Az M6 autópálya új szakasz tervezett nyomvonalaAz M6 autópálya új szakasz tervezett nyomvonala

Dr. Puch László, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium államtitkára, valamint Ken Reid és Mészáros József az M6 Tolna Konzorcium képviseletében 2008. november 5-én elhelyezték az M6 autópálya Dunaújváros – Szekszárd közötti 65,1 km-es szakaszának alapkövét a nyomvonal 81+900-as kilométerszelvényénél.

 

  Az M6 autópálya új szakasz tervezett nyomvonalaAz M6 autópálya új szakasz tervezett nyomvonala

Dr. Puch László, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium államtitkára, valamint Ken Reid és Mészáros József az M6 Tolna Konzorcium képviseletében 2008. november 5-én elhelyezték az M6 autópálya Dunaújváros – Szekszárd közötti 65,1 km-es szakaszának alapkövét a nyomvonal 81+900-as kilométerszelvényénél.

 

 Az eseményen az államtitkár kiemelte: „Az M6-os autópálya a teljes térségi infrastruktúra bázisa, újabb munkahelyek lehetőségét teremti meg az itt élők számára. A Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz megvalósítása példamutató gyorsasággal jutott el a döntéstől a szerződéskötésig. 2010-re, amikor Pécs Európa kulturális fővárosa lesz, elkészül és így a város autópályán gyorsan és biztonságosan elérhetővé válik."

Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont, négy pihenőhely és 57 híd létesül, a szakasz ideiglenes forgalomba helyezésének szerződés szerinti időpontja 2010 tavasza.

A beruházás a köz- és magánszféra partnersége (PPP) keretében valósul meg, amely során az építés, üzemeltetés és fenntartás mellett a finanszírozás is a magánpartner, az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. feladata, amelyek ellenében az autópálya forgalomba helyezésétől kezdve a koncessziós szerződés 2038. július 16-i lejáratáig 118,6 milliárd forint nettó jelenértékű rendelkezésre állási díjra jogosult.

A KHEM a PPP programjának folytatásaként 2007. december 19-én írta ki az M6 autópálya II. fázisának (Dunaújváros – Szekszárd útszakasz, 65,1 km) tervezésére, építésére, felújítására, üzemeltetésére, fenntartására és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó koncessziós jog nyújtására irányuló közbeszerzési eljárást.  A 2008. június 17-i eredményhirdetésnek megfelelően a közbeszerzési eljárásban nyertes ajánlattevő az M6 TOLNA Konzorcium lett. 2008. július 16-án dr. Szabó Pál, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter és az M6 Tolna Autópálya Konzorcium képviselői Budapesten aláírták az autópálya-szakasz köz- és a magánszféra partnersége (PPP) keretében megvalósuló tervezésére, építésére, üzemeltetésére, felújítására, karbantartására és finanszírozására vonatkozó koncessziós szerződést. A sikeres pénzügyi zárást követően a projekt végleges nettó jelenértéke 119,02 Mrd Ft volt, ami 540 millió Ft-tal volt kedvezőbb a június elején benyújtott végleges ajánlatnál. 2008. július 17-én Szekszárdon sor került a  projektindító dokumentum aláírására.  Az eseményen a miniszter, a konzorcium képviselői és az Európai Befektetési Bank (EIB) képviseletében Marta Gajecka alelnök szándéknyilatkozatot írtak alá az EIB  projektrefinanszírozásban való részvételéről. Az augusztus elsején történt részleges refinanszírozást követően a projekt nettó jelenértéke 118,62 Mrd Ft lett, ami 400 millió Ft-tal kedvezőbb a szerződéskötés-kori értéknél.

Az M6 autópálya Dunaújváros – Szekszárd közötti teljes szakaszán a terület-előkészítéssel megindultak az építési munkálatok. Jelenleg a cserjeirtás, fakivágás, valamint a humusz leszedése zajlik, illetve megkezdődött a földművek (töltések, bevágások) építése is. A kivitelező egyes hidaknál megkezdte az alapozások műszaki kialakításának véglegesítéséhez szükséges próbacölöpök elkészítését, valamint elkezdődött a szállításokhoz szükséges, jelenleg nem szilárd burkolatú felvonulási utak kiépítése, illetve megerősítése, valamint megindult a nagytömegű anyagbeszállításokkal érintett utak és az azok mentén található épületek alapállapot-felvétele. A kivitelezési munkálatok a régészeti kutatásokkal összhangban az ütemterv szerint haladnak.

A szakasz főbb műszaki paraméterei:

A Dunaújváros-Szekszárd szakasz az M6 autópálya Érd – Dunaújváros szakasz folytatásaként, a megépült dunaújvárosi M6-M8 autópálya-autóúti csomópont és a tervezett szekszárdi M6-M9 autópálya-autóúti csomópontok között Fejér és Tolna megye területén épül. Az építési szakaszon 8 autópálya csomópont létesül, mindegyik országos közúti kapcsolatot biztosít. Négy pihenőhely épül, 2 egyszerű és 2 komplex pihenő. Az építendő hidak száma 57, ebből 6 nagy völgyhíd. A szakaszon ezen kívül 32 aluljáró, 14 felüljáró, 6 vadátjáró is épül.   A 65,1 km hosszúságú új útszakasz üzemeltetéséhez egy új üzemmérnökségi telep épül.

Hossz: 65,1 km (76+200 – 141+300 km sz. között)
Keresztmetszete: 2×2 forgalmi sáv leállósávokkal, középső elválasztó sávval
Útkorona szélessége: 26,60 m
Forgalmi sáv szélessége: 3,75 m
Leállósáv szélessége: 3,0 m (burkolt)
Középső elválasztó sáv szélessége: 3,60 m
Tervezési sebesség: 130 km/ó

A PPP konstrukcióban a magánszféra oldaláról a következő cégek vesznek részt:

Konzorcium tagjai

(1)               BILFINGER BERGER AG,

(2)               BILFINGER BERGER PI CORPORATE SERVICES GMBH

(3)               ÉGIS PROJECTS S.A.  

(4)               ALLGEMEINE BAUGESELLSCHAFT – A. PORR AG

Finanszírozók és pénzügyi partnerek

(1)          Bayerische Landesbank (BayernLB)

(2)          Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB)

(3)          Erste Bank

(4)          Sumitomo Mitsui Banking Corporation (SMBC)

(5)          Deka Bank

(6)          DePfa Deutsche Pfandbrief Bank AG

(7)          Raiffeisen Bank

(8)          Caja Bank

(9)          Commerzbank

(10)      DZ Bank

Építő cégek

(1)               BILFINGER BERGER AG

(2)               ALLGEMEINE BAUGESELLSCHAFT – A. PORR AG

Üzemeltető

(1)               M6 Tolna Üzemeltető Kft.

Független Mérnök

(1)               Transinvest-Budapest Kft.

(2)               Metrober Kft.

(3)               Utiber Kft.

Tervező

(1)               Főmterv Zrt.

(2)               Roden Kft.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük