Értékelt a Sörszövetség
5 perc olvasásA Magyar Sörgyártók Szövetsége (MSSZ) júniusi évértékelõ tájékoztatóján arról számoltak be, hogy nehéz körülmények között is 5,6%-al növelte eladásait a söripar. Sivó Imre elnök elmondta, a 2006-ban értékesített 7.152 ezer hektoliter sör jelentõs része, mintegy 68%-a a közkedvelt, hagyományos kategóriából került ki. Egy újabb nehéz évet tudhatnak maguk mögött, a gondokat a jövedéki adó ismételt, 20 majd 7%-os emelése, az anyagköltség és az energiaárak emelkedése okozta a söriparnak.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége (MSSZ) júniusi évértékelõ tájékoztatóján arról számoltak be, hogy nehéz körülmények között is 5,6%-al növelte eladásait a söripar. Sivó Imre elnök elmondta, a 2006-ban értékesített 7.152 ezer hektoliter sör jelentõs része, mintegy 68%-a a közkedvelt, hagyományos kategóriából került ki. Egy újabb nehéz évet tudhatnak maguk mögött, a gondokat a jövedéki adó ismételt, 20 majd 7%-os emelése, az anyagköltség és az energiaárak emelkedése okozta a söriparnak.
A rendkívül árérzékeny piacon olcsó import sörök jelentettek konkurrenciát, így a sörgyárak nem tudták kiadásaik növekvõ terhét a fogyasztói árban érvényesíteni. A próbára tett alkalmazkodóképesség eredménye ez az 5,6%-os növekedés, amely az élelmiszeriparon belül kiemelkedõnek teljesítménynek számít.
A magyarországi éves sörfogyasztás évek óta 70 liter/fõ körüli értéken áll, ennek jelentõs része a közkedvelt hagyományos márkák közül kerül ki. Az un. prémium kategóriájú sörök értékesítése nõtt az utóbbi években, ami a sikeres márkaépítést jelzi. Jelentõsen nõtt a specialitások kategóriájába tartozó sörök eladása is, míg 2005-ben minden negyvenedik, 2006-ban már minden nyolcadik eladott hektoliter ebbe a kategóriába tartozott.
Az értékesítésnél gyorsabban nõnek a söripar költségei, az elõzõ évhez képest 20%-al fordítottak többet csomagolóanyagokra és ugyanennyivel nõttek az energiaköltségek is.
Sivó Imre kiemelte, a magyar sörök minõsége nemcsak kifogástalan, de világszínvonalon is áll, amit számos nemzetközi versenyen elért elismerés igazolt. Kiemelkedõ feladatuknak tekintik a söripar társadalmi felelõsségvállalásának bemutatását, a mértékletes, kultúrált alkoholfogyasztás melletti érvelést.
A négy tagvállalatból álló szövetség (Borsodi Sörgyár Zrt., Brau Union Hungária Sörgyárak Nyrt., Dreher Sörgyárak Zrt., Pécsi Sörfõzde Zrt.) az elmúlt években javította együttmûködését az állam képviselõivel, hogy a söripar túladóztatásából származó veszélyekre felhívja a figyelmet. Az MSSZ az iparági érdekvédelem mellett, 2006-ban kereskedelmi önszabályozó kódexet adott ki, alapelveihez azóta is tartják magukat a sörgyárak.
A kitûzött céloknak megfelelõen, a szövetség 2006-ban megismételte a 2005-ben indított JÓFEJ (Józan, Felelõs Jármûvezetõ) elnevezésû kampányát. Ennek keretében az ittas vezetés veszélyeire hívják fel a fiatalok figyelmét, pozitív példaként állítva eléjük a felelõs jármûvezetést.
Az iparág társadalmi felelõsségvállalását hangsúlyozza a fiatalok kiszolgálását tiltó feliratok elkészítése és kihelyezése a sörgyárakkal szerzõdésben álló eladási helyeken, vendéglátó egységekben.
Ugyancsak a társadalmi szerepvállaláshoz tartozik a Magyar Vöröskereszttel és az Országos Vérellátó Szolgálattal közösen, az ország négy nagyvárosában megrendezett véradó nap is.
Minden évben nagy érdeklõdés kíséri a szövetség ?Sörözni jó!" címmel meghirdetett fotópályázatát, ami lehetõséget ad a sörfogyasztóknak, hogy megmozgassák alkotókészségüket.
Az elnök hangsúlyozta, a 2007-es év során a Magyar Sörgyártók Szövetsége folytatja, s ha lehet ki is terjeszti aktivitását, új kezdeményezésként június 24-én megrendezik a sörkultúra ünnepét, Szent Arnold napját a Budai Vár Gótikus udvarán. 15-21 óra között sörbemutatók, látványos kiállítások mellett, ott lehet majd megtekinteni a 2007-es Sörözni Jó fotópályázat 20 legjobb alkotását is. Az eseményre a helyszínen jegyet váltók Szent Arnold kupát és sör-bonokat kapnak. Szent Arnoldról szólva, az egykori szerzetes a legenda szerint az európai pestisjárvány leküzdéséhez járult hozzá azzal, hogy a fertõzött víz fogyasztása helyett sörivásra buzdította az embereket. A kampányolás eszközei közé vonták az óriásplakátokat, a city-light-ot, a közlekedési eszközöket, pl. a budapesti 7-es busz oldalán már látható a hirdetésük.
A folytatódó JÓFEJ kampánnyal egész nyáron találkozhatnak a gépkocsivezetõk az ország számos pontján.
A tájékoztatónak helyet adó Kereskedelmi- és Vendéglátóipari Múzeum vezetõje, Kiss Imre arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy a szövetséggel való együttmûködés jegyében jövõre sör-kultúrtörténeti kiállítást fognak rendezni.
Az Euroastra megkérdezte, a bortermelõk-értékesítõk kampányaihoz hasonlóan, kívánják-e hangsúlyozni a sörfogyasztás élettanilag kedvezõ oldalát (vitaminok, nyomelemek, stb.) az elnök válasza nemleges volt. A maguk részérõl az Uniós szeszfogyasztást mérséklõ irányelvekhez akarnak alkalmazkodni, önmérsékletet tanúsítva,
mondván, a sörfogyasztásnak nincs szüksége ilyesfajta propagálásra….
Másik kérdésünkre, hogy nem kívánják-e követni a cseh söripar példáját, ahol a sör melléktermékeit a gyógyszeripar patikákban árulja pasztillákba préselve, azt a választ kaptuk, hogy a hazai sörgyárak az állattenyésztés számára értékesítik ezeket az anyagokat.
Harmat Lajos