapcsolatban. 

A Rákos-Újszász vonalat a MÁV építtette a Pest-Hatvan és a Hatvan-Szolnok vonalainak összekötésére.

A pályaA pályaA vasútvonal építését az 1880.  XXXVIII. tc.  alapján rendelték el, legfőbb célja az Osztrák Államvasút Társaság tulajdonában lévő Budapest-Cegléd vonal elkerülése volt.  Az elsőrendű állami vonal kiépítését egy vágányra rendelték el, de a pályavonalat két vágány építésére kellett kijelölni.  Az alapvetően síkvidékinek tekinthető vonalat 1882. március 12-én adták át a forgalomnak.  A második vágány építését 1907-ben kezdték el, s 1911-ben helyezték üzembe.

Ezzel Budapest és Szolnok között két útirányon is lehetővé vált a vonatok kétpályás közlekedése.

1945 után a forgalom mielőbbi megindítása érdekében egyes állomásközökben a második vágányt felbontották, ebből az anyagból állították helyre a megrongálódott állomási és vonali szakaszokat.  A második vágány emiatt hiányzó részeit 1970-71 között fektették le ismét.  A vasútvonal villamosítása ezekután kezdődött el, s a villamos vontatás 1973. szeptemberében indult meg.

TápiószecsőTápiószecsőA most átadott vasútvonal-szakasz felújitását ennek a nemzetközi fővonalnak az elavult állapota tette szükségessé.

A rehabilitációs munkák befejeztével az érintett Tápiószecső-Nagykáta vonalszakaszon megszüntek a sebesség-korlátozások.  A vasúttársaság nyilatkozata szerint, az átépítéssel elért forgalomfejlesztés mindenekelőtt a biztonság, a kiszámíthatóság, a kényelem és a vasúti szolgáltatások minőségi jellemzőinek javítását szolgálja.

A vasútvonal korszerűsítéséhez az Európai Beruházási Bank (EIB)  nyújtott hitelt  a Magyar Állam számára, 60 millió euro összegben. A teljes beruházás 2005-ben kezdődött, első ütemben a Tápiószecső-Nagykáta szakasz bal vágánya épül át, a jelenlegi második ütemben pedig az állomásköz jobb vágánya, Tápiószecső teljes állomása és Nagykáta állomása. 

A projekt befejezését követően a vonalszakasz alkalmassá válik az eredeti előírásoknak megfelelő, üzembiztos  menetrendszerű vasúti közlekedés lebonyolítására.  A vasútvonal ezen szakaszain a hivatalos előírások 100-120 km/óra  pályasebességet engedélyeznek, az ehhez tartozó megengedett tengelyterhelés pedig  210 kNewton.

A pálya átépítési és felújítási munkálatai  11,6 km-en zajlottak,  ebből 8,4 km hosszon a nyíltvonali vágányok, ill. Tápiószecső állomás vágányai is teljesen átépültek.  A jelen kor elvárásainak megfelelő felépítményi rendszer, megfelelő védelmű alépítmény, korszerű vasbetonaljakkal és pályasinekkel, valamint a vágánykapcsolatokat biztosító11 csoportkitérő (váltószerkezet) készült el.

Az állomásokon és a nyíltvonalon átépítettek  6 vasúti útátjárót,  burkolatuk kialakításához a legmodernebb,  STRAIL rendszerű gumiburkolatot használták. Nagykáta állomás felújítása során nagygépi ágyazatrostálást végeztek, váltószerkezeteket cseréltek.  A terveknek megfelelően, a vágányok vízrendezésénél 2,6 km hosszon burkolt árok épült a csapadékvizek elvezetésére.

Modern kiselemes beton-burkolattal látták el az utasforgalmat biztosító peronokat Tápiószecső állomás  II. vágánya mellett, s a  III-IV. vágány között, Szentmártonkáta megállóhelyen, valamint Nagykáta állomás  II-III. vágánya között. 

A vízrendezési munkálatokhoz kapcsolódóan két áteresz megszűnt,  s átépítettek egy kerethidat és egy lemezhidat az elvezetett vizeket befogadó Kerektói ágba való becsatlakozáson.

Az állomásokon az utasok kényelmét szolgáló ivókutakat telepítettek, Tápiószecső és Nagykáta állomáson a csapadék elleni védelem és a közlekedés biztonsága érdekében fedéllel látták el az aluljáró lejáró-lépcsőit és a rámpákat. 

A pályaépítési munkákhoz kapcsolódóan a vasúti felsővezeték-rendszert is felújították, így az meg tud felelni a szakaszon várható villamos vontatási igényeknek.  (A felsővezetéki munkákat a Vasútvill Kft. Gondozta.  http://www.vasutvill.hu/ )

A térvilágítás is megújult;  Tápiószecső állomáson az utasperon és a rakodó terület megfelelő megvilágítására új berendezéseket létesítettek.  Szentmártonkáta megállóhelyen a mindkét vágány mellett megépült peron új térvilágítást kapott,  Nagykáta állomáson is elvégezték a világítási rendszer korszerűsítését.

Tápiószecső állomása teljesen megújult, a pályaépítés következtében teljesen új állomáskép alakult ki, peronokkal és aluljáró-lefedésekkel. Az átalakulás miatt az állomáson lévő D-55 típusú, háromfázisú váltóállítással működő  térköz-biztosító berendezést is nagyobb hatókörletűre kellett alakítani, egyúttal a nyíltvonali biztosítóberendezést is korszerűsítették.  Nagykáta és Tápiószecső között  3 db  vonali sorompó működik, küzülük kettőt fél csapóruddal egészítettek ki.  Tápiószecső állomás területén az SR1 fénysorompók behatási és oldási rendszere megváltozott, kiépítették a közelítési vágányút-foglaltság érzékelő áramkört is, így a sorompót vezérlését maga a vonat végzi, a sorompó zárvatartási ideje pedig lecsökken.

Kibővítették, ill. korszerűsítették Tápiószecső, Szentmártonkáta és Nagykáta állomásainak utastájékoztató berendezéseit, a peronokat is ellátták hangszórókkal.  A forgalmi szolgálattevők munkájának megkönnyítésére a forgalmi irodákba a legkorszerűbb, DIKOS típusú diszpécserrendszert építették be.

Megrendelő a MÁV Zrt. Vezérigazgatóság,  a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. kedvezményezett javára.A mérnöki munkák felelőse a MÁV Zrt. Beruházási Szolgáltató Egység Területi Projekt Központ (Debrecen),  generálkivitelező a MÁVÉPCELL Mély-, Magas- és Vasútépítő Kft. (Celldömölk). Tervező:  BAU-ING 2000 Mérnöki Iroda Kft. (Biatorbágy).

http://www.mav.hu/

http://www.eib.org/

http://www.tapioszecso.hu/

http://www.nagykata.hu/

http://www.szentmartonkata.hu/

http://www.vasutepitok.hu/menu/bemutatkozas/bemutatkozas_0.html

http://www.strail.de/

http://www.funkwerk-itk.com/Funkwerk/cms_en.nsf/($UNID)/880C079FBEF8EA61C12574F000337BE4/$File/DIKOS-E.pdf

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük