2024.december.21. szombat.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

AI a játékok világában

4 perc olvasás
A mesterséges intelligencia (AI) már nem új keletű dolog.
possessed photography jibmsms4 ka unsplash

A mindenki által ismert Pac-Man szellemeket irányító algoritmustól kezdve az univerzum építő algoritmuson keresztül a játékokban a mesterséges intelligencia (AI) nem új keletű dolog. A gyökerek egészen 1949-ig nyúlnak amikor egy kriptográfus, név szerint Claude Shannon a számítógépén alkotott az egyjátékos sakkprogramot. Ez a kezdetleges játék igen fontos lépcsőfok volt az AI fejlődésében. A kutatók azóta is rengeteg egyedülálló és érdekes alkalmazásban használják ezt a technológiát.

Az AI kezdete a játékiparban

Immáron közel harminc éve, 1992-ben megjelent a Wolfenstein 3D. A játék ellenséges katonáinak döntéshozatala egy kezdetleges formája volt a mesterséges intelligenciának. Az FSM vagyis Finite State Machine típusú algoritmus igen egyszerű.

Ebben a megoldásban a tervezők létrehozzák az összes lehetséges esemény listáját, amelyet az AI megtapasztalhat. Ezt követően a tervezők minden helyzethez egyedi válaszokat rendelnek. A Wolfenstein fejlesztői, minden lehetséges helyzetet figyelembe vettek, amelyet egy ellenséges katona átélhet.

A főhős belekerülhet a látókörébe, hátulról lelőheti, egyszerűen elbújhat, miközben keresik és még sok más szituáció van felcímkézve válaszreakcióval. Azokban az időkben a játék fejlesztői összeállítottak egy listát a lehetséges helyzetekről, és mindegyiknél megmondták az AI-nak, hogy mit kell tennie.

A fejlett AI más színterei

A mesterséges intelligencia mára már olyan mélyen beleivódott az emberek hétköznapjaiba, hogy mondhatni teljesen észrevétlen. Legyen szó akár csak egy egyszerű Google keresésről, vagy a telefonok biometrikus azonosítási rendszereiről az ilyen folyamatok mögött komoly számítások folynak.

Az ehhez hasonló innovációkra pedig kimondottan nyitottak az olyan online játékélményt weboldalak, mint a GGpoker. Összetett szolgáltatásaik számos funkciót vegyítenek, így nem csoda, ha rejtve több mesterséges intelligencia dolgozik a felhasználók önfeledt kikapcsolódásáért. A nemzetközi cég már a 2020-as évben is számos haladó újítással ismertette meg a közönségét, idén pedig második alkalommal ad otthont a világ legnagyobb online pókervesenyének.

AI mint játékélmény

Egészen a közelmúltig az a fajta magától tanuló, igen fejlett mesterséges intelligencia, ami a gépi tanulás forradalmának mélytanulási része, kevés helyre jutott el. Ilyen alkalmazási terület az önvezető autó, a számítógépes érzékelés és a természetes nyelvek feldolgozásának fejlődése. Ez a fajta mesterséges intelligencia nem lépett be a kereskedelmi játékok világába. Ennek leginkább hardware oldali okai vannak, miszerint igen számításigényes egy ilyen szinten képzett AI.

Úgy tűnik azonban, hogy a jövőben létezhet egy olyan időpont, amikor a fejlesztők hozzáférést kapnak ezekhez az eszközökhöz teljesen magával ragadó és felettébb intelligens játékok létrehozásához. Ez esetleg olyan fejlesztési megoldásokat eredményezhet, amelyek automatizálják a kifinomult játékok alapjait, amelyek képesek önmagukat megváltoztatni és reagálni a játékosok visszajelzéseire. Valamint olyan játékon belüli karakterek (NPC) jöhetnek létre, amelyek annál jobban fognak fejlődni, minél több interakciót hoz létre a játékos.

A világteremtő mesterséges intelligencia

Évek óta a játékfejlesztők úgy programozzák az AI-okat, hogy azok nemcsak úgy tesznek, mintha emberek lennének, hanem segítenek a virtuális világok létrehozásában emberi beavatkozás nélkül is akár. Egy játék belső univerzumát felépítő algoritmus szinte észrevétlenül teremt egy olyan világot, amelybe a játékos beleolvadhat.

A játékiparban az AI egyik feladata egy olyan komplex rendszer létrehozása, amely átélhető játékélményt eredményez. Például a Red Dead Redemption 2 lehetővé teszi a játékosok számára, hogy számtalan módon kölcsönhatásba léphessenek a játéban lévő karakterekkel. Különböző apró akciókra is hatással lehet lenni, mint egy kalap viselése vagy akár a vérfoltok a ruhán.

Az AI és az ember

A játékok esetében a legfontosabb tényező, hogy az AI csak 50 százaléka az élménynek. A maradék 50 százalék nem más, mint pszichológia. Mindaz ahogyan az emberek reagálnak erre a technológiára, és ahogyan érzékelik. Valójában rengeteg AI egy igencsak egyszerű döntésfára épül és az igazi érdem az embereké.

Kanyarodjunk vissza a Pack-Man megoldásához. Ebben a klasszikus játékban a nemjátékos entitások teljesen random módon választanak irányt. Ugyanakkor érdekes mennyi ember gondolta úgy, hogy például a szellemek összeszövetkezve próbálják bekeríteni őt. Ebből is látszik, hogy az AI esetében a technikai oldal mellett az emberi tényező is nagyban közrejátszik.

forrás: webnyeremeny.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Alapította : Pósvári Sándor - 1973. Powered by WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. 2025©