1.1.

Az EU támogatással történő új gépberuházásra vonatkozó finanszírozási kérelmek egytizedét elutasítják, mivel a kérvényt benyújtó vállalkozás nem finanszírozható hitellel. A kudarcok felére megoldást nyújtana a pénzügyi lízing alkalmazása.

  1.1.

Az EU támogatással történő új gépberuházásra vonatkozó finanszírozási kérelmek egytizedét elutasítják, mivel a kérvényt benyújtó vállalkozás nem finanszírozható hitellel. A kudarcok felére megoldást nyújtana a pénzügyi lízing alkalmazása.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében eddig összesen mintegy 6.500 vállalkozást ítéltek támogathatónak, ezek közül 4.187 támogatására kötöttek szerződést, ami az összes kis- és középvállalkozásnak kevesebb, mint 1 százaléka. A magyar kis- és középvállalatoknak mindössze 20-25 százaléka alkalmas a banki finanszírozásra, ez az arány az EU15 tagállamában 70-85 százalékot tesz ki. A vállalati hitelek GDP-hez viszonyított aránya – 2007-ben 26 százalék – is jóval alacsonyabb Magyarországon, mint az EU15 tagállamának 44,7 százalékos átlaga.

„Sok mikro- és kisvállalkozás eleve nem is nyújt be pályázatot, mivel nem bankképes. Óvatos becslések szerint is több ezer, jellemzően kezdő, vagy kisméretű vállalkozást hoz versenyhátrányba a jogalkotó, mivel évek óta nem teszi lehetővé a kis- és középvállalkozások uniós társfinanszírozásánál a lízing alkalmazását." – hangsúlyozza Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.

A Lízingszövetség 2 évvel ezelőtt még az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program és a Gazdaságfejlesztési Operatív Program előkészítő szakaszában, kezdeményezte a lízing megfelelő kondíciókkal való elérhetővé tételét. A kis- és középvállalkozások számára ugyanis a lízing konstrukció előnye az uniós pályázatoknál, hogy itt maga az eszköz az ügylet fedezete, s a finanszírozott gép rendszerint kitermeli saját lízingdíját. Épp ezért nincs szükség más biztosítékra, elegendő akár alacsonyabb önerő, vagy lehetőség van hosszabb futamidőre. A pénzügyi lízing konstrukció mellett szól továbbá, hogy nincs szükség közjegyző közreműködésére, ami gyorsítja a folyamatot és százezres költségmegtakarítást is jelent.

„A lízing társfinanszírozás elsősorban azoknak a leginkább rászoruló, tőkeszegény kisvállalkozásoknak kedvező forma, amelyek méretük miatt kiesnek a hitel alapú finanszírozásból, így elesnének a fejlesztési forrásoktól." – fejti ki Mészáros György, a Lízingszövetség elnöke és hozzáteszi: „A Lízingszövetség az elmúlt két évben folyamatosan egyeztetett a Földművelési és Vidékfejlesztési, valamint a Gazdasági Minisztérium illetékeseivel annak érdekében, hogy sikerüljön tisztázni: a lízing minden szempontból alkalmas az EU pályázatok társfinanszírozására, sőt, a támogató hatóság számára még kedvezőbb pozíciót is eredményez, mint a hitel."

2.2. 3.3. 4.4.
5.5. 6.6. 7.7.
8.8. 9.9. 10.10.
11.11. 12.12. 13.13.
14.14. 15.15. 16.16.
17.17. 18.18. 19.19.
20.20. 21.21. 22.22.
23.23. 24.24. 25.25.

A lízing társfinanszírozás esetében az eszköz tulajdonosa a futamidő végéig a lízingcég marad, így az nem idegeníthető el, szemben a hitelre, vagy készpénzre vásárolt eszközökkel. A támogatási szerződésben pedig az is kiköthető, hogy ha meghiúsul a lízingszerződés, a lízingcég először a támogatást folyósítóval számol el, és csak utána az ügyféllel.

Az Európai Unióban a lízing elfogadott társfinanszírozási forma, amelyet az illetékes EU Bizottság vezetője hivatalosan is megerősített az FVM számára. Az EU régi tagállamaiban a lízing finanszírozás a GDP több, mint 2,5%-át teszi ki, a gépberuházások csaknem 30%-a jön létre lízing finanszírozás segítségével. Magyarországon az új gépberuházások jelentős része hitel formájában valósul meg, mivel a támogatási rendszerben – minden magyar és nemzetközi szakmai, pénzügyi és versenysemlegességi érv ellenére – továbbra is diszpreferált a lízing.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük