A WestEnd City Centerben  2012. április 14-június 8. között látható az a csúcstechnikával készült a Budapesten debütáló nemzetközi vándorkiállítás, amely a Ca Mau dzsunkán elsúllyedt porcelánokat mutatja be.

A WestEnd City Centerben  2012. április 14-június 8. között látható az a csúcstechnikával készült a Budapesten debütáló nemzetközi vándorkiállítás, amely a Ca Mau dzsunkán elsúllyedt porcelánokat mutatja be.

Imitált tengeri ásatás, több méteresre vetített minták, kreatív installációk és számos vizuális effekt között láthatóak azok a porcelánok, amik majd háromszáz évig feküdtek a hullámsírban, hogy aztán Budapesten mutatkozzanak be újra.

Vietnami gyöngyhalászok találták meg 1998-ban azt a hajót, amely majd háromszáz évvel ezelőtt süllyedt el a Dél-kínai-tengeren. A Batáviába tartó, egzotikus árukkal teli dzsunka a fedélzeten kitört tűz miatt veszett oda a dél-vietnami Ca Maunál (ejtsd: kámau). Az elveszettnek hitt hajóhoz egy tengeri régészeti expedíciót indítottak vietnami kutatók és felszínre hozták az 1725 és 1732 között hullámsírba szállt 130 ezer darabos rakományt. De nem csak porcelánok és kerámiák kerültek elő, hanem a legénység személyes tárgyait is megtalálták. Csonttűket, lámpákat, lakatokat a hozzájuk tartozó kulcsokat, pénzérméket hoztak fel, vagy például a kiállításon is látható bronz vízforralóüstöt.

A tudományos feldolgozást követően a leletek egy része a Vietnami Nemzeti Történeti Múzeumba került, a többit pedig két árverésen értékesítette Vietnam. Zelnik István az első pillanattól szisztematikusan kezdte el összegyűjteni szerte a világban a Ca Maunál elsüllyedt hajóról származó tárgyakat. Így mára ő rendelkezik a legteljesebb és legnagyobb magánkollekcióval a világon. A kínai dzsunka rakományának szinte valamennyi tárgytípusa megjelenik a gyűjteményében az ecsettartóktól, a kanalakon, ólommázas edényeken, füstölőkön, szeladonmázas tárgyakon át a bravúros módón gyártott, máz alatti kék és vörös festéssel készült vázákig és kis emberfigurákig. Egy csúcstechnikával készült, víz alatti világot idéző kiállítás keretében pedig most a hazai közönség előtt mutatkoznak be először a hajótörés porcelánjai.

A tárlaton számos vizuális effekt hozza közelebb a látogatóhoz a mesés történeteket hordozó tárgyakat. Hol a tengervíz által lemosott mintákat vetítik vissza, hol több méteres méretben jelennek meg apró minták, máshol csészék lebeg, vagy használati és ásatási szituációban jelennek meg a kerámiák. Olyan ritkaságok is láthatóak, mint a majom alakú kőedény korsó, a vörös korallokkal benőtt csészék, vagy a fedélzeti tűzben összeégett és deformálódott porcelánok.

A Ca Mau – Egy hajótörés porcelánjai című Zelnik István gyűjteményéből összeállított, 2 millió euró biztosítási értékű tárlat kiállítás 2012. április 14. és június 8. között tekinthető meg a WestEnd City Centerben.

A fehér arany

A porcelán magas hőfokon (1200-1400 °C) kiégetett, kaolint tartalmazó fehér színű kerámia. Kínában már a Shang-dinasztia idején (i.e. 1600-1046) megjelent az úgynevezett proto-porcelán, a mai értelemben vett porcelánok azonban a Tang-korra (618-907) terjedtek el. Európába elsőként a mesés szépségű kék-fehér porcelánok jutottak el a Ming-korban (1368-1644). Ezek a máz alatti kék festéssel készült darabok alkotják a Zelnik-féle Cá Mau gyűjtemény egyik nagy csoportját.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük