Ugrásszerűen nőtt a kihasználatlan fuvarkapacitás Európában – tájékoztatta a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaságot (MLBKT) a Transporeon. A fuvaroztató és fuvarozó vállalkozások  közvetítésével foglalkozó szoftverfejlesztő cég napi háromezer megbízás adatait összegezve állítja, hogy a logisztikai ágazatot egész Európában súlyosan érinti a recesszió.

Ugrásszerűen nőtt a kihasználatlan fuvarkapacitás Európában – tájékoztatta a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaságot (MLBKT) a Transporeon. A fuvaroztató és fuvarozó vállalkozások  közvetítésével foglalkozó szoftverfejlesztő cég napi háromezer megbízás adatait összegezve állítja, hogy a logisztikai ágazatot egész Európában súlyosan érinti a recesszió.

Több a fuvarozó, mint az áru

2008-ban a szabad fuvarkapacitás aránya átlagosan minden héten magasabb volt, mint az azt megelőzőekben. Ez az arány október első hetétől kezdődően rohamos és pánikszerű emelkedésbe kezdett, és úgy tűnt, semmi nem állíthatja meg. Az emelkedés december elejére érte el a csúcspontját, amikor is kétszer annyi szabad fuvareszköz kapacitást regisztráltak Európában, mint az azt megelőző öt év azonos időszakában bármikor. A 2008. december elejei tetőpontot követően az emelkedést azonos  gyorsaságú csökkenés követte, de még így is 34%-kal magasabban zárt az év, mint az ezt megelőző évek azonos időszakában.

Az adatok arra engednek következtetni, hogy az előző évi tendenciákat követve a fuvardíjak jelentős mérséklődése várható 2009-ben. Ugyanakkor a fuvarozók előre láthatóan csökkenteni fogják kapacitásaikat, és ezzel újra helyre állhat az egészséges kereslet-kínálati arány.

A tapasztalatok szerint a vállalatok sokkal óvatosabbak lettek az új beruházások tekintetében. A megszorító intézkedések szükségessége mellett viszont azt is felismerték, hogy a válságból való kilábaláshoz változtatni kell. Többek között ezért növekedett az érdeklődés az olyan IT-megoldások iránt, amelyek optimalizálják a logisztikai munkafolyamatokat, a fuvareszközök kihasználtságát, és kézzelfogható költségcsökkentést vagy bevétel növekedést eredményeznek.

A gazdasági válság logisztikai ágazatot érintő hatásaival részletesebben az MLBKT február 17-i válságkonferenciáján foglalkozik a szakma.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük