Az Albertfalvi Közösségi Házban (1116. Gyékényes u. 45-47.) csupán 2016. június 30-ig tekinthető meg hétköznaponként Tóth György híres varrógépgyűjteményének néhány darabja. Sajnálatos, hogy ezt a különleges kollekciót egyik múzeumunk sem óhajtja örökbe fogadni, pedig ott volna a helye! A varrógép a világon az első tömeggyártott cikk volt.

 

Az Albertfalvi Közösségi Házban (1116. Gyékényes u. 45-47.) csupán 2016. június 30-ig tekinthető meg hétköznaponként Tóth György híres varrógépgyűjteményének néhány darabja. Sajnálatos, hogy ezt a különleges kollekciót egyik múzeumunk sem óhajtja örökbe fogadni, pedig ott volna a helye! A varrógép a világon az első tömeggyártott cikk volt.

 

Biztosan mindenki emlékszik a nagymama értékes varrógépére, amely többnyire Singer márkájú volt, és alatta el lehetett bújni. Féltett kincsnek számított, hiszen a varrással akkoriban sok pénzt lehetett megspórolni. A gép maga elég drága lévén, a gyerekek nem nyúlhattak hozzá.

A varrógép történetét Tóth György gyűjtő foglalta össze. „Elias Howe 1846-ban szabadalmaztatta a huroköltéssel működő, kézi hajtású varrógépét, 1851-ben több amerikai gyártó engedély nélküli gyártásba kezdett. Bár Singert is elmarasztalták a perben, Howe rehabilitációja mégsem történt meg, hiszen Singert ma is a varrógéppel azonosítják. Singer a maga korában is a legelső multinak számított…nem létezik ma olyan marketing módszer, melyet ne alkalmaztak volna… Száz éve 13 nagy gyáruk volt világszerte…[csupán] a skót Kilbowie-ben 16 ezer munkás dolgozott."

   „1866-ig Amerikában és a világon a vezető a Wheeler&Wilson cég volt…" évente több mint 50 ezer darabbal. „A 19. század utolsó harmadában a tömeges varrógépgyártás beindult Európában is…", angol, francia és német cégek versengtek egymással. „A német Pfaff 1870-ben még évi 800 darabot gyártott, ez a századfordulóra évi 41 ezer lett. Az Opel pedig ugyanebben a két évben ötezerről 30 ezerre növelte gyártását. A 19. században csak Németországban több száz varrógépgyárat alapítottak." A varrógépgyártásból később újabb divatprofilok alakultak ki, mint a kerékpár és az automobil. „A nagy autógyárak (pl. Peugeot, Opel) egy része varrógépgyártóként indult."

LEGek: Tóth György, az amerikai és a német gyűjtők szövetségének is tagja, elmondja, hogy vita van az első varrógép gyártási idejét illetően, de valószínűleg 1851-ben kezdhették az első felnőtt háztartási varrógépet összeszerelni. Az első működő játékvarrógép „1864-ben lépett színre Laurent-Marie-Renée Pean szabadalma alapján". A kiállításon bemutatkoznak a miniatűr csodák: a legkisebbtől és a legrégebbiektől a legkülönösebbekig. A legtávolabbról származó, kézi hajtású gép a Little Wanzer 1892-ből, Kanadából való. A legegzotikusabbat egyetlen fából faragták ki. A legfurcsább a Goodbody, mert nemcsak varrt, hanem vágott is. Az úti varrógépeket zsebgépnek nevezték, bár elég méretes zsebre lett volna szükség hozzájuk. Az itt szereplő legrégebbi a német Clemens Müller gyár terméke 1860-ból. A legerősebb a Junker&Ruh cégé, amivel akár 1 cm vastag bőrt is át lehet varrni. 1888-ban az bécsi Iparosok Báljára készült a Tabitha gyár kicsinyített varrógépe, amelyet a táncrendhez ajándékoztak a lányoknak. A legirodalmibb varrógép a Shakespear volt (így, e betű nélkül!). A legdrágább (ma) az 1864-es Lakner márkájú, kézzel festett darab, a legolcsóbb pedig a fillérekért kapható szovjet gyerekvarrógép volt. A marketingben legjobb C. O. Ohm nevű pesti kereskedő lehetett, aki írásba adta, hogy a konkurens hajós varrógépek ártalmasak az egészségre: „Ezt Pesten az orvosi tekintélyek legnagyobb része, p.o. a megboldogult tanár Dr. Balassa úr, Dr. Kovács udvari tanácsos úr, Dr. Korányi tanár, Dr. Krick, Dr. Markusovszky, Dr. Oswald kat. főorvos, Dr. Komora ezredorvos és sok más tudományos szaktekintélyek elismerték s nejeik használatára csakis az ártalmatlan Wheeler és Wilson-gépeket szerezték meg". A legszebb art-deco gép 1915-ből való, gyöngyház berakású, aranyozott festéssel ellátott gyönyörűség, akár dísztárgy lehetne. Legyőzhetetlen terméknek számított a Monitor márkájú varrógép, amelyet a USS Monitor nevű csatahajó ihletett 1862-ben, J. Ericsson hajómérnök tervezőtől. Az eredeti hadihajóból „csak a lapos fedélzet látszott ki a víz alól, melyre forgatható ágyútorony került. Egy ilyen, de magyar Monitor látható egyébként a Parlamentünk előtt a Dunán…" A korabeli hadihajó valóban legyőzte a nagyobb, lomhább hajókat. A vaskos varrógép hasonlít a csatahajóhoz. Az elegáns Christie's árverésein vagyonokért cserél gazdát. Mi azonban itt látjuk a kiállításon. A legkülönösebb történetű darab 1978-ban került elő a kelet-németországi Karl-Marx-Stadtban (Chemnitz). Megtalálója Budapestre csempészte, csakhogy apró darabokban, egy Zsuguli csomagtartójában. A leghalkabb, továbbra is kézi meghajtású varrógépet 1870-ben állította elő a Willcox&Gibbs cég.

A rendkívül érdekes kiállítás falain metszetek sorakoznak Diderot enciklopédiájából (1751-77), ezeken látjuk a korabeli szabókat és varrónőket. Bemutatnak egy Monaszterly és Kuzmik divatkreációt, amely a az 1878-as Hölgyek Lapjában jelent meg. A ruha rekonstrukció, de a próbababa az 1880-as bécsi Alois Reismann gyártmánya. A hely szűkössége ellenére elhelyeztek a kiállítótérben egy öntöttvas állványon lévő varrógépet is 1870-ből.

A háztartási varrógép akkor vált „a korabeli enteriőr" részévé. A tárlókban apró gépmásolatok és varráshoz szükséges egyéb kellékek láthatók. Ötvös-remek például az elefánt- vagy a szék alakú tűpárna, díszes olló, festett gyűszű, varrógéptűk eredeti csomagolásban.

Az ipartörténet soha nem látott, különös vonatkozása – egyelőre – csak az Albertfalvi Közösségi Házban tekinthető meg, az is rövid ideig. Sietnünk kell meglátogatni! És reménykedni, hogy valamelyik műszaki múzeumban mindenki megcsodálhatja az egész gyűjteményt.

 

DOBI ILDIKÓ

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük