Egyre több összecsomagolt ajándék karácsonyra
3 perc olvasásKarácsonyi ajándékozás céljára egyre többen kedvelik a testápoló szerek és kozmetikumok összecsomagolását. A boltokban eladott díszes, vonzó csomagok száma 13 százalékkal emelkedett tavaly november-decemberben, az előző évi ajándékozási periódushoz képest. Értékben 11 százalék pluszt regisztrált a Nielsen. Így az eladások összege megközelítette a 3 milliárd forintot.
Karácsonyi ajándékozás céljára egyre többen kedvelik a testápoló szerek és kozmetikumok összecsomagolását. A boltokban eladott díszes, vonzó csomagok száma 13 százalékkal emelkedett tavaly november-decemberben, az előző évi ajándékozási periódushoz képest. Értékben 11 százalék pluszt regisztrált a Nielsen. Így az eladások összege megközelítette a 3 milliárd forintot.
A mennyiségi mutatók gyorsabb növekedése többek között az olcsóbb termékek népszerűségét tükrözi. Tavalyelőtt 664 különböző összecsomagolt ajándéknak valót kínáltak az üzletek az ünnep alkalmából, múlt évben már 714-et.
Legkedveltebb termék a tusfürdő – értéket tekintve – az ajándékcsomagokban, utána a kéz- és testápoló következik, majd a szappan, dezodor és sampon. Jelentősen visszaestek viszont a hajformázók a karácsonyi csomagok összeállításában.
A beszerzés két csatornára összpontosul. A hipermarket és a drogéria elveszi a kategória piacának 93 százalékát. Figyelemre méltóan sok fogyasztó fordul a drogéria felé; az ott vásárolt csomagok értéke 15, darabszáma pedig 25 százalékkal emelkedett a tavalyi szezonban, az előző évihez képest. A hipermarketek növekedési mutatói csak egyszámjegyűek: 8, illetve 7 százalék.
Az árakkal kapcsolatban figyelemre méltó tendencia, hogy a legdrágább és a legolcsóbb, 860 forintos és olcsóbb csomagok részaránya csökken, egyik évről a másikra.
Legnépszerűbb árfekvés az 1 040 és 3 540 forint között ajándék, mivel elviszi az összes eladás több mint kétharmadát értékben.
Részletezve: A karácsonyi ajándékcsomagok forgalmának közel egyharmadát az 1 330-2 330 forintba kerülő összeállítások bonyolították le tavaly. A tendencia plusz 1 százalékpontot mutat, az előző évhez képest.
Utána közel egyforma aránnyal a 2 330-3 540 forintos következik, majd az 1 040-1 330 forintosok, 20, illetve 19 százalékos mutatóval.
Táblázat. A karácsonyi ajándékcsomagok szezonális kiskereskedelmi forgalmán belül a fogyasztói árak szegmenseiben hány 1000 csomagot adtak el.
Árszegmens |
2006-os Szezon |
2007-es szezon |
860 Ft és kisebb |
391 |
287 |
861-952 Ft |
122 |
239 |
953-1040 Ft |
147 |
237 |
1041-1330 Ft |
462 |
526 |
1331-2330 Ft |
490 |
574 |
2331-3540 Ft |
218 |
207 |
3540 Ft felett |
71 |
70 |
Forrás: Nielsen
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.