Rövid távon a lakás- és irodafejlesztések miatt tűnhetnek el parkolóhelyek Budapest és más nagyvárosok belső részeiből, ami nem segít az amúgy is szűkös kínálaton – derül ki az ingatlan.com friss elemzéséből, amely szerint a több belső fővárosi kerületben 10-20 százalékkal drágultak a parkolóhelyek és garázsok.

 

Rövid távon a lakás- és irodafejlesztések miatt tűnhetnek el parkolóhelyek Budapest és más nagyvárosok belső részeiből, ami nem segít az amúgy is szűkös kínálaton – derül ki az ingatlan.com friss elemzéséből, amely szerint a több belső fővárosi kerületben 10-20 százalékkal drágultak a parkolóhelyek és garázsok.

 

A következő két évben várhatóan 15-20 ezer új lakás jelenik meg a piacon a folyamatban lévő és a közeljövőben induló társasház-fejlesztések eredményeként. Az építkezések az irodaház-fejlesztésekkel együtt a garázsok és parkolóhelyek piacát is átrajzolhatja – áll az ingatlan.com elemzésében. Budapest belső kerületeiben ugyanis a parkolás eddig sem feltétlenül ment könnyen, a parkolóhelyek száma pedig várhatóan csökkenni fog. Mégpedig azért, mert az utóbbi években több foghíjteleknél kézenfekvő hasznosítás volt a parkolóként történő üzemeltetés, ám az ingatlanpiaci kereslet miatt a szóban forgó telkek egy részén lakás- vagy irodafejlesztések indulnak a jövőben.

 

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint elsősorban a budapesti parkolási helyzetet változhat meg a fejlesztések miatt kieső telkek miatt. A vidéki nagyvárosokban – például Győrben, Debrecenben, Kecskeméten, Szegeden – is főleg a belvárosi területeket érinthetik hátrányosan a lakásfejlesztések, de Budapesthez képest a kieső parkolóhelyek kezelhetőbb problémát jelentenek. Egy biztos, hogy több népszerű belvárosi lokációban – néhány utcányi területen – komolyabb gondot jelenthet majd a parkolás egy-egy építkezés miatt. Dubitz András, a főváros több kerületében több mint egy tucat parkolót működtető Star Park Holding vezérigazgatója szerint a 2016-ban és 2017-ben az üresen álló belvárosi telkek 30-40 százalékán indult vagy indul építkezés, ami körülbelül 30 ingatlant jelent. Az új lakásokra jelentős a kereslet, de ugyanez fokozottan igaz a parkolóhelyekre, amit az is jelez, hogy egy újonnan megnyílt XIII. kerületi parkolóban lévő helyek 90 százalékát egy nap alatt lekötötték hosszabb távra. A két szakértő szerint a parkolási kínálatra megoldást jelenthet, ha a fejlesztések során a beruházók nem csak a minimálisan előírt parkolóhelyeket hozzák létre, hanem mindenki számára igénybe vehető többletkapacitást alakítanak ki.

 

Garázsok, parkolóhelyek, árak, jövő

 

Az ingatlan.com friss elemzéséből az is kiderül, hogy az idén több budapesti belső kerületben a garázsok és teremgarázs-beállók bérleti díja emelkedett. A garázsbérleti díjak az idén jelentősen emelkedtek például az I. kerületben: a 12-15 négyzetméteres garázsok havi bérleti díja 17 százalékkal 32-40 ezer forintra nőttek a kínálati piacon. A VI. kerületben 11-20 százalékkal 22-29 ezer forintra, a VIII. és IX. kerületben 11-15 százalékkal 15-20 ezer forintra nőttek a havi díjak. Az eladó garázsok ára pedig a VII., a IX. és a XI. kerületben nőtt a legnagyobb mértékben: 23-30 százalékos volt az átlagos drágulás, így a garázsok és teremgarázs-beállók átlagára 2,5-4,5 millió forintra emelkedett. Akadnak extrémebb esetek is: a ferencvárosi és józsefvárosi garázsoknál előfordult 60 százalékos drágulás is.

 

Balogh László szerint a következő időszakban az újlakás-vásárlóknak érdemes lesz figyelembe venniük, hogy egy-egy autóbeálló vagy garázs megléte kelendőbbé teheti majd eladáskor a lakást. Ez különösen igaz a belső kerületben lévő ingatlanokra. Ha pedig a tulajdonos kiadná a lakást és a garázst is, érdemes mérlegelni, hogy külön-külön adja bérbe azokat, mert így még nagyobb bevételre tehet szert.

 

www.ingatlan.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük