Acél helyett gabona – Szembe úszik a válsággal a Mahart Duna Cargo
3 perc olvasásAz acélipari válság következtében drámai mértékben, megközelítőleg 50 százalékkal csökkent az ebből a szektorból a MAHART Duna Cargo Kft.-hez érkező szállítási megrendelések volumene. A tavalyi év kapacitását még kétharmad arányban lefoglaló rendelésállomány részbeni elmaradásából adódó bevételkiesést a vállalat a gabonafélék szállításának bővítésével kívánja pótolni. A kialakult helyzet miatt felgyorsított flotta-felújítási programnak köszönhetően az év közepére a 248 hajóból álló flotta további 18 egységét teszik gabonaszállításra alkalmassá.
Az acélipari válság következtében drámai mértékben, megközelítőleg 50 százalékkal csökkent az ebből a szektorból a MAHART Duna Cargo Kft.-hez érkező szállítási megrendelések volumene. A tavalyi év kapacitását még kétharmad arányban lefoglaló rendelésállomány részbeni elmaradásából adódó bevételkiesést a vállalat a gabonafélék szállításának bővítésével kívánja pótolni. A kialakult helyzet miatt felgyorsított flotta-felújítási programnak köszönhetően az év közepére a 248 hajóból álló flotta további 18 egységét teszik gabonaszállításra alkalmassá.
A csaknem 250 hajóval dolgozó, nagy múltú Mahart Duna Cargo Kft. több mint 340 ezer tonna hordképességű flottájának egészen a közelmúltig a teljes, évi 3,1 millió tonnás forgalom mintegy 60-65 százalékát adták a Dunára települt öntödék és más kohászati cégek. A válság azonban mostanra – az autóipari megrendelések esését követően – az acélágazatot is elérte, így a szén, vasérc és más alapanyagok szállításai is csökkentek.
Az acélipari szállítások 50 százalékos csökkenése a cég teljes megrendelés-állományában mintegy 30 százalékos kiesést jelent – ismertette a helyzetet Litvai János, a vállalat ügyvezetője. Ezt kiküszöbölendő a Mahart Duna Cargo felgyorsította bárkái – a köznyelvben uszályként ismert szállítóeszközök – átalakítását, hogy azok minél hamarabb megfeleljenek az erősödő gabonaszállítási igényeknek.
Jelenleg is már évi 7-800 ezer tonna ömlesztett termény szállítására van megrendelésünk, de pillanatnyilag kapacitásunk sem lenne többre, ezért dolgozunk ennek bővítésén – fogalmazott a vezető. Pillanatnyilag egyszerre hat bárkánkon folyik az átalakítás, melynek során tető kerül a rakterekre, hiszen a gabonafélék esetében fontos hogy szárazon, minőségromlás nélkül érkezzenek meg a célállomásra. Ez év végéig várhatóan további 12 bárkát újítunk fel és alakítunk át. Szerencsés esetben tehát már középtávon sikerül kompenzálni a kohászati szállítások elmaradása miatti veszteséget.
A Mahart Duna Cargo Kft. jelenlegi formájában 2003 óta működik. 2009 januárjától az anyacéggel, az EDDSG-vel összevonva, közösen üzemeltetik a két társaság flottáját. Alkalmazottainak létszáma jelenleg 101 fő, éves szállítókapacitása több mint 3 millió tonna. A cég a Duna teljes hajózható szakaszán jelen van. A Mahart Duna Cargo Kft. 2008-as árbevétele meghaladta a 6 milliárd forintot.