Az EU abroncscímkéi növekvő mértékben befolyásolják az európai flották abroncsvásárlási döntéseit. Ez a legfontosabb eredménye egy legutóbbi felmérésnek, melyet a Goodyear abroncsgyártó cég megbízásából végeztek öt európai ország tehergépjármű-flotta üzemeltetőinek bevonásával.

 

Az EU abroncscímkéi növekvő mértékben befolyásolják az európai flották abroncsvásárlási döntéseit. Ez a legfontosabb eredménye egy legutóbbi felmérésnek, melyet a Goodyear abroncsgyártó cég megbízásából végeztek öt európai ország tehergépjármű-flotta üzemeltetőinek bevonásával.

 

A mintegy 500 francia, német, olasz, lengyel és spanyol flotta részvételével zajlott felmérés az alábbi négy fő vizsgálati területre irányult:

  • Az EU abroncscímkék hatása
  • Az abroncsvásárlás kiválasztási kritériumai
  • A gazdasági környezet
  • A téli abroncsra vonatkozó jogszabályok

 

Az eredmények rámutatnak a címkézés fontosságára. Ezek szerint a flottáknak csak valamivel több, mint a fele (54%) nyilatkozott úgy, hogy a címkézés befolyásolja abroncsválasztásukat, míg kétharmaduk (66%) az üzemanyag-takarékosságot tekintette a legfontosabb kritériumnak a címkén. Az abroncsvásárlási döntéseknél a futásteljesítmény jelentőségét 86% hangsúlyozta ki, akik azt szeretnék, hogy a kopással kapcsolatos adatok is kerüljenek fel a címkére. Ha összehasonlítjuk ezt a felmérést egy 2011-ben végzett korábbival, még inkább világos, hogy a flotta-üzemeltetők nemcsak a címke fontosságával vannak jobban tisztában, hanem annak értékével is az ismeretekre építő abroncsvásárlási döntések során.

 

Az EU abroncscímkék hatása

A felmérés kiterjedt arra is, a megkérdezettek mennyire vannak tisztában a címkével, a címke kritériumai szerinti rangsorolással, szükséges-e további információ a címkén, valamint milyen kihatással bír a címke.

A válaszadók 55%-a úgy nyilatkozott, részletesen ismeri a jogszabályt, 26% mondta, hogy még jobban meg kell értenie, 19% pedig még soha nem is hallott erről a jogszabályról.  Az ismertség szintje Európa-szerte eltérő, például a Spanyolországban megkérdezettek körében ez a szint jelentősebb alacsonyabb volt, mint más országok esetében.

A címke kritériumainak rangsorolásánál 66% az üzemanyag-takarékosságot tette az első helyre, 30% a nedves tapadást, 4% pedig a külső zajszintet. Arra a kérdésre, hogy vajon a címkén szereplő három kritérium elegendő-e a jó abroncsvásárlási döntéshez, 49% több információt akart látni. Igazából 86% azt szeretné, ha a kopással kapcsolatos információk is felkerülnének a címkére. A francia flotta-üzemeltetők viszont általában elégedettek voltak a címkével úgy, ahogy van (71% nem akart további információt). A futózhatóság is olyan tényező, amit 20% szeretne a címkén látni.

Arra a kérdésre, hogy milyen hatással van az abroncscímke az üzletmenetükre pénzmegtakarítás és biztonság tekintetében, 78% azt felelte, hogy mindkettőre kihatással van. Németországban azonban csak 34% értett ezzel egyet, 61% szerint a címke erre egyáltalán nincs kihatással.

Nagyjából egyenlő mértékben oszlottak meg a válaszok arra kérdésre, hogy befolyásolja-e a címke az abroncsválasztást: 54% mondta, hogy igenis befolyásolja őket a választásban, míg 46% szerint nem. Németországban 66%, Lengyelországban 65% válaszolta, hogy ebben a címke nincs rájuk befolyással.

 

Az abroncsvásárlás kiválasztási kritériumai

A flottákat arról kérdezték, vásárláskor melyikre alapozzák inkább döntésüket: az abroncsgyártók által javasolt alkalmazási célra, vagy az abroncs teljesítmény-mutatóira. Összességében 65% választotta az abroncs teljesítmény-mutatóit; Franciaországban 81%, Németországban pedig 74% felelt így.

A flottaüzemeltetők a gördülő ellenállást választották a tehergépjármű abroncsok fő kritériumának, mely közvetlenül összefügg az üzemanyag fogyasztással. Ebben 77% nevezte a gördülő ellenállást "nagyon" vagy "rendkívül fontosnak", második helyre került a futásteljesítmény (76%), ezt követte a nedves tapadás (75%), míg a kilométerenkénti költség került a negyedik helyre (68%). Ezután következett a tapadás hóban (51%) és az egyenletes kopás (50%).

Országonkénti összehasonlításban az eredmények némiképpen eltérnek.  Franciaországban a kilométerenkénti költség és a nedves tapadás holtversenyben az első helyre kerültek (63%), ezt követte a gördülő ellenállás (62%), majd a futásteljesítmény (58%).  Az olasz flották a kilométerenkénti költséget tekintik fő prioritásnak; a flották 79%-a gondolja úgy, hogy ez "nagyon" vagy "rendkívül fontos". Az olaszok a felmérésben szereplő mind a 12 kritériumot magasan értékelték (mindegyikre minimum 54% jutott) és ez egyedül csak náluk fordult elő. A lengyel vállalatok a prioritások rangsorában negyedik helyre tették az egyenletes kopást (60%). A spanyol flották 80%-a harmadik helyre sorolta a kilométerenkénti költséget, a nedves tapadás elé.

 

Az iparág előtt álló kihívások

A közeli jövőben a szállítmányozási iparággal szembeni legfőbb kihívások listáján az üzemanyagár került az első helyre 91%-kal, a többi költség 84%-kal zárt a második helyen. Az Európai Unió szigorúbb CO2 előírásai és az útdíjak kerültek a harmadik és negyedik helyre, 75% és 74%-kal. Arra a kérdésre, hogy milyen lépéseket tettek vagy fognak tenni az általános költségek csökkentésére, 81% válaszolta, hogy üzemanyag-takarékos abroncsokat szereltek fel vagy szándékoznak felszerelni. Az abroncsok miatti leállások számának csökkentése és a sofőrök képzése állt a második és harmadik helyen (75% és 82%) a legnagyobb kihívások sorában.

 

Téli abroncsok

Minthogy a téli abroncsok fokozódó követelménnyé válnak, a flották 53%-a úgy nyilatkozott, hogy a téli időszakra lecserélték abroncsaikat. A válaszadók fele kijelentette, hogy a téli abroncsok legfontosabb előnye a havas tapadás, a nedves tapadás a második (47%), a kedvező ár pedig a harmadik (37%). A prioritások terén azonban nagy volt az eltérés, minthogy egyes országokban az éghajlat miatt a téli abroncs kevésbé fontos.

 

Háttér információk

2013 júniusában, nyolc hónappal az EU abroncscímkék bevezetése után a Goodyear megbízást adott a francia MV2 Conseil piackutatónak, hogy végezzen felmérést a flották között flotta-üzemeltetők bevonásával Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Lengyelországban és Spanyolországban. A cél a címkék bevezetésük óta gyakorolt lehetséges hatásainak felmérése volt. A felmérés 2013 júniusa és júliusa között zajlott.  Minden országból mintegy 100 flotta vett részt ebben, szám szerint összesen 504 cég. Minden országban a cégeknek kb. 33%-a üzemeltetett 5 – 25 teherautót, 33%-a 26 – 50 járművet és 33%-a 51-et vagy többet.

Az abroncscímkézés 2012. novemberi bevezetését megelőzően 2011 májusában a Goodyear hasonló flotta-felmérésre adott megbízást ugyanazon európai országok részvételével, mint korábban, azt vizsgálva, milyen hatással lehetnek a címkék az abroncs megválasztására. 

 

Összehasonlítások a 2011 évi felméréssel

A 2011 évi felmérés kimutatta, hogy a válaszadók 38%-a még csak nem is tudott arról, hogy címkéket készülnek bevezetni. A korábbi felmérés során 84% úgy nyilatkozott, hogy a címkén olvasható információk kielégítőek, 86% viszont további információkkal való kiegészítést akart a kopási jellemzőkre vonatkozóan. A 2011 évi felmérési eredmények szerint a címke információk a megkérdezettek 45%-át befolyásolná a vásárláskori döntéseiben, ez azonban mostanára 54%-ra emelkedett. Az első felmérés fő prioritása az abroncsválasztás tekintetében a kilométerenkénti költség volt, a legutóbbi felmérésnél viszont a vételár került a legelső helyre. A két felmérés összehasonlítása azt mutatja, hogy a címke ismerete és a címke tartalmának jelentősége nem csak a címke fontosságát tudatosították tovább a flotta üzemeltetőkben, hanem azt is, hogy az milyen értéket képvisel, mikor az abroncs megválasztásában segít. 

 

www.goodyear.hu

 

Lantai József