Szemétdomborzati tér-kép

 

     július 18 – szeptember 10. – Millenáris, Fogadó – Padlás. Valóban elragadó. Korunk hulladékából készült.Mondjuk ki finoman szemétből. Le nem bomló szemétből. Mert abból, sőt gyakorlatilag bármiből lehet művészi projectet készíteni. Egy ilyen projectet láthatunk most is a Milennáris Fogadó Padlás galériájában.

Szemétdomborzati tér-kép

 

     július 18 – szeptember 10. – Millenáris, Fogadó – Padlás. Valóban elragadó. Korunk hulladékából készült.Mondjuk ki finoman szemétből. Le nem bomló szemétből. Mert abból, sőt gyakorlatilag bármiből lehet művészi projectet készíteni. Egy ilyen projectet láthatunk most is a Milennáris Fogadó Padlás galériájában.

Anna Toth 1962 szeptember 14-én született Budapesten, 1981-től Párizsban, 1988-tól francia Baszkföldön él. Közben különféle humanitárius szervezetek résztvevőjeként dolgozik és él Brazíliában és francia-Guyanában. 1992 óta számos csoportos és egyéni kiállításon vett részt Dél-Franciaországban. 1996-os Galèria St. Jean de Luz-beli Tag Bàg Műhelyével vált lokálisan ismertté szociális művészeti kezdeményezése, amelyben a csere és a kölcsönös javítás stratégiájával hozott létre közösségi művészeti projektet. 2006-os biarritzi egyéni kiállítása az Atabal Kulturális Központban hasonlóan a budapesti kiállításhoz hulladékból épített élménytér volt, 2008-ban a bordeaux-i TINBOX művészeti csoport tagjaként városi szobrászati intervenció-sorozat résztvevője, az őszi TINBOX-ban látható majd egyéni kiállítása. Képzőművészeti kiállításain kívül számos művészeti terápiás és készségfejlesztő gyermek-foglalkozást tart Dél-Franciaországban.


Anna Toth harminc fiatal magyar alkotó közreműködésével a megnyitót megelőző hónapban azon dolgozott, hogy a tonnányi hulladékból épített kiállítás átélhető utópiát nyújtson egy – a szemétdombok között is – élhető jövőről. A francia Baszkföldön élő, magyar származású művész munkájának alapanyaga – a rendelkezésre álló ipari és háztartási hulladék – egyben témájának fókuszpontja is: recycling a megfékezhetetlen szeméttermelés korában. Nem csupán azt mutatja meg, hogy milyen lehet az egész család számára élményt jelentő "újrahasznosított" tér esztétikuma. Az ökopolitika és a társadalmi tolerancia kínzó kérdései ebben a projektben egy személyes tér erős érzelmi kisugárzásán keresztül válnak átélhetővé, tapinthatóvá, hallhatóvá. Anna Toth szemétből kialakított "domborzati viszonyai" között megérthetjük mekkora a feszültség az élhető jövő kialakulásának valóságos és megálmodott esélyei között.

A kiállítás két térre tagolódik. A nagyobbik térben látható brikollázs elemei a jövőre vonatkozó aggályok szimbólumai, amelyben a hulladékból, tárgytöredékekből épülő alapformák optikai illúziót keltő borítása mögül néha betekintést nyerünk a szemét "természetébe". A fehér és fekete, a jég és az azt felolvasztó rések, egyúttal a fény és árnyék, az édeni kígyó, az időtlen, súlytalanságban lebegő kelta gyógyító szimbolikus alakja és a gördeszka véletlen találkozása: időben és térben távolról érkező idézetek audiovizuális kollázsa. Döntően e kollázs jelleg különbözteti meg a posztmodern eklekticizmusát a tradicionális eklekticizmustól.

A fekete térben az UV fény dominál, itt a művész humorral ötvözött pacifista, háborúellenes témához kötődő munkái láthatók, ezzel folytatja a tolerancia jelentőségét hangsúlyozó térinstallációt. Anna Toth itt tizenéves fiatalokat is bevont a munkába: a háború örök szereplőinek, a különféle történelmi időket idéző katonáknak irónikusan emléket állító szobrok elkészítésére budapesti középiskolák diákjait kérte fel.

A két térélményt összekapcsoló hanghatás az installációhoz hasonlóan kollázs-jellegű (talált és megtalált felvételek), amelyet Nicholas Russell – Csapó József magyar válogatásával kiegészítve – kifejezetten ehhez az installációhoz készített. A természeti hangok digitális rögzítése mellett a művész magyarországi tinédzser éveit és későbbi franciaországi éveit meghatározó kultikus magyar és nemzetközi számok egybeszerkesztve hallhatók.

Külön köszönet a kiállítást felépítő workshop résztvevőinek (az MKE és MOME hallgatói, diplomásai):

Bada Emőke Majohunbo, Balog Zsófi, Balogh Krisztián, Bordás Bogi, Dörögdi Orsolya, Erdei Gergely, Gábor Réka, Grünfelder Judit, Gyenes Orsolya, Legény Zsófia, Mészáros Anna, Molnár Ágnes Eszter, Molnári Edit, Pályi Nikolett, ifj. Rédai János, Szirmay Zsanett, Takács Lilla, Vörös Csaba

Valamint a II. Rákóczi Ferenc Gimnázium és a Baár-Madas Református Gimnázium diákjai: Baracskay Fanny, Bogó Krisztina, Gábor Réka, Erdei Gergely, Szabó Johnny

Külön köszönet: Guy Espel és Jean Michel Mantineaux Ascanque, Peyo Etxegoyen,a Baszk Kulturális Intézet igazgatója, Zrinszky Ildikó, Id. Rédai János, Niko Etxart, Galerie Etaincelle, Franciaország, Aryco, ALGA 93 Kft.

Kurátorok: Iványi-Bitter Brigitta, Kirchkeszner Ágnes

Projektvezetők: Fábián Petra, Molnár Éva

Megnyitó: Kiállítás-megnyitó: július 17. 18.00 A kiállítást megnyitja: György Péter esztéta, egyetemi tanár Fellép: dj Sebastien Russel Kurátor: Iványi-Britter Brigitta, Kirchkeszner Ágnes Projektvezetők: Fábián Petra, Molnár Éva  

19.00-19.30: Ttikia eta Txomin koncert Az együttes a baszkok egyik jellegzetes, legõsibb ütõhangszerén, a txalapartán (csalaparta) játszik autentikus baszk zenét.
(A txalaparta korát tekintve vetekszik az ausztrál didgeridoo-val. A hangszer négy egymáshoz rögzített gerendából áll, amin speciális fa ütőkkel – párban egymással szemben – játsszák a legvirtuózabb ritmusfolyamokat. Az ütemek egymásba olvadó folyama a végtelen variációk költészete.)

 http://txalaparta.neuf.fr/ http://annuaires.sudouest.com/asso_detail_article.php?asso=1041&art_id=133 http://www.dailymotion.com/jce64/video/x286x_txalaparta-felipe-et-imanol-ugarte_music    

20.00-21.00: Sebastian Russell DJ Az elmúlt évek londoni elektronikus zenei életének legexcentrikusabb és legeredetibb dj-inek egyike. Élő koncertjeinek varázsát, esszenciáját a groove-ok és a stílusok variálása adja, amely kiszámíthatlan kanyarokkal teli kalandos utazásra repíti a hallgatót. Groove-os house és techno „dallamai" olyan különböző stílusok keveredéséből születtek, mint a funky, a hip hop és a rock. Egyedülálló stílusa spontaneitásának és szabad szelleműségének köszönhető, és abban a 12 évben gyökerezik, amelyet jazz, funky és rock irányzataiban gitárosként töltött el. Olyan előadók hatottak elektronikus zenéjére, mint Bruno Pronsato, a Prefuse 73, Mathew Dear és Steve Reich. Ugyanakkor a hanghatásokon alapuló képzelőerő és az ösztönös improvizáció Sebastian legkivételesebb képességeinek egyike.  

A kiállítás nyitva: hétfő kivételével naponta 11.00 – 19.00   Jegyárak: felnôtt 400 Ft | Gyermeknek (14 éves korig), diákigazolvánnyal, nyugdíjas igazolvánnyal és mozgáskorlátozottaknak díjtalan.

http://www.millenaris.hu/object.5ef01789-e678-44d3-a708-ce3c5839e917.ivy

Fotók:Millenáris/Zalán Klára

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük