Áttörő fejlesztés a tengereken alkalmazott villamos elosztórendszerek területén

A Schneider Electric, az energiamenedzsment nemzetközi szakértője tovább erősítette jelenlétét a tengeri és nyílt tengeri ágazatban a Masterpact UR (Ultra Rapid – Ultragyors) megoldásával. Az áramköri megszakító áttörést jelent a tengereken alkalmazott villamos elosztórendszerek területén, mivel segítségével a teljes villamos rendszerben kisfeszültségű berendezések használhatók a középfeszültségű berendezések helyett. A megoldást számos tengeri és nyílt tengeri ágazatban tevékenykedő vállalat alkalmazza saját speciális igényeinek megfelelően. Ilyen a Norwegian Electric System (NES) is, mely magáénak tudhatja a valaha épített legnagyobb (690 V-os) kisfeszültségű áramellátó rendszerrel felszerelt tengerjáró hajót.

 

A Schneider Electric, az energiamenedzsment nemzetközi szakértője tovább erősítette jelenlétét a tengeri és nyílt tengeri ágazatban a Masterpact UR (Ultra Rapid – Ultragyors) megoldásával. Az áramköri megszakító áttörést jelent a tengereken alkalmazott villamos elosztórendszerek területén, mivel segítségével a teljes villamos rendszerben kisfeszültségű berendezések használhatók a középfeszültségű berendezések helyett. A megoldást számos tengeri és nyílt tengeri ágazatban tevékenykedő vállalat alkalmazza saját speciális igényeinek megfelelően. Ilyen a Norwegian Electric System (NES) is, mely magáénak tudhatja a valaha épített legnagyobb (690 V-os) kisfeszültségű áramellátó rendszerrel felszerelt tengerjáró hajót.

 

A norvég vállalat a Det Norske Veritas minősítő intézet tanusítványával rendelkező, Grand Canyon nevű tengerjáró hajó fő villamos kapcsolótáblájának védelmére választotta ki a Masterpact UR áramköri megszakítót. A NES választását az a kihívás indokolta, hogy egyidejű megoldást kellett találnia a hajó nagy energiaigényére, valamint a meghibásodás esetén jelentkező magas rövidzárlati áram következményeinek minimalizálására: emiatt döntött a Schneider Electric egyedi megoldása mellett.

 

A több feladatot ellátó hajó teljes meghajtási teljesítménye 23 000 kVA, mely mérföldkőnek számít a NES történetében. A hajóban található nagy teljesítményű (125 kA RMS 690 V) kapcsolótábla a NES, a panelgyártó Elpro és a Schneider Electric mérnökcsapatai közötti szoros együttműködésnek köszönhető. Összesen 14 transzformátor kapott helyet a hajón, amelyek teljesítménye 100 kVA-től 3000 kVA-ig terjed, így a villamos rendszer rendkívül összetett, melynek következtében a rövidzárlati és szelektivitási számítások alapján körültekintő kezelést igényel.

 

A Masterpact UR az egyetlen kisfeszültségű áramköri megszakító, amely ultragyors nyitórendszerrel rendelkezik a nagyon magas áramerősségi szintű rövidzárlatok kezeléséhez. Kiváló megszakítási teljesítménye korlátozza a rövidzárlati áramot, következésképpen megvédi a villamos rendszert a rövidzárlat elektrodinamikai és hőmérsékleti hatásaitól. Ez a fejlett technológia legfeljebb 690 V-os rendszerek esetében csökkenti a rövidzárlatok nemkívánatos következményeit.

 

A Masterpact UR sínbontóként való használatával a rövidzárlati áramcsúcs akár 30-40%-kal is csökkenthető, és lehetőség nyílik a kisfeszültségű villamos rendszer kialakítására. A megtakarításoknak köszönhetően a felhasználók nem csupán az üzembe helyezési szakaszban tehetnek szert jelentős haszonra, hanem a villamos hálózat teljes üzemeltetési ideje alatt is.

 

„A hajók és a nyílt tengeri létesítmények áramfogyasztása folyamatosan növekszik, így egyre nagyobb teljesítményű generátorokra van szükség. A középfeszültségű hálózatok mérete azonban nem egyeztethető össze a hajókon és a nyílt tengeri létesítményeken jellemző helyhiánnyal. Egyedülálló jellemzőinek köszönhetően a Masterpact UR megoldást jelent erre a problémára" – mondta Spilkó József, a Schneider Electric magyarországi leányvállalatának vezérigazgatója.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.