2011-ben több mint 30 ezer ember vesztette életét az Európai Unió útjain. Az eCall, az automatikus segélyhívás pán-európai rendszerének segítségével évente több ezer élet menthető meg. Egyes gépjármű-márkák már most is kínálják ezt a funkciót, de egy EU direktíva 2015-től kötelező szabvánnyá teheti az eCall megoldást minden új gépkocsiban Európa szerte. A HeERO projekt („Harmonized eCall European Pilot Project"- harmonizált eCall európai tesztprojekt), melynek célja az eCall telepítés előtti tesztüzemének kivitelezése európai szinten.A rendszer előkészítése, bevezetése és koordinálása az Ericsson szakmai részvételével zajlik.

 

2011-ben több mint 30 ezer ember vesztette életét az Európai Unió útjain. Az eCall, az automatikus segélyhívás pán-európai rendszerének segítségével évente több ezer élet menthető meg. Egyes gépjármű-márkák már most is kínálják ezt a funkciót, de egy EU direktíva 2015-től kötelező szabvánnyá teheti az eCall megoldást minden új gépkocsiban Európa szerte. A HeERO projekt („Harmonized eCall European Pilot Project"- harmonizált eCall európai tesztprojekt), melynek célja az eCall telepítés előtti tesztüzemének kivitelezése európai szinten.A rendszer előkészítése, bevezetése és koordinálása az Ericsson szakmai részvételével zajlik.

 

Minden közúti baleset tragédia, és minden alkalommal, amikor ilyesmi történik, az idő létfontosságú tényező az életek megmentésében és a sebesültek ellátásában. Jelentős fejlődés tapasztalható a közlekedésbiztonság terén, de még mindig sok a tennivaló. A páneurópai eCall kezdeményezés biztosítja, hogy az áldozatokon a lehető leghamarabb segítsenek a segélyszolgálatok. Az eCall egy olyan segélyhívás, amelyet manuálisan kezdeményeznek a járműben tartózkodó személyek, vagy automatikusan aktiválódik a járműben található érzékelők révén, amikor a baleset megtörténik. Az aktiválást követően a rendszer egy 112-es hanghívást hoz létre és közvetlenül megküldi az adatokat az illetékes közbiztonsági válaszhelyre, amely lehet egy közhatóság vagy magánkézben lévő eCall központ, amely valamely állami szerv irányítása alatt és/vagy engedélyével működik.

A HeERO projekt, melynek célja az eCall telepítés előtti tesztüzemének kivitelezése európai szinten. A rendszer előkészítése, bevezetése és koordinálása az Ericsson szakmai részvételével zajlik. Az Ericsson többek között tesztprogramokat indított Horvátországban, Németországban, Spanyolországban és Svédországban. A HeERO projektet az ERTICO – ITS Europe, az európai intelligens közlekedési rendszer szervezete koordinálja, amelyben az Ericsson már régóta aktív partnerként vesz részt.

A rendszer működése

Az olyan adatok, mint például GPS-koordináták, irány és a jármű azonosítója akkor is eljutnak a riasztási központba, ha az áldozat eszméletlen. Mivel a balesetet másodperceken belül észlelik és ismerik a pontos helyét, a segélyszolgálati lánc képes azonnal reagálni a vészhelyzetre, kihasználva az úgynevezett „arany órát", ami a balesetet követő első óra, mely során a legjobbak az áldozat túlélési esélyei és a sérülések súlyossága is mérsékelhető. Az eCall azt is biztosítja, hogy a baleseti helyszín a lehető leghamarabb mentesíthető legyen, mivel a mentési csapatok, rendőrség, a forgalomirányítási központok és a járművek elvontásáért felelős vállalatok is nagyon gyorsan értesülnek az esetről.

2015-re az Európai Unióban minden gépjármű csatlakozik a rendszerhez

A vonatkozó EU rendelet értelmében 2015-től minden új gépkocsi-típus esetében kötelező az eCALL funkció beépítése. Ez az egyike az ITS (intelligens közlekedési rendszerek) irányelvben előírt lépéseknek, amely irányelv a biztonságosabb, környezetbarátabb és hatékonyabb európai uniós közlekedés érdekében született. A forgalomba kerülő gépjárműveket az EU hagyja majd jóvá; a jövőben külön jogszabály szabályozza a közbiztonsági válaszhelyek működését is.

Valóban minden gépkocsi csatlakozik majd?

Igen is és nem is. A végleges rendeletek valószínűleg előírják majd, hogy minden új gépkocsi minden tagállamban rendelkezzen eCall funkcióval – vagy ezzel kompatibilis, harmadik fél által kínált megoldással. A gépkocsiban található modul rendelkezik egy SIM-kártyával (amelyért egy egyszeri díjat kell fizetni) – de a SIM-kártya nincs regisztrálva egyik hálózatban sem, amíg nem kerül sor az eCall aktiválására. Ez azért szükséges, hogy elkerülhető legyen a szükségtelen jelátviteli forgalom és tartózkodásihely-frissítés több millió gépkocsi esetében, így védve a sofőr személyes adatait. Harmadik fél által kínált megoldások esetében – amelyek szintén alapulhatnak saját tulajdonú megoldásra is – a gépkocsi tulajdonosa normál SIM-kártyával és előfizetéssel rendelkezik, és egyéb szolgáltatások széles körét is igénybe veheti.

Az Ericsson kiemelten foglalkozik a programmal, mivel az egybevág a vállalat hálózatba kapcsolt társadalomra vonatkozó jövőképével, amelyben minden olyan eszköz, amely a hálózati kapcsolata révén kényelmesebbé, hatékonyabbá teszi életünket csatlakoztatva lesz.Az Ericsson mobil- és vezetékes hálózati megoldásai, üzleti támogató rendszerei és távközlési szolgáltatásai valódi változást hoznak a világunkban.

Az SOS Alarm Svédországban

A svédországi SOS-Alarm szervezettel – amely Svédország 9 millió lakosa számára biztosít támogatást a 112-es vészhelyzeti hívószámon keresztül – közösen az Ericsson több ezer eCALL megoldással felszerelt gépkocsival hajtott végre sikeres vezetési teszteket.

 

Horvátország időben készen áll majd az eCall szolgáltatásra – Ericsson

http://www.ericsson.com/hr/press/news/2011/heero_pilot_project.shtml

 

A HeERO a közös európai vészhelyzeti hívószámon, a 112-es számon alapuló „eCall" járműbe beépített, páneurópai vészhelyzeti hívószolgáltatással foglalkozik. 2011 januárja óta a HeERO konzorciumot alkotó kilenc ország (Horvátország, Cseh Köztársaság, Finnország, Németország, Görögország, Olaszország, Hollandia, Románia és Svédország) egy három éves programot hajt végre, amely az eCall teszteléséhez és bevezetéséhez vezet.

A HeERO-projekt második szakasza – a HeERO 2 – 2013. január 1-jén vette kezdetét és 2 évig tart majd. Hat új ország (Belgium, Bulgária, Dánia, Luxemburg, Spanyolország és Törökország) csatlakozott a HeERO 1 kilenc tesztországához. Ezen kívül a projekt szívesen lát minden olyan új, társult partnert, a magán- és az állami szférából egyaránt, akik úgy érzik, hogy fel tudják használni a HeERO 1 és 2 projekt során felhalmozott szakértelmet (a társult státusz nem jogosít fel EU-finanszírozásra).

A HeERO konzorcium jelenleg teszteli és ellenőrzi – valós körülmények között végrehajtott tesztek során – az Európai Szabványügyi Testület által meghatározott és jóváhagyott közös eCall szabványokat. A projektet az Európai Unió részben támogatja, a Versenyképességi és innovációs keretprogram IKT-politika támogatási programja keretében.

 

http://www.heero-pilot.eu/view/en/heero/consortium/sweden.html

http://www.ertico.com/heero/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük