Közel kétezer megvalósult marketingakció, több mint ezer hazánkban vendégül látott nemzetközi újságíró és forgatócsoport és közel 1500 külföldi utazási szakember; mintegy háromszáz újságírói és utazásszervezői tanulmányút; sikeres részvétel belföldi és külföldi kiállításokon; 52 működő weboldal a Föld 29 országában; szorosabb együttműködés a szakmai és stratégiai partnerekkel, számos sikeres közös belföldi és külföldi marketingakció; előrelépés az MT Zrt. által kezdeményezett Légi Marketing Alap létrehozása területén (aminek köszönhetően jövőre több új légi járat indulhat magyarországi repülőterekre, Budapest, Balaton és Debrecen térségébe) és sikeres nemzetközi szakmai rendezvények Magyarországon.

Közel kétezer megvalósult marketingakció, több mint ezer hazánkban vendégül látott nemzetközi újságíró és forgatócsoport és közel 1500 külföldi utazási szakember; mintegy háromszáz újságírói és utazásszervezői tanulmányút; sikeres részvétel belföldi és külföldi kiállításokon; 52 működő weboldal a Föld 29 országában; szorosabb együttműködés a szakmai és stratégiai partnerekkel, számos sikeres közös belföldi és külföldi marketingakció; előrelépés az MT Zrt. által kezdeményezett Légi Marketing Alap létrehozása területén (aminek köszönhetően jövőre több új légi járat indulhat magyarországi repülőterekre, Budapest, Balaton és Debrecen térségébe) és sikeres nemzetközi szakmai rendezvények Magyarországon.

 Többek között ezeket az eredményeket könyvelheti el idén a Magyar Turizmus Zrt. és együttműködő partnerei. A belföldi turisztikai marketingtevékenység középpontjában idén a zöldturizmus, az egészség- és eseményturizmus állt, külföldön pedig Budapest, a Balaton, az egészségturizmus és a hivatásturizmus szerepelt kiemelten.

Egy kis visszatekintés

Sikeres „zöld" kampányok

A Magyar Turizmus Zrt. a Zöldturizmus Évében számos akcióval hívta fel a nagyközönség figyelmét a hazai gyalogos, kerékpáros, lovas és vízi kalandozási lehetőségekre. A Zrt. célja a kampányévvel a hazai lakosság érdeklődésének felkeltése, illetve erősítése volt hazánk természeti értékei iránt. A kampányév során a nemzeti turisztikai marketingszervezet kiemelt figyelmet fordított a környezettudatos életmód népszerűsítésére is a belföldi lakosság körében.

A Zöldturizmus Éve keretében az MT Zrt. számos új kiadványt jelentetett meg. A kampányév tematikájához kapcsolódott az Itthon otthon van turisztikai melléklet és a televíziós programajánló, valamint a http://zoldut.itthon.hu/ internetes oldal is. A kampányévre készített 741.000 darab központi zöldkiadvány csaknem maradéktalanul elfogyott! Magyarország turisztikai régiói is speciális kiadványokkal, természetjáró, kerékpáros és vízi térképekkel, túrajánlatokkal álltak a zöldutazók rendelkezésére (pl. Természetesen…-Kalandozás Észak-Magyarországon, Két keréken a Balatonnál, Hív a természet – Dél-Dunántúl, Kiránduljunk együtt – Dél-Dunántúl, Természetjárás vízen a Tisza-tónál, Természetjárás, öko-, kerékpáros- és lovastúrák a Tisza-tavi régióban, stb.)

A kampányévet megelőzően a Magyar Turizmus Zrt. kutatást végzett a zöldturizmus témakörében, amelyből kiderült, hogy a magyar lakosság közel fele az elmúlt három évben egyetlen magyarországi Nemzeti Parkban sem járt és nem szokott túrázni vagy lovagolni sem. Az MT Zrt. zöldturizmus kampányéve sikeresen változtatott ezen a szomorú képen: az alábbi zöldakciók országszerte több tízezer zöldutazót mozgattak meg!

A Zöldturizmus Éve 2007. március 24-én egy nagyszabású, országos akcióval indult. A Magyar Turizmus Zrt., a Magyar Természetbarát Szövetség és a Magyar Geocaching Közhasznú Egyesület Kincskereső Játékra hívott mindenkit, aki kalandos formában szeretett volna megismerkedni Magyarország természeti kincseivel. A játékos kedvűek számára a kincskeresést követően az Utazás Kiállítás is tartogatott meglepetéseket, 2007. március 29. és április 1. között, ahol az MT Zrt. – KvVM közös „zöld" megjelenése mellett, csendes, természetközeli attrakciók és kincskereső játék várta az érdeklődőket.

A Család Lovardája Program a Magyar Lovas Turisztikai Szövetség és a Magyar Turizmus Zrt. első nagy közös, országos akciója volt. A két szervezet annak a célkitűzésnek az érdekében fogott össze, hogy népszerűsítsék a lovaglást, a lovas turizmust a belföldi vendégek körében. Az akció során az ország 120 lovardájában várta 50%-os kedvezmény a vendégeket. Az áprilisban első alkalommal megrendezett Család Lovardája Program után, újabb országos, lovas rendezvényen vehettek részt kicsik és nagyok egyaránt: július 4-én vette kezdetét a III. Országos Gyerek Lovas Találkozó Orfűn.

Májusban a balatoni természeti értékeké volt a főszerep, amikor a zöldutazók meggyőződhettek arról, hogy a Balaton nem csupán a nyári fürdőzések paradicsoma. A tó főszezoni forgalmának további élénkítése céljából, „Tengernyi élmény itthon" szlogennel indított kampány része volt egy – rádiókban, televíziókban és az írott sajtóban folytatott – médiakampány, egy banner-kampány, egy óriásplakát-kampány, egy Balaton road show, valamint intenzív kiadvány-terjesztés. Az MT Zrt. „Balatoni Tízpróba" elnevezésű kampányának keretében pedig hazai sztárok népszerűsítették a balatoni természeti értékeket és a gazdag programkínálatot.

Országszerte 1500 iskolás vett részt abban a szemétgyűjtési akcióban, amelyet a Magyar Turizmus Zrt. a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériummal (KvVM) és a nemzeti park igazgatóságokkal együttműködésben hirdetett meg. 2007. május 18-án az ország nemzeti parkjaiban lelkes önkéntesek "fésülték át", s ahol szükséges volt, tisztították meg a zöldterületeket.

A Zöldturizmus Éve kampányév kiemelt eseménye júniusban a hagyományteremtő céllal, első alkalommal megrendezésre került Magyar Nemzeti Parkok Hete volt, amely június 15-én egy beharangozó akcióval, a Nemzeti Parkok Hétvégéjével indult a Pál-völgyi barlang kőfejtőjénél, ahol mind a tíz nemzeti park bemutatkozott. A barlangokat a két nap alatt kb. 1100 érdeklődő kereste fel, ami a normál hétvégi forgalom több mint háromszorosa. A Magyar Nemzeti Parkok Hete 2007. június 18. és 24. között várta a zöldutazókat több mint száz ingyenes garantált programmal, ingyenes és kedvezményes belépőkkel, szakvezetéses túrákkal és szállásdíjkedvezményekkel. A KvVM adtai szerint kb. 16.000 látogató vett részt a meghirdetett programokon és látogatta meg a bemutatóhelyeket. Ez 5-50%-os forgalomnövekedést jelentett. Az akció sikerességét mutatja, hogy valamennyi nemzeti park szeretné azt megismételni. A szakmai szervezetek összefogásának köszönhetően, az ország 170 szálláshelye is csatlakozott az akcióhoz. A Magyar Szállodaszövetség nyári marketingakciója keretében június 1. és 30. között az akció csatlakozott szálláshelyein 2=3 kedvezmény várta az érdeklődőket, a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetségének csatlakozott tagjai június 15. és 24. között 50%-os kedvezményt nyújtottak a zöldturistáknak, a csatlakozott ifjúsági szálláshelyek pedig vagy 2=3 vagy 50%-os kedvezményt biztosítottak június 15. és 24. között.

A Magyar Turizmus Zrt. közreműködésével megvalósuló Európai Mobilitási Hét keretében szeptember 16. és 22. között Budapest utcáit „visszafoglalták" a gyalogosok és kerekezők az autóktól. Az eseményen a szervezők számos programmal hívták fel a lakosság figyelmét a környezettudatos életmód előnyeire, a környezetbarát közlekedési eszközök használatára. Az MT Zrt. turisztikai információs pultnál várta az érdeklődőket és mintegy 4.000 kiadványt osztott szét.

2007. szeptember 21-23. között rendezték meg az MT Zrt. együttműködésével a LEADER Magyar Vidéki Turizmus Napjai akciót, amelyhez 52 vidéki LEADER+ közösség, 340 település, 940 turisztikai szolgáltató csatlakozott, akik minimum 30%-os kedvezményt adtak szolgáltatásaikból. A www.hazajaro.hu honlapon az akció ideje alatt több mint egymillió oldalletöltést regisztráltak és mintegy 15.000 vendég vette igénybe a kedvezményes szolgáltatásokat.

Októberben az ország leggyakoribb és legkülönlegesebb madarait is megismerhették az érdeklődők az „Európai Madármegfigyelő Napok" eseményei során. Az MT Zrt. és a Magyar Madártani Egyesület az ország több pontján, szakemberek által vezetett madármegfigyelő túrákra várta az érdeklődőket 2007. október 6-án és 7-én. 207 helyszínen 5038 résztvevő figyelt meg 469.825 madarat. A helyszíneken mintegy hatezer darab zöldturisztikai kiadványt terjesztett az MT Zrt.

A Magyar Turizmus Zrt. fotópályázatot hirdetett a Zöldturizmus Éve kampány részeként. A verseny célja Magyarország zöldturisztikai kínálatának népszerűsítése volt. A zöldutazók a kirándulások alatt készült képeikkel értékes nyereményekért pályázhattak. A Zöld Út 2007 fotópályázaton a természetjárással, kerékpáros, lovas és vízitúrákkal, valamint a nemzeti parkokkal kapcsolatos fényképek versenghettek egymással, értékes belföldi utazásokért és egyéb ajándékokért.  A pályázatra 1151 nevező küldött be 6707 fotót. (Képek száma kategóriánként: Aktívan a természetben: 2682 db; Kirándul a család: 1349 db; Nemzeti parkjaink: 2676 db.) A nyertes képek a jövő évben vándorkiállítás keretében is megtekinthetők.

A kiemelt eseményeken túl az ország kilenc régiója is számos akcióval kapcsolódott a kampányévhez, amelyekről a Zrt. közlemények, illetve PR-cikkek és hirdetések formájában, valamint honlapjain folyamatosan tájékoztatta a médiát és a nagyközönséget.

A Zöldturizmus évére a Tisza-tó régió kialakította a Túraközpont Hálózatot, amely a térségbe látogatók kerékpáros-, vízi- és lovastúra programjainak megszervezésében segít. A hálózat tagjai túraeszköz bérléssel (kerékpárok, csónakok, kenuk kölcsönzésétől a lovas szekérig), a hálózat éttermi tagjai turistamenüvel, útravaló hideg élelmiszercsomaggal, a túraközpontok pedig információval, kidolgozott kirándulási ajánlatokkal, térképekkel és egyéb kiadványokkal segítik az érdeklődőket, kívánságra pedig jogosítvánnyal rendelkező túravezetőt ajánlanak.

A tematikus kampányévhez kapcsolódva a Tisza-tó meghirdette a Tisza-tavi 8 próbát, amely a négy évszakos természetjárás jegyében csábította kirándulásra az utazókat. Az eseménysorozat februárban, az úgynevezett Tisza-tavi Jégtúrával indult és egész évben tartott. 

2007. május 19-én Szeged volt az első állomása a „Csak természetesen Közép-Dunántúlon" nagyközönségi road show-nak, amelyet a Magyar Turizmus Zrt. a Közép-dunántúli régió turisztikai kínálatának népszerűsítése érdekében indított útjára. A rendezvénysorozat négy hétvégén, szombatonként várta az érdeklődőket Szeged (május 19.), Miskolc (június 2.), Szolnok (június 9.) és Budapest (június 16.) népszerű bevásárlóközpontjaiban.

„Kiránduljunk együtt!" szlogennel a Dél-dunántúli régió zöldturisztikai útvonalait szervezett, vezetett formában (ingyenesen) bemutató akciósorozat keretében április és október között 15 hétvégén vehetett részt a nagyközönség a Dél-dunántúli RMI-vel és a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatósággal vízi, gyalogos, kerékpáros és barlangtúrákon.

A Nemzetközi Édesvízi Horgász Szövetség idén Magyarországot választotta a szeptember 8-9. között megrendezésre került 54. Felnőtt Horgász Világbajnokság helyszínéül. A versenyre a Velencei-tavi Nemzetközi Horgász versenypályán, a Sukorói Evezőspályán került sor.

Az őszbe forduló természet megannyi adottságára épült az Őszi Natúrparkoló rendezvénysorozat (szeptember 15. – október 23.), amely hat hétvégén keresztül kínált programlehetőségeket az Írottkő Natúrpark területén, a Nyugat-dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság szervezésében. További sikeres akciók a vendégforgalom növelése érdekében

A szakmaiság és partnerség jegyében 2007-ben a nemzeti turisztikai marketingszervezet még több olyan akciót szervezett, amelyhez a turisztikai szolgáltatók és stratégiai partnerek is csatlakozhattak, nem csupán a Zöldturizmus Évéhez illeszkedve. Nagy érdeklődés mellett idén is megrendezésre került a Torkos Csütörtök, illetve a Nyitott Pincék Napjai. Az utóbbi akcióban részt vett pincék 15.000 vendéget fogadtak a rendezvény ideje alatt. Nagy sikert arattak továbbá az együttműködő partnerekkel megvalósított, illetve megvalósuló forgalomösztönző akciók is (pl. 2=3, vagy 3=4 szálláshelyi kedvezmények) mind a belföldi, mind pedig a külföldi turisták körében. A Magyar Turizmus Zrt. folyamatosan előtérbe helyezi az üdülési csekk turisztikai célú, illetve a kereskedelmi szálláshelyeken történő beváltást ösztönző kampányokat.

A Magyar Turizmus Zrt. 2007-ben 500 millió forint költségvetési többletforráshoz jut, amelyet a 2007. évi utószezon, illetve a 2008. évi előszezon beutazó és belföldi vendégforgalmának élénkítésére használ fel, három marketingkampány keretében: Budapest kampány külföldön; új járatindításokhoz kapcsolódó kampányok; belföldi utószezoni vendégforgalmat élénkítő akció.

Cél a 2007. november és 2008. március közötti időszakban a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmának növelése. A kampányok eredményeként mintegy 300 ezer regisztrált többlet vendégéjszaka érthető el hat hónap alatt.

A három kampány mindegyike partnerségben, a Fővárosi Önkormányzat, vidéki önkormányzatok, légitársaságok, a Magyar Szállodaszövetség, repülőterek, valamint a hazai turisztikai szolgáltatók (szállodák, autókölcsönzők, utazási irodák, stb.) szakmai illetve pénzügyi részvétele mellett valósul meg.

Kiemelt közös belföldi kampányok

A téli szezon belföldi vendégforgalmának növelése érdekében, a hazai szolgáltatók bevonásával kampányt indított a Magyar Turizmus Zrt. Télen itthon néven, amelynek a lényege, hogy a hazai szálláshelyek téli, kedvezményes ajánlatai együtt jelennek meg a http://www.telenitthon.hu/ oldalon. Az ajánlatok mellett a kampányban részt vevő településekről szóló információ és időjárás előrejelzés is segíti az érdeklődőket a megfelelő helyszín és szálloda kiválasztásában. A honlapot az MT Zrt. többek között a budapesti metrókban és villamosokon elhelyezett hirdetések segítségével ismerteti meg a nagyközönséggel, az oldal látogatottsági adatai szerint hatékonyan.  A kampány kezdete óta mintegy 40 ezren nézték meg a honlapot, és szinte mindegyik, az akcióban részt vevő szállodához érkezett megkeresés. 57 település 120 szállodájának ajánlatai között válogathatnak az utazni vágyók.

A belföldi vendégek és vendégéjszakák számának növelését célozza a második szakaszához érkezett „Budapest vendégül várja Magyarországot" akció is, amely a Magyar Turizmus Zrt., a Magyar Szállodaszövetség és közel száz budapesti szolgáltató egyedülálló összefogásával valósul meg. November 5. és december 25. között a magyar főváros kedvezményes ajánlatokkal és színes programlehetőségekkel várja a belföldi utazóközönséget. Az akciós szobaáron kívül számos egyéb kedvezményes szolgáltatást – turisztikai látnivalók, városnézések, kulturális programok – is tartalmaznak a fővárosi szállodák ajánlatai. Ezeket a kedvezményeket (10-50%) a vendégek a Magyar Turizmus Kártya Light és az „IrányBudapest" kupontömb segítségével vehetik igénybe, amelyeket az utazási csomag részeként, annak megvásárlásakor a kiválasztott szállodában kapnak kézhez. Június 1. és december 10. között a weboldal látogatottsága meghaladta a 46 ezret.

A legnagyobb nemzetközi akciók

2007. december 1-től 2008. március 31-ig három éjszaka áráért négy éjszakára várják a második Budapest Winter Invasion akcióhoz csatlakozott szállodák az akció keretében szállást foglaló külföldi vendégeket. A marketingakció együttműködő partnerei: a budapesti három-, négy- és ötcsillagos szállodák (több mint 50 szálloda, köztük a meghatározó szállodaláncok), a Magyar Szállodaszövetség, a Magyar Turizmus Zrt., a Malév Zrt., a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht., Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapest Airport Zrt., a Budapesti Tavaszi Fesztivál és egyéb turisztikai szolgáltatók (pl. városnézés, autókölcsönzés, fürdők, múzeumok, színházak, éttermek). A http://www.budapestwinterinvasion.com/ címen elérhető oldalon a kampány valamennyi résztvevőjén kívül részletes információk találhatóak Budapestről is. Jelentős szerepe van a kommunikációban a nagy nemzetközi televíziós csatornáknak is, amelyek segítségével több száz millió néző láthatja a kampányt népszerűsítő kisfilmet. A Budapestre repülő diszkont légitársaságok fedélzeti magazinjait olvasók is találkozhatnak a BWI hirdetéssel, illetve az elsődleges célpiacokon is számos eszközzel csábítjuk hazánkba a külföldi vendégeket a téli időszakban. A konkrét cél szerint a téli időszakban Budapestre érkező turisták számának 15.000 fővel való növelése 60.000 vendégéjszakával többet hoz majd a városnak. A kampány honlapjának látogatottsága a tavalyi évhez képest csaknem négyszeresére emelkedett, egy hónap alatt több mint 40 ezren keresték fel a kedvezményes budapesti szálláslehetőségeket kínáló weboldalt.

A Magyar Turizmus Zrt. kiemelt jelentőséget tulajdonít a külföldi turisztikai szakma rendezvényei Magyarországra hozatalának. Ezek ugyanis különösen alkalmasak arra, hogy Magyarországra irányítsák egy adott ország vagy régió utazási szakembereinek a figyelmét. Az MT Zrt. aktív lobbitevékenységének eredményeként a külföldi szakma képviselői több ízben Magyarországot választották szakmai programjaik helyszínéül 2007-ben is: februárban Budapesten került sor a Turisztikai Világszervezet konferenciájának lebonyolítására; márciusban nálunk ülésezett az Európai Turisztikai Bizottság Új Média Munkacsoportja; éves konferenciájának helyszínéül a Lengyel Turisztikai Kamara Sziléziai tagozata is Magyarországot választotta; szintén márciusban, Budapest adott otthont a Cseh Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (AČCKA) rendezvényének és a Novasol 2007. évi katalógus-bemutatójának. Az év legjelentősebb szakmai eseményre október 25-29. között került sor: a Rewe Touristik, az egyik legnagyobb németországi utazási vállalkozás Budapesten tartotta katalógus-bemutatóját, amelyre 1300 fő vezető németországi utazási szakembert hívott meg.

A marketingtevékenység stratégiai irányai

A turisztikai piacon új, egységes márkakommunikációval lép fel 2008-tól a nemzeti turisztikai marketingszervezet. A külföldre irányuló marketingtevékenység fókuszában – piaconként eltérő hangsúllyal és pozícionálással – elsősorban a kiemelt turisztikai termékek maradnak, így: Budapest és környéke, Balaton, Egészségturizmus, Hivatásturizmus, valamint Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa.

A Magyar Turizmus Zrt. 2008-ban tovább folytatja az általa kezdeményezett Légi Marketing Alap koordinálását annak érdekében, hogy a közeljövőben több új légi járat indítását segítse elő magyarországi repülőterekre (Budapest, Balaton és Debrecen térsége), együttműködésben a szolgáltatókkal, önkormányzatokkal, repülőterekkel és légi társaságokkal.

A belföldi marketingkommunikáció központi témája 2008-ban a „Vizek Éve" lesz, amelynek keretén belül tavasszal és ősszel hazánk egyedülálló egészségturisztikai kínálatának népszerűsítésére, nyáron pedig a magyarországi élővizek által kínált lehetőségekre helyezi a hangsúlyt az MT Zrt.

A Magyar Turizmus Zrt. munkájában 2008-ban is meghatározó irányelv a turisztikai szakmával és a stratégiai partnerekkel való szoros együttműködés. A marketingszervezet továbbra is nagy hangsúlyt kíván fektetni a „turisztikai szakma szolgáltató partnere" szerepre. A turisztikai szolgáltatók és stratégiai partnerek számára 2008-ban is számos lehetőség kínálkozik majd az MT Zrt. marketingakcióihoz való csatlakozásra.

A marketingszervezet további kiemelt feladatának tartja a társadalmi szemléletformálást a vendégbarát légkör erősítése érdekében. Kommunikációjában ezért a magyar lakosság és a szakmai szolgáltatók körében is még jobban tudatosítani kívánja a vendégszeretet fontosságát. Ennek kiváló, de nem elégséges eszközei a „Vendégbarát Magyarország", és a „Magyar Turizmus Minőségi díj" a turisztikai szakmában, vagy éppen a „Virágos Magyarországért", és a „Tiszta Magyarországért" mozgalmakban való tevékeny részvétel. A Magyar Turizmus Zrt., ezen ismert akciók mellett, további szemléletformáló kampányok megvalósítását is tervezi.

Komplex kampányok: Az MT Zrt. célja, hogy eszközeit és erőit integrált kampányok szervezésére fordítsa elaprózott akciók helyett. A vendégforgalom egyenletesebb eloszlása érdekében egész évben kiemelt hangsúlyt fektet a marketingszervezet a szálláshelyek hét közbeni forgalmának növelésére irányuló akciók szervezésére. (3=4 akciók országosan, minden hónapban, hétfő-csütörtök időszak alatti foglalás esetén.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük