Goldoni darab átirata a Belvárosi Színházban. Az Orlai Produkciós Iroda fergeteges „gengszterkomédiával" készül a nyárra. 2016. június 23-án mutatják be Carlo Goldoni Két úr szolgája című darabjának Richard Bean által írt átiratát, az Egy fenékkel két lovat című zenés komédiát Pelsőczy Réka rendezésében Nagy Dániel Viktor, Lovas Rozi, Lukáts Andor és Friedenthal Zoltán főszereplésével a Belvárosi Színházban.

 

Goldoni darab átirata a Belvárosi Színházban. Az Orlai Produkciós Iroda fergeteges „gengszterkomédiával" készül a nyárra. 2016. június 23-án mutatják be Carlo Goldoni Két úr szolgája című darabjának Richard Bean által írt átiratát, az Egy fenékkel két lovat című zenés komédiát Pelsőczy Réka rendezésében Nagy Dániel Viktor, Lovas Rozi, Lukáts Andor és Friedenthal Zoltán főszereplésével a Belvárosi Színházban.

 

A darab az elmúlt években már hangos sikereket ért el a Broadway-n és a Westenden is. "A hatvanas években járunk, az angliai Brightonban. A kissé kótyagos Francis Henshall a véletlenek szerencsétlen összjátéka folytán egyszerre két munkát is szerez: alkalmazásába veszi egy piti gengszter és egy nagystílű bűnöző is. Francisnek ettől kezdve mindent meg kell tennie, nehogy két főnöke összetalálkozzon, vagy akár tudomást szerezzen egymásról. Közben talán nem is mindenki az, akinek kiadja magát, és ráadásul az összes szereplő elszántan azzal van elfoglalva, hogy szerelemre találjon. És szól a rock and roll!" – áll a színlapon.

 

London és New York hangos sikere után Carlo Goldoni Két úr szolgája című művének átirata megérkezett Magyarországra is, amelynek főszereplője Nagy Dániel Viktor, aki korábban rengeteg darabban bizonyította rátermettségét. Mellette Lovas Rozi, akivel a nézők találkozhattak már az Amadeus című Orlai Produkciós előadásban. Lukáts Andor mellett, az előadás egyik érdekessége, hogy Friedenthal Zoltán a Pintér Béla Társulat vezető színésze, most először szerepel az Orlai Produkció előadásában.

 

A 60-as évek zenei világáról a Bekvart és Szabó G. Hunor gondoskodik.

Előadók:

Nagy Dániel Viktor – Francis Henshall, Lukáts Andor – Charlie Clench; Alfie-Pincér

Lovas Rozi – Rachel Crabbe, Friedenthal Zoltán – Stanley Stubbers

Rujder Vivien – Pauline Clench, Keresztény Tamás – Harry Dangle

Dékány Barnabás – Alan Dangle, Fodor Annamária – Dolly

Formán Bálint – Lloyd Boateng Charlie Clench barátja

Horváth Szabolcs – Gareth Főpincér, Boros Anna, Máthé Zsolt – Közreműködik még

 

Zene – Bekvart és Szabó G Hunor, Díszlet-jelmeztervező – Kálmán Eszter

Zenei vezető – Wagner Puskás Péter, Dalszövegek – Máthé Zsolt

Rendező – Pelsőczy Réka

Producer – Orlai Tibor

 

„A gengszternek nincs szeme?"

Az Egy fenékkel két lovat című Goldoni-átiratban Friedenthal Zoltán láthatjuk, akit többek között nevettetésről és levegő-dermesztésről, a darabban kibontakozó szerelmi szálakról, illetve arról kérdeztek, hogyan lehet egy bűnöző-karaktert szerethetővé varázsolni.

 

Ha jól tudom, most játszol először az Orlai Produkciós Iroda előadásában. Hogyan jött a megkeresés, hogy részt vegyél az Egy fenékkel két lovat című darabban? Milyen tapasztalatokat jelent számodra a Rékáékkal való közös munka?

Rékával viszonylag régebbre nyúlik az ismeretség, ő vetette fel, hogy jó lenne együtt dolgozni, a konkrét darab ötlete csak később jött. Nagy intenzitással, teljes odaadással próbál, ami minket, színészeket is inspirál. Minden őrültségre kapható (a jó ízlés határain belül), de nem engedi, hogy öncélú bohóckodás legyen az előadás – a belső történések éppoly fontosak, mint a bohóctréfák. Sok emberrel most dolgozom először a csapatból, ezek a találkozások új energiákat, gondolkodásmódot hoznak magukkal, ami pedig mindannyiunk életében fontos.

 

Milyen gyakran találnak meg a komédiabeli szerepek, amelyekbe jellemzően kevésbé vegyül drámaiság vagy valamiféle kifordított abszurditás, inkább a karikírozásra, a nevettetésre hajtanak? Mennyire érzed ezekben otthonosan magad?

Azért a legtöbb szerepben van drámaiság. Csak meg kell találni. Enélkül kétdimenziós papírfigurák tologatnák magukat, ami pedig nem sokunkat érdekelne. A felkészülést illetően sem érzek különbséget. Sőt, az olyan darabokban, ahol nem feltétlenül kell komoly önismereti csatákat vívni a próbák folyamán – ahol a szavak helyett a helyzetek, a „lazzik" és a pontos poentírozás dominál – nagyobb energiákra és konkrétabb közlésmódra van szükség, mint az előbbinél, hogy a szövegtudást már ne is említsem. Úgy érzem ebben a „műfajban" különösen fontos a 120 százalék, hiszen egyetlen felesleges szünet vagy a lanyhuló koncentráció végzetes lehet…

 

Mennyire ismerős neked a darabban játszott gengszter-attitűd? Volt lehetőséged egy-egy korábban játszott, hasonló karakteredhez visszanyúlni, hogy abból táplálkozz és lépj tovább, vagy teljesen a nulláról építed fel?

Azért nem egy tipikus gengszterről beszélünk, inkább egy kicsit mulya, olykor teljesen infantilis és hisztérikus, néha lírai, néha drámai, azonban jó szándékú pasasról van szó, aki egyszer rosszkor volt rossz helyen. Egy-két hozzávaló bennem is megtalálható.

 

Noha egy bűnözőt alakítasz, legyen is bármilyen rovott a múltad (amiről azt biztosan tudjuk, hogy a karaktered ölte meg a szerelme ikertestvérét), mégsem egy „fekete folt", egy közellenségé a szereped a történetben. Szerinted hogyan lehet szerethetővé tenni egy ilyen karaktert?

Hát a gengszternek nincs szeme? Érzéke? Érzelme? Szenvedélye? Talán ha kissé esendővé és ezáltal szerethetőbbé válik a figura, úgy a közönség is könnyebben érezhet némi empátiát, sőt akár szurkolhat is neki.

 

Szerinted mi a nagyobb kihívás: megfagyasztani a levegőt vagy őszintén megnevettetni a közönséget?

Mindkettő nagyon nagy kihívás és élmény – már ha összejön. A legjobb, ha minél közelebb áll egymáshoz a kettő. Úgy értem, ha ez egy előadáson belül születik meg.

 

A történetben három (külön-külön is meglehetősen sajátságos) szerelmi szál is szövődik; az egyik párost ti ketten képviselitek Lovas Rozival. Hogyan jellemeznéd a vele alkotott kettősötöket?

A próbák jelenlegi állása szerint két igen vehemens figuráról van szó, akik tűzön-vízen át küzdenek azért, hogy egymásra találjanak, közben természetesen hoznak rossz döntéseket, de ezek elkerülhetetlenek egy valódi happy endinghez. Vad, szenvedélyes, konok, olykor mégis ellágyuló páros. Egymáshoz valók.

 

Az átirat a '60-as évek Angliájába visz vissza minket, a beatzenét játszó zenekar, a látvány és a jelmezek is ezt tükrözik majd. Mennyire áll hozzád közel ez a stílus, a korszak, a miliő?

Filmes élményeim alapján egy laza, ködös-esős-borongós világ lehetett. Ha választani lehetne, hogy hová röpítsen az időgép, nem ezt választanám. A korszak zenéje viszont sokáig generációk alapélménye lesz. És bár valóban a '60-as évek Brightonjában járunk, ahogy azt Kálmán Eszter díszlete és jelmezei is sugallják olykor karikatúra-szerűen, az előadás mégis mai nyelven fogalmaz, nem nosztalgiáz.

 

Zenés színész osztályban végeztél, ez, gondolom, jelentős lépéselőny egy ilyen darab esetében. Sőt, úgy tudom, a mozgásban, a jelenetek koreografálásában Duda Éva lesz segítségetekre.

A mi esetünkben nem a szó hagyományos értelmében vett koreográfiáról beszélünk. Éva a gesztusok és a fel-felbukkanó bohóctréfák pontos és feszes megvalósításában és kitalálásában segít. Tehát előnyt nem élvezek ebből a szempontból. Viszonylag sokáig tanultam zenélni, ez a ritmusok és dinamikák pontos kezeléséhez valóban nagy segítség. Dalok is lesznek, de inkább átvezető jelleggel, a kor szellemét idéző zeneiséggel és Máthé Zsolti dalszövegeivel!

 

További előadások: 2016. Június 24, 25. ; Belvárosi Színház

 

http://orlaiprodukcio.hu

http://www.belvarosiszinhaz.hu

 

Lantai József

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük