Az „Európa megismertetése az audiovizuális média segítségével" című közleményében az Európai Bizottság bejelentette, hogy intézkedéseket kíván tenni annak érdekében, hogy több uniós téma szerepeljen a televíziós csatornák és a rádióállomások programján, valamint a multimédiás platformokon.

 

Az „Európa megismertetése az audiovizuális média segítségével" című közleményében az Európai Bizottság bejelentette, hogy intézkedéseket kíván tenni annak érdekében, hogy több uniós téma szerepeljen a televíziós csatornák és a rádióállomások programján, valamint a multimédiás platformokon.

 

Arra ösztönzi az audiovizuális média szereplőit, hogy hozzanak létre európai audiovizuális hálózatokat vagy vegyenek részt ilyenekben. Mindenekelőtt egy televíziós csatornahálózat létrehozását indítványozza, amely kiegészítené a már 2008. április óta létező rádiós csatornahálózatot. A Bizottság továbbá növelni fogja az audiovizuális média számára már jelenleg is térítésmentesen rendelkezésre bocsátott audiovizuális nyersanyagok mennyiségét, ezzel párhuzamosan pedig több saját, az EU-politikákat ismertető vagy magyarázó videofilmet fog készíteni.

Margot Wallström, a Bizottság intézményi kapcsolatokért és a kommunikációs stratégiáért felelős alelnöke elmondta: „Ezzel elérkeztünk a Bizottság kommunikációs javaslatainak végső szakaszához. A kommunikációs politika egyik legfontosabb célkitűzése egy európai közszféra kialakításának elősegítése, valamint a polgárok információkhoz való hozzáférésének megkönnyítése. A polgároknak joguk van tájékozódni arról, hogy mi történik az Európai Unióban, és a demokratikus vitákban is részt vehetnek. A Bizottság a műsorszolgáltatók együttműködése és a köztük zajló információcsere elősegítésével, valamint a térítésmentes audiovizuális anyagok rendelkezésre bocsátásával kíván hozzájárulni a polgárok jobb tájékoztatásához."

„Kutatások azt mutatják, hogy az emberek szeretnének tájékozódni az Európai Unióval kapcsolatos, őket is érintő témákról, és örömmel vennék, ha ezt kedvenc televíziós csatornáikon és rádióállomásaikon, illetve internetes honlapjaikon keresztül tehetnék. Igény van továbbá ez EU által készített audiovizuális anyagokra is – ami a YouTube oldalán található saját csatornánk (EUtube) sikeréből is világosan érzékelhető, hiszen a csatorna 2007. júliusi indítása óta több mint 10 millió alkalommal tekintették meg videofelvételeinket." – fűzte hozzá.

Vizsgálatok azt mutatják, hogy az uniós polgárok nem igazán tájékozottak az EU különböző tevékenységeit illetően, noha többségüket (az Eurobarometer 2007. márciusi felmérése szerint 64%-ot) érdeklik az EU-val kapcsolatos hírek. Ezenkívül a legtöbb ember számára még ma is a rádióállomások és a televíziós csatornák jelentik a legfontosabb hírforrást. Médiakutatások szerint a nemzeti audiovizuális média által uniós témákban közölt tájékoztatás a nemzeti hírekre szánt időnek kevesebb mint 10%-a.

A Bizottság egy cselekvési terv keretében vázolta fel arra vonatkozó tervét, hogy a meglévő audiovizuális csatornákon milyen módon kívánja biztosítani az uniós témákkal kapcsolatos minél teljesebb körű és fenntarthatóbb kínálatot. Ez a Bizottság kommunikációs stratégiáján belüli utolsó politikai kezdeményezés, amely magában foglalja a 2007 októberében megjelent „Partnerség az Európáról szóló kommunikációért" c. közleményét is.

Az alábbi lépéseket irányozzák elő:

  • Javaslatok egy TV csatornahálózat 2009-2010 folyamán történő létrehozására;
  • Az Európai rádióhálózat (EuRaNet) további működésének támogatása hallgatótáborának és nyelvi kínálatának kiszélesítésével;
  • Az Euronews további támogatása – a csatorna 2008 júliusától arab nyelven is sugároz majd;
  • A Europe by Satellite (EbS) internetes oldalán megjelenő hírek tartalmi szempontú javítása, valamint az oldal kapacitásának megkétszerezése;
  • Az audiovizuális könyvtár – mint a Bizottság „emlékezete" és a Bizottság valamennyi audiovizuális produkciójához való központi hozzáférési pontja – szerepének megerősítése;
  • A Bizottság audiovizuális produkciói számának növelése, valamint ezek különböző technológiai platformokon – például a EUTube-on – történő terjesztésének javítása.
  • Egy internetes határidőnapló indítása 2008 júniusában, és a média szakma által történő használatának előmozdítása.

http://ec.europa.eu/commission_barroso/wallstrom/

http://ec.europa.eu/avservices/

http://ec.europa.eu/dgs/communication/

http://youtube.com/eutube