Termeléstől függetlenített támogatások, melyek jogosultjai az uniós jog szerint nem a földtulajdonosok, hanem a földhasználók.

Termeléstől függetlenített támogatások, melyek jogosultjai az uniós jog szerint nem a földtulajdonosok, hanem a földhasználók.

A rendszer a termelők, fogyasztók és a földtulajdonosok számára egyaránt jelentős előnyökkel szolgál.

  • a) Kiszámíthatóvá teszi a támogatások alakulását.
  • b) Az üzem az év egy meghatározott részében egy összegben kapja meg a számára kiszámított támogatást.
  • c) Hozzájárul a magyar mezőgazdaság európai szintű versenyképességéhez.
  • d) Fogyasztói, társadalmi érdekeket szolgál.
  • e) Segíti a fenntartható és többfunkciójú európai mezőgazdaság magyarországi megvalósulását.
  • f) Jövedelem kiegészítést biztosít mintegy 1 millió magyar földtulajdonosnak, akik nem kívánnak termelni. Az agrárpolitikának szavatolni kell, hogy a magyar földtulajdonosok használatba adott földtőkéjük után földtőke jövedelmet élvezhessenek. Ennek eszköze a földbérleti díj, mely akár több éven keresztül is tervezhető jövedelmet eredményez.
  • g) A rendszer a földhasználók és földtulajdonosok értelmes megegyezésére épül .
  • h) Az európai jogrend szerint a mezőgazdasági földtulajdonos is lehet közvetlen címzettje a támogatásnak amennyiben maga is mezőgazdasági vállalkozóvá kíván lenni.
  • i) Az SPS növeli a vállalkozók vagyonát.
  • j) A rendszer a spekuláció ellen hat.
  • k) Megnehezíti a magyar föld olcsó felvásárlását, 2011. utána külföld számára nem leszünk olyan „olcsók".
  • l) A rendszer későbbi belépők számára is nyitott. Az ún. nemzeti tartalék intézmény elehetővé teszi, hogy a későbbiekben azok is kapjanak jogosultságot, akik még 2009-ben nem léptek be a rendszerbe (pl.: fiatal gazdák).

Az SPS bevezetésének legalkalmasabb időpontja 2009. 2011-ben a jelenlegi uniós jogszabályok szerint, és a Koppenhágai Megállapodás értelmében a mezőgazdasági földpiacot fel kell szabadítanunk. Mezőgazdasági földet vásárolhatnak külföldi magán és jogi személyek egyaránt.

A támogatási jogosultság minden üzemnél két részből tevődik össze:

  • 1) regionális (területalapú, átalányjellegű) komponens, amelyet az üzem által 2009-ben használt és bejelentett hektárok száma alapján állapítanak meg;
  • 2) történelmi komponens, amelyet egyes 2006.évi nemzeti kiegészítő támogatási jogosultságok alapján állapítanak meg. A komponens tehát üzemenként differenciált.

A termeléstől függetlenített támogatások mellett néhány támogatás termeléshez kapcsolt szubvenció marad.

A támogatási jogosultság területtel vagy terület nélkül eladható, de csak területtel adható bérbe.  

Sütő József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük