A Visa Europe elemzői szerint minden esély megvan arra, hogy 2010. december 23-án csütörtökön Európában a bevásárló forgalom új csúcsot dönt. A fizetéseket bonyolító társaság arra számít, hogy az utolsó karácsonyi ajándékok levadászásával, beszerzésével töltött nap során 38 millió tranzakciót kell majd feldolgoznia összesen 2 milliárd eurót meghaladó értékben.

 

A Visa Europe elemzői szerint minden esély megvan arra, hogy 2010. december 23-án csütörtökön Európában a bevásárló forgalom új csúcsot dönt. A fizetéseket bonyolító társaság arra számít, hogy az utolsó karácsonyi ajándékok levadászásával, beszerzésével töltött nap során 38 millió tranzakciót kell majd feldolgoznia összesen 2 milliárd eurót meghaladó értékben.

Mivel a legnagyobb forgalmat 2008-ban és 2009-ben is december 23-a hozta, és ráadásul az idén Karácsony napja szombatra esik, a Visa Europe előrejelzése szerint a belvárosi boltok legzsúfoltabb napja 2010-ben is december 23-a lesz. 

Visa kártyával várhatóan percenként átlagosan 1,3 millió eurót, másodpercenként több, mint 23 000 eurót fognak elkölteni a nap folyamán. Ez az előző év bevásárló forgalmához képest mintegy 20%-os növekedést jelent, amelynek több mint 70% Visa bankkártya használatával valósul meg. A Visa Europe számításai szerint a legnagyobb forgalmú órában ezernél több tranzakciót kell majd másodpercenként feldolgoznia a 2009-ben mért 894 transzakcióhoz képest.

A Visa előrejelzéseit a forgalom perc alapú nyilvántartására és az elmúlt év karácsonyi forgalmának trendjeire alapozza. Európában minden kilencedik eurót Visa kártyával költik el, így ez az adat jelzi legmegbízhatóbban a fogyasztói költések trendjét.


Ötből három vásárló teszi ki magát a csalás veszélyének

A Visa Europe új kutatása szerint a figyelmetlenség és nem megfelelő biztonsági szokások, köztük a PIN kód és a kártya adatok megadása, ötből három embert (57 százalék) tesz ki a bankkártya csalás veszélyének. Mivel a karácsonyi vásárlási hullám már lassan eléri a csúcspontját, a Visa Europe fontosnak tartotta, hogy hasznos tanácsokkal lássa el a vásárlókat, arra vonatkozóan, hogy mire ügyeljenek az online vagy eladáshelyi vásárlásoknál.

A 2010 októberében zajlott kutatás szerint – melynek keretén belül több mint 2000 embert kérdeztek vásárlási és biztonsági szokásaikról – a leggyakrabban előforduló tényezők, amik miatt kiteheti magát a vásárló a csalás veszélyének a következők:

  • – PIN kód megadása hozzátartozónak, barátnak vagy munkatársnak (29 százalék)
  • – PIN kód feljegyzése (27 százalék)
  • – PIN kód használata jelszóként egyéb helyeken is, például telefon PIN kódként. (12 százalék)

A fiatal korosztály tekintetében a hanyagság jelenti a legnagyobb problémát. A 18 és 34 év közötti válaszadók majdnem fele (44 százalék) nyilatkozott úgy, hogy adta már meg PIN kódját hozzátartozójának vagy ismerősüknek, míg az 55 év felettikorosztály esetében ez az arány kisebb, 17 százalék volt. A 18 és 34 év közötti korosztály 23 százaléka adta már meg kártyaadatait vásárláshoz hozzátartozójának vagy ismerősének, míg az 55 év feletti megkérdezettel 10 százaléka nyilatkozott ugyanígy.

Kevin Smith a Visa Europe csalásokért felelős osztályának alelnöke, a következőket mondta: "Ahogy a felmérésünk is mutatja, az emberek nem gondolják át, hogy mekkora kockázatnak teszik ki magukat, miközben kiadják kártya adataikat egy másik személynek. Tudjuk, hogy a karácsonyt megelőző nyüzsgő időszakban az emberek kissé figyelmetlenebbek lehetnek vásárlás közben, ezért fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet arra, hogy egy kis odafigyeléssel könnyen elkerülhető lehet egy esetleges csalás."

Az online vásárlásoknál biztonsági szempontból a legfontosabb az, hogy időt szenteljünk arra, hogy utánajárunk az olyan online kereskedői felületeknek, melyeket még nem ismerünk. A megkérdezettek 28 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vásárolt már olyan kereskedőtől, akiről nem hallott előtte, kitéve ezzel magát a csalás veszélyének. Fontos azt is kiemelni, hogy az olyan weboldalakat keressünk, melyeknek címe http:// helyett https:// -sel kezdődik, mivel ezek biztonságos oldalak, és kártya adatainkat a továbbküldés előtt titkosítják. Továbbá keressünk olyan online kereskedőt, akinél elérhető a ‘Verified by Visa', hiszen ez is plusz biztonsági tényezőt jelent az internetes vásárlásoknál.

Az eladáshelyi tranzakcióknál mindig figyeljünk arra, hogy a vásárlásunknak megfelelő összeget hagyjuk jóvá a terminálon, illetve a PIN kód megadásánál ügyeljünk arra is, hogy senki ne láthassa a kódunkat. Mind az online, mind pedig a bolti vásárlásoknál érdemes megőrizni a bizonylatot vásárlásáról.

A kutatást, több mint 2000 18 év feletti ember megkérdezésével, a Populus piackutató cég végezte 2010 októberében, az Egyesült Királyságban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük