Bak Imre háta mögötti kép: A nappal és éj közöttBak Imre háta mögötti kép: A nappal és éj között

Fantasztikus élénk színek, fényt-, energiát sugárzó képek, különleges formák. „A történet folytatódik…" a kiállítás címe, melyet Bak Imre festőművész képeiből rendezett a Budapest Galéria, s melyet október 21.-ig még megtekinthetünk, megcsodálhatunk.

 Bak Imre háta mögötti kép: A nappal és éj közöttBak Imre háta mögötti kép: A nappal és éj között

Fantasztikus élénk színek, fényt-, energiát sugárzó képek, különleges formák. „A történet folytatódik…" a kiállítás címe, melyet Bak Imre festőművész képeiből rendezett a Budapest Galéria, s melyet október 21.-ig még megtekinthetünk, megcsodálhatunk.

Bak Imre festőművész 1939-ben született. Közel ugyan a 70. életévéhez, de fiatalosan, tele energiával -mint  a képei-  jelent meg a galériában azért, hogy együtt tekintsük meg képeit, s beszélgethessünk kicsit életéről, művészetéről.

-Képző-és Iparművészeti Gimnáziumba járt. Ez konkrétan lett kiválasztva, vagy egy lehetséges alternatíva része lehetett?

Az általános iskolában a rajztanárom volt az, aki észrevette, hogy mindig rajzolgatok, a kitűzött feladatokon felül is. Az Ő tanácsára kerültem ebbe a gimnáziumba.

-A tanulmányútjai, országjárásai mennyire tudták meghatározni festészetét, stílusát?

Africa I.Africa I.Az ötvenes évek közepén, végén igen konzervatív nevelést kaptunk, ez jelen volt a főiskolán is. Mikor először láttunk XX. századi műveket, megdöbbentett bennünket, hogy ilyen is van, s titkolják előttünk. Tehát ezekkel a képekkel, stílusokkal csak akkor találkozhatott valaki, ha kifejezetten érdeklődött utána, s kereste azt.

A külföldi utak nagy hatással voltak rám. Meggyőződésem, hogy az embernek saját feladatait nem csak hazai, hanem nemzetközi összefüggésekben is meg kell tudnia határoznia. Tudja azt mit, hol, hogyan érdemes keresnie.

-A Budapesti Műhelyről mondana nekem pár szót? Milyen céllal alakult?

Saját tér II.Saját tér II.A Budapesti Műhelyt a 70-es években alapítottuk Fajó Jánossal, Keserű Ilonával, Hencze Tamással, Mengyán Andrással, Nádler Istvánnal. Az akkori alternatív kiállításokat hivatott segíteni. Készítettünk egy szitanyomógépet, és ennek segítségével nyomatokat, pl. a Józsefvárosi Galéria számára is. Célja volt még a kiállításokról szóló információ terjesztése is.

-4 évig nem festett. Miért?

Az éjszaka titkaAz éjszaka titkaVolt egy időszak, mikor egy anyagtalan műfaj alakult ki. Ezt koncept művészetnek hívták. Papír, fotográfia voltak az eszközök. Ezeket jól lehetett nemzetközileg kommunikálni. Ebből az időből, de egészen 1999.-ig tartó munkáimról megjelent a Fotókonceptek című albumom, melyhez Földényi F. László írt szöveget. Ezekben az években átgondoltam véleményem a művészetről is.

-Hogy készülnek a képei? Úgy tudom apró vázlatokból indul ki.

Az éjszaka arcaAz éjszaka arcaEgy transzparens, akrill festékkel dolgozom, melyet több rétegben viszek fel. Itt tévedni nem lehet, pontosan meg kell tervezni mindent. Az első rétegek még felhősek, foltosak, majd egy simának látszó réteg alakul ki. Elkezdem egészen apró, gyufásdoboz mérettel, majd egy közepes méretet festek, s közben apró változtatásokat eszközölök. Végül készül egy nagy kép Akár 20-30 vázlata is lehetett az előkészületnek.

-Mennyi ideig készül egy kép?

Africa I. és Africa II.Africa I. és Africa II.Mindegyik máshogy készül, más ideig. Van melyhez kevesebb vázlat készül, van, melyhez több. De a vázlatok után a nagy kép kb. 3-4 nap.

-Tanított az Iparművészeti Főiskolán. Mi volt az, amit fontosnak tartott, hogy minden diáknak elmondjon?

Azt kell megértsék, nem velünk kezdődik a művészettörténet. Belecsöppenünk egy folyamatba, és annak részei leszünk.

Mintha...Mintha…A diákokat figyelni kell miben jók, s segíteni őket ebben. Segíteni őket a korrektúrák mellett egy könyvvel, egy kiadvánnyal.

A fiatal megtalálja majd önmagát. Megtalálja azt, ami majd a képben megjelenik. Fontos, hogy legyen világképe, véleménye a világról, művészetről.

A képeket együtt néztük meg Bak Imrével. Közben elmondta, hogy nem a forma színezése, hanem a szín formálása a lényeg. A jelen kor bizonytalansága, s dinamikája van a képekben, a pillanatnyi létünkön keresztül.

A képek tele vannak élénk, erős, de kellemes színekkel. Bak Imre szerint ezek fényt sugároznak, biztosítják a fénnyel való telítettséget.

Legújabb képeit jellemzi, hogy nem túl absztraktak, s nem is túl ábrázolóak. Így jók, ahogy vannak. Így fényt sugárzóak, így kifejezőek, így Bak Imrések.

A kiállítást október 21-ig a Budapest Galériában tekinthetik meg, melyet az V. kerületben a Szabadsajtó út 5. szám alatt találnak.

Németh Krisztina

http://www.budapestgaleria.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük