A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a mozgáskorlátozottak utazási lehetőségeinek könnyítése érdekében, figyelembe véve az ombudsman ajánlását, módosítja a BKV taxirendszerű midibuszainak igénybe vételi feltételeit.

 

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a mozgáskorlátozottak utazási lehetőségeinek könnyítése érdekében, figyelembe véve az ombudsman ajánlását, módosítja a BKV taxirendszerű midibuszainak igénybe vételi feltételeit.

 

Az akadálymenetes közlekedés biztosítása a kismamák, idősek valamint a mozgáskorlátozott utasok számára is fontos, szükséges. A mozgáskorlátozott személyek közlekedési szabadságának elengedhetetlen feltétele az akadálymentes közlekedés, ezért jött létre néhány éve a mozgáskorlátozottak közlekedését segítő, taxirendszerben működő midibusz-szolgáltatás, melynek díjszabása 2011. február 15-től megváltozik: az eddigi, rendszeres utasok számára is két vonaljegy kilyukasztását kötelezővé tévő rendszernél sokkal egyszerűbben, egy vonaljeggyel, vagy a budapesti tömegközlekedési járművekre érvényes bérletekkel is igénybe vehetővé válik a szolgáltatás.

 A budapesti tömegközlekedés jelenleg részlegesen akadálymentes: a villamosok közül a nagykörútiak akadálymentesek, a buszok és trolik részlegesen, míg a metró- és HÉV-vonalak nem biztosítják az akadálymentes közlekedést. A teljes esélyegyenlőséget biztosító hálózat létrehozása infrastrukturális és járműbeszerzési oldalról is jelentős forrást igényel, így ennek megvalósítására még hosszú évekbe telik.

 A BKK célkitűzése az esélyegyenlőség megteremtése, ennek érdekében dolgoznak az akadálymentes járművek körének bővítésén, a buszok cseréjén, és ennek részeként döntöttünk nemrég az öreg, magaspadlós Ikarus-buszok felújítása helyett akadálymentes használt járművek beszerzése mellett.  

A járműpark és az infrastruktúra teljes akadálymentesítéséig azonban kiegészítő megoldások is szükségesek. Vitézy Dávid, akkor még BKV felügyelőbizottsági tagként 2010-ben javasolta öt darab, kerekesszékesek szállítására alkalmas kisbusz beszerzését, a BKV vezetőinek prémiuma terhére. A kisbuszok taxirendszerben  üzemelnek: regisztráció után a mozgáskorlátozott utasokat háztól-házig szállítják. A mozgáskorlátozottak közlekedését segítő taxi rendszerben működő midibusz-szolgáltatást eddig két vonaljegy kilyukasztásával lehetett igénybe venni, ugyanakkor egy fő kísérő díjmentesen utazhatott.

Annak ellenére, hogy a legtöbben rendszeresen használták, bérlettel nem lehetett igénybe venni a szolgáltatásokat, ami lényegesen nehézkésebbé és drágábbá tette a használatot a rendszeres utasoknak.

Az ombudsman állásfoglalása szerint a szolgáltatás viteldíj-szabályzata diszkriminatív, ezért annak felülvizsgálata időszerűvé vált.  Tarlós István főpolgármester felkérésére a BKK felülvizsgálta a rendszer működését és ennek nyomán kezdeményezte, hogy 2011. február 15-től a járatok az eddigi két menetjegy ára helyett a tarifarendeletben foglaltak szerint egy vonaljeggyel, illetve a rendszeres utasoknak bérlettel is igénybe vehetőek legyenek. A mozgásukban korlátozottak számára a BKV a hagyományosnál olcsóbban speciális bérlettípust is kínál.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük