Elkeserítő adatokat produkáltak a gyorshajtók a sebesség túllépése a leggyakoribb hiba

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is. A sofőrök azonban odafigyeléssel csökkenthetik az autó fogyasztását – többek között ezek derültek ki a K&H Biztosító tavaly szeptemberben indított telematika projektjének részeredményeiből. Az 1 millió megtett kilométer után megvizsgált adatok alapján a leggyakoribb vezetéstechnikai hiba a gyorshajtás. A hivatalos statisztikákban is a legnagyobb aránnyal a gyorshajtásra visszavezethető balesetek szerepelnek, így a telematikai megoldások a közlekedésbiztonság szempontjából is fontos szerepet kaphatnak.

 

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is. A sofőrök azonban odafigyeléssel csökkenthetik az autó fogyasztását – többek között ezek derültek ki a K&H Biztosító tavaly szeptemberben indított telematika projektjének részeredményeiből. Az 1 millió megtett kilométer után megvizsgált adatok alapján a leggyakoribb vezetéstechnikai hiba a gyorshajtás. A hivatalos statisztikákban is a legnagyobb aránnyal a gyorshajtásra visszavezethető balesetek szerepelnek, így a telematikai megoldások a közlekedésbiztonság szempontjából is fontos szerepet kaphatnak.

 

Rosszabb lett a helyzet az utakon a KSH adatai szerint: tavaly a személyi sérüléses közúti balesetek száma 1,8 százalékkal 16 628-ra nőtt, kedvező azonban, hogy a halálos áldozatok száma 5,7 százalékkal 607-re csökkent, a súlyos sérültek száma pedig minimális mértékben, 0,6 százalékkal 5 540-re mérséklődött.

A balesetek túlnyomó része – 93 százaléka – a sofőrök hibájából következett be. A sebesség nem megfelelő alkalmazása (lényegében a gyorshajtás) a balesetek 33 százalékában játszott szerepet. Ezzel egybevágnak a K&H tavaly szeptemberben elindított telematikai projektjének részeredményei is. A programban résztvevő 212 autóval ez idő alatt több mint 1 millió kilométert tettek meg a sofőrök, miközben 161 ezret is meghaladó vezetéstechnikai hibát vétettek.

 

A K&H közlekedésbiztonság fokozását is célzó telematikai projektje keretében az autósok vezetési magatartásáról gyűjtenek adatokat. Eszerint a hibák között a gyorshajtás viszi a prímet, 36 százalékkal. Kedvező viszont, hogy az egy autóra vetített vezetéstechnikai hibák száma határozottan csökkent tavaly szeptember óta. A magas fordulatszám használata például 80 százalékkal csökkent, így jelentősen kevesebb lett az autók fogyasztása is.

 

Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese és a társaság nem-életbiztosítási vezetője elmondta: „A telematikai megoldások kulcsszerepet játszanak a közlekedésben, például a balesetek megelőzésében. Mivel a telematikai rendszerek valós időben gyűjtik az adatokat, a sofőrök magatartását is kedvező irányba befolyásolhatják. Ezt bizonyítják a friss eredmények is, hiszen a magas fordulatszámból adódó hibák száma például jelentősen csökkent. A telematikai rendszerekkel felszerelt autók figyelmeztetnek a gyorshajtásra is, ezen a területen azonban még bőven van tér a fejlődésre."

 

A telematikai megoldásokkal begyűjtött adatok elemzésével a Biztosító sokkal pontosabban, személyre szabottabban tudja majd alakítani autóbiztosításait. Hosszabb távon a balesetek, káresetek száma csökkenhet, ez pedig a biztosítási díjakban is megjelenhet.

Kaszab Attila szerint a jelenleg is zajló negyedik ipari forradalomban elképesztően gyorsan fejlődnek a technológiák, az autók egyre komolyabb biztonsági rendszerekkel közlekednek, ez pedig szintén csökkentheti a balesetek számát. Az önvezető autók elterjedése szintén ezt a trendet erősíti majd.

 

Erre a biztosítási szakmának is készülnie kell, mert át fog alakulni a piac. Kaszab Attila idézte a Fitch Ratings hitelminősítő márciusban kiadott elemzését, amely szerint azok a biztosítók lesznek versenyelőnyben, amelyek a sofőrök magatartásáról telematikai megoldásokkal összegyűjtött rengeteg adatot megfelelően tudják elemezni. Ezáltal pedig a kockázatokat is pontosabban tudják felmérni.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.