Újra erősödni látszanak a régi előítéletek: a Regus tavalyi felmérésének eredményeihez képest 8 százalékkal kevesebb vállalatvezető gondolja úgy, hogy szívesen foglalkoztatná a szülési szabadságról visszatérő anyákat, annak ellenére, hogy a rugalmas munkakörülmények kialakításával a munkába visszatérő anyák és a vállalatok egyaránt nyernek. (A felmérésről szóló jelentés letölthető -angolul – a cikk végén lévő linkről!)

 

Újra erősödni látszanak a régi előítéletek: a Regus tavalyi felmérésének eredményeihez képest 8 százalékkal kevesebb vállalatvezető gondolja úgy, hogy szívesen foglalkoztatná a szülési szabadságról visszatérő anyákat, annak ellenére, hogy a rugalmas munkakörülmények kialakításával a munkába visszatérő anyák és a vállalatok egyaránt nyernek. (A felmérésről szóló jelentés letölthető -angolul – a cikk végén lévő linkről!)

A rugalmas munkahelyi-megoldásokat kínáló Regus vállalat felmérése szerint, az egyenlő bánásmóddal kapcsolatos, világszerte tapasztalható negatív tendenciák következményeként, a tavalyihoz képest idén négyötödére csökkent azon cégek száma, akik szívesen foglalkoztatnák a szülési szabadságról visszatérő anyákat. Tavaly a vállalatok 44 százaléka tervezte, hogy részmunkaidőben foglalkoztatná a munkaerőpiacra visszatérő családanyákat, míg, 2011-ben már csak 36 százalékuk gondolja ugyanezt. A nők számára ez különösen azért ad okot aggodalomra, mivel a globális gazdaság az új évben jobb kilátások elé néz.

A Regus felmérése során több mint 10 000 vállalatvezető számolt be a munkahelyükre visszatérő anyák foglalkoztatásával kapcsolatos szándékáról.[1] Az eredmények rávilágítottak arra, hogy a teljes várható alkalmazási rátához mérten (világszerte a vállalatok 45 százaléka tervezi, hogy új alkalmazottakat vesz fel 2011 során), a munkába visszatérő édesanyák alkalmazásának valószínűsége jelentősen csekélyebb. Ez egyaránt aggasztó a családok, a nők érdekvédelmi szervezetei és a nemzeti kormányok számára. A válaszadók a felmérés során az édesanyák munkahelyen betöltött szerepéről is nyilatkoztak. Ebből kiderül, hogy a cégek 37 százaléka azért aggódik, hogy a dolgozó anyák munkatársaikhoz képest kevésbé elkötelezettek és rugalmasak, 33 százalékuk szerint, röviddel a munkába állást követően újra szülési szabadságra mennek, míg 24 százalékuk vallja, hogy a munkába visszatérő anyák képességei nem elég naprakészek.

A felmérés eredményei ellenére pozitívumként tudható be, hogy a válaszadó cégek többsége becsüli a munkába visszatérő anyákat: 72 százalékuk jelezte, hogy szerintük az a cég, amely nem fogadja be a részmunkaidőben visszatérni kívánó édesanyákat, jelentős és értékes erőforrásokat veszít. Ezen felül 56 százalék szerint, a dolgozó anyák olyan képességekkel rendelkeznek, amelyek nehezen elérhetők a mai piaci környezetben, 57 százalék pedig azért értékeli a munkába visszatérő anyákat, mert tapasztalatukat és képességeiket kiemelkedő fizetési igény nélkül kínálják.

Mark Dixon, a Regus vállalat vezérigazgatója így kommentálta az eredményeket: „Nem meglepő, hogy a gazdasági nehézségek idején újra felszínre kerülnek a régi előítéletek. Egyes vállalatokra kiemelten jellemző, hogy a korszerű munkakörnyezet helyett a megkövesedett véleményekre építenek. Míg a cégek nagy többsége elismeri, hogy a dolgozó édesanyák kizárásával egyben értékes munkaerőt is veszíthetnek, ugyanakkor aggódnak azért, hogy a családi kötelezettségek miatt ezek a nők nem képesek teljes figyelmüket a munkájukra koncentrálni.

A munkahelyi környezet átalakulása során érzékelhető, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek képesek kihasználni a fenti értékeket, nagyobb esélyük van a sikerre. Szerencsére az atipikus foglalkoztatási formák egyre népszerűbbek, az előrelátó vállalatok pedig felismerik, hogy a rugalmas munkaidő vagy az otthonhoz közelebbi munkavégzés nem csupán családbarát megoldás, de egyben hatékonyabb munkát is eredményez. Annak felismerése, hogy a dolgozó anyáknak nincsenek óriási elvárásaik, valamint a rugalmas munkavégzés lehetőségének kiterjesztése az összes dolgozóra, nagyobb produktivitást és költségcsökkenést hoz magával, a munkatársak pedig motiváltabbak lesznek."


[1] A Regus globális kapcsolattartói adatbázisa több mint egymillió főből áll, akik reprezentatív mintát jelentenek a világszerte működő vállalkozások felső vezetői és tulajdonosi köréből. A kutatást a MarketingUK független szervezet végezte 2010. augusztus-szeptember között.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük