www.mav-start.huwww.mav-start.hu

Az Európai Mobilitási Hét 2002 óta – a fenntartható városi mobilitás jegyében – minden év szeptember közepén kerül megrendezésre Európa szerte, így Magyarországon is. A MÁV – mint környezetkímélő közösségi szolgáltató – az Unió törekvéseivel összhangban kiemelt feladatának tekinti a fenntartható közlekedés fejlesztését, ezen belül a személyszállítás területén az elővárosi vasúti közlekedés jobbítását.

 

  www.mav-start.huwww.mav-start.hu

Az Európai Mobilitási Hét 2002 óta – a fenntartható városi mobilitás jegyében – minden év szeptember közepén kerül megrendezésre Európa szerte, így Magyarországon is. A MÁV – mint környezetkímélő közösségi szolgáltató – az Unió törekvéseivel összhangban kiemelt feladatának tekinti a fenntartható közlekedés fejlesztését, ezen belül a személyszállítás területén az elővárosi vasúti közlekedés jobbítását.

 

 A vasúttársaság ezért 2007-ben is részt vesz az Európai Mobilitási Hét (2007. szeptember 16-22.) rendezvényein, melynek időtartama alatt a MÁV és a GySEV ingyen szállítja a kerékpárokat.

A Közösségi Közlekedés Napja alkalmából Ferihegy és Budapest viszonylatban a mai napon eljutási versenyre, majd Budapesten sajtótájékoztatóra került sor, melyen részt vettek a GKM, Budapest Főváros Önkormányzata, a MÁV ZRt., a MÁV-START Zrt., a BKV Zrt., a VOLÁNBUSZ Zrt., a BKSZ, valamint a Levegő Munkacsoport képviselői. A 2007. évi eljutási versenyen MÁV ZRt.-t Heinczinger István vezérigazgató, a MÁV-START Zrt.-t pedig Mosóczi László elnök-vezérigazgató képviselte. Az idei eljutási versenyt – pontos, menetrend szerinti érkezéssel – a vasúttársaság nyerte meg, a verseny vasutat választó résztvevői ma reggel pontban 8:02 órakor érkeztek a verseny célállomásába.

A budapesti agglomeráció elővárosi közlekedésében mind a 11 fővárosba befutó vasútvonal részt vesz. Az elővárosi vasútvonalak 700 kilométer hosszúak, 176 állomást, illetve megállóhelyet érintenek. Ebben a 15 ezer négyzetkilométeres körzetben közel 3,5 millió ember él. Az elővárosi vasúti fejlesztésnél alapcélkitűzés a személygépkocsival közlekedők átterelése a környezetbarát kötöttpályás közlekedési eszközökre. A főváros határát közösségi közlekedési eszközzel átlépők közül a vonattal történő utazást az utazók közel 38 százaléka választja.

Díjmentes kerékpárszállítás a vasúton

2007. szeptember 16-22. között az Európai Mobilitási Hét keretében a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. a mobilitás és a kerékpár-szállítási szolgáltatás népszerűsítése céljából teljes vonalhálózatán, belföldi forgalomban díjmentesen biztosítja a kerékpárszállítás lehetőségét (a kerékpárszállításra vonatkozó szabályozások, korlátozások a díjmentesség mellett is érvényben maradnak).

A kerékpárszállításához díjmentes kerékpárjegy szükséges, amelyet a menetjegy váltásakor a pénztárnál igényelhetik az utasok. Külön figyelmébe ajánljuk a kerékpárjukkal vonaton utazóknak a Balaton és Szeged felé közlekedő járatainkat, naponta 14-14 pár vonat közlekedik külön a kerékpárosok számára kialakított kocsi-részekkel.

 http://www.mav-start.hu/

Vasúti közlekedés és környezetvédelem

A környezettudatosság terjedése és a közutak növekvő zsúfoltsága egyre inkább a környezetbarát közlekedési módok felé irányítja a figyelmet. Az EU közlekedéspolitikáját tartalmazó, 2001-ben kiadott Fehér Könyvben, a fenntartható mobilitás egyik meghatározó eszközeként a vasúti közlekedés fejlesztése szerepel.

A vasúti közlekedés mobilitásban és környezetterhelésben játszott pozitív szerepét jól mutatják a következő mutatók:

  • az egy utaskilométerre jutó energiafelhasználás ötöde az egyéni közlekedésének;
  • károsanyag kibocsátás CO-egyenértékben a közúti értéknek mintegy nyolcada;
  • a vasúti zajterhelés a közútinak csak negyede;
  • a zajterhelésnek kitett háztartások száma a vasúti közlekedésnél a legalacsonyabb, mintegy hat százalék (közúti közlekedésnél ez közel 42 százalék);
  • terület takarékosság: a kétvágányú vasúti pálya helyigénye (13,7 méter) mintegy harmada az autópályáénak (37,5 méter);
  • közlekedésbiztonsági előnyök: a vasút biztonsági kockázata sokkal kisebb a közúti közlekedésénél;
  • a vasúti közlekedés externális hatásai jóval kisebbek a közúténál (balesetek, zajterhelés, légszennyezés, klímaváltozás, természetátalakítás stb.).

Megvalósult elővárosi vasúti fejlesztések

A vasúttársaság kiemelt feladata az elővárosi vasúti közlekedés minőségi javítása. A fejlesztésekkel, szolgáltatás-javításokkal javulnak az eljutási idők, az ütemes menetrenddel megfelelő járatsűrűség biztosítható, a járműbeszerzésekkel megfelelő utazási kényelem, tisztaság, menetrendszerűség, pontosság garantálható.   

A MÁV elővárosi fejlesztési programja keretében Érd térségében több nagy volumenű beruházást hajtott végre az elmúlt egy év alatt. Ennek forrását a vasúttársaság a KIOP környezetvédelmi és infrastrukturális operatív programhoz benyújtott vasútfejlesztési pályázaton nyerte el. A sikeres pályázat eredményeként Érd alsó állomáson, Érd felső és Érdliget megállóhelyen új utasforgalmi létesítmények épültek (utas-peron, perontető, vizuális és hangos utas-tájékoztatás), továbbá Érd alsó állomáson, illetve Érdligetnél P+R parkoló létesült. Új megállóhely készült (Baross-telep) a Bartók Béla útnál, Nagytétény-Diósd és Budatétény között. Érd belterületén két közúti útátjáró helyett aluljárórendszer épül. A mintegy négy milliárd forint értékű beruházás 75 százalékát az EU, 25 százalékát a magyar állam finanszírozza.

Érd alsó állomáson az utasok jobb kiszolgálása érdekében közelebb kerültek egymáshoz a MÁV és a Volánbusz jegypénztárai, illetve indulási/érkezési helyei. Ezek a vasúti jegypénztárak a Budapesti Közlekedési Szövetség irányelvei szerint újultak meg, így megvalósult az intermodalitás: a vasúti és autóbuszos közlekedés szolgáltatásai egyszerűbben, egy helyszínről vehetők igénybe.

Várható elővárosi vasúti fejlesztések

A vasútvonalak felújítása – ez elővárosi szakaszok érintésével – folytatódik. A Budapest-Ferencváros-Vecsés-Szolnok vonalszakasz felújítása javában tart Kohéziós alap, illetve ISPA támogatásból. Ennek a vonalnak 2008 a befejezési határideje. A vasútvonal felújításával párhuzamosan halad Cegléd állomás vágányhálózatának átépítése, illetve utas-aluljáró és utas-peronok kialakítása.

Folyamatban van a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal rekonstrukciójának előkészítése. A nagy-forgalmú elővárosi szakaszon megújul a vasúti pálya, új peronok szolgálják majd az utasok le- és felszállását. Az állomásokon új akusztikus és vizuális utas-tájékoztatás valósul meg.

Megkezdődött az Újpesti Duna vasúti híd átépítése. Jelenleg az új fel-szerkezet gyártása és a pillérek megerősítése folyik. A munka látványos és egyben az utazóközönséget is érintő része a jövő évben (2008-ban) lesz, amikor a híd teljes lezárása mellett a régi szerkezetek eltávolítása, és az új szerkezetek beépítése történik. A munkákat a nyári iskolaszünetre, június-augusztus hónapokra tervezi a vasúttársaság, tekintettel arra, hogy ebben az időben kevesebben utaznak a Budapest-Esztergom vasútvonalon. Az átépítés 14 milliárd forintba kerül, amire EIB hitel és költségvetési forrás nyújt fedezetet. Az új hídnak fontos szerepe lesz az elővárosi közlekedés javításában, remélhetőleg hosszú ideig szolgálja a vasúti közlekedést.

Előkészítés alatt áll a Duna-híd folytatásaként az Óbuda-Piliscsaba közötti vonalszakasz felújítása, második vágánnyal történő kiegészítése Pilisvörösvárig. Ennek következtében nagyobb sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok és megteremthető a 20 perces nappali időközű közlekedés, mely által az utasok könnyebben eljuthatnak a fővárosba. A távolabbról jövő utasok fogadása érdekében – az Önkormányzatok bevonásával – Piliscsabán P+R parkolók, illetve rá- és elhordó buszjáratok állnak majd rendelkezésre.

A 11 budapesti elővárosi vasútvonal EU színvonalú közlekedés-fejlesztési forrásigénye közel 431 milliárd forint, amely számol többek között a kiemelt projektekre 35,3 milliárd forinttal, elővárosi célú alapinfrastruktúra fejlesztésekre 24,1 milliárd forinttal, kiemelt pályaudvari és állomási fejlesztésekre 65,4 milliárd, elővárosi célú fejlesztésekre 5,9 milliárd, járműpark korszerűsítések 90,4 milliárd forinttal. EU forrástámogatással indul a budapesti elővárosi projekt, a támogatási szerződés, kérelem összeállítása folyamatban van.

Mobilitás és személyszállítás

Az Európai Mobilitási Hét és az Európai Autómentes Nap egy demonstratív eszköz a fenntartható mobilitás szükségességének hangsúlyozásához. A mobilitás a társadalom számára az életminőség egyik fokmérője, ezért a MÁV-START célja, hogy hazánkban élen járjon a mobilitási problémák megoldásában. Határozott elképzelésünk, hogy a vasúti közlekedés hazánkban – ahogy Európa több országában is – a fenntartható mobilitás motorja lesz. Kiemelten fontosnak tartjuk a rendezvénysorozatot – mint a mobilitás ünnepét – mivel a mobilitás „biztosítása" filozófiánk meghatározó eleme.

2006-ban a Személyszállítási Üzletág kidolgozott egy kerékpár-szállítási koncepciót és elindított egy fejlesztési projektet, amelynek legfőbb célja a kiszámítható, megbízható és lehetőség szerint minden vonaton, vonattípuson elérhető kerékpárszállítás biztosítása. A több kerékpárszállító kocsival közlekedtetett vonat és a korábbiaknál jelentősebb kommunikáció hatására a vasúttársaság már 2006-ban 8 százalékos kerékpárjegy értékesítés-növekedést regisztrálhatott. A 2006/2007-es menetrendi időszakra további fejlesztések végrehajtását követően az első hat hónapban 17 százalékkal nőtt a kerékpárjegy értékesítési volumen az elmúlt évhez képest. Az első félévben megváltott kerékpárjegyekből és a hozzájuk tartozó menetjegyekből származó bevétel közel 1 százalékát jelenti az összes bevételünknek. A kerékpár-szállítási fejlesztési projekt egyik legfontosabb célja a kerékpárszállítás összes vonaton történő biztosítása. Ennek előfeltétele a vasúti járművek kerékpárszállításra alkalmassá tétele. A projekt keretében minden felújítás, illetve új jármű beszerzése esetén különös figyelmet fordítunk a többcélú terek kialakítására, ahol a kerékpárok, babakocsik és a kerekesszékek elhelyezésére kényelmes lehetőséget biztosítunk.

A budapesti elővárosi forgalomba beszerzésre kerülő 30+30 FLIRT, a 10 Talent és a korábban beszerzett 23 DESIRO motorvonatok mindegyike rendelkezik többcélú térrel, így kerékpárok szállítására alkalmasak. Ezen felül minden, az elővárosi forgalomban közlekedő, felújított ingavonatban is kialakításra került kerékpárszállító tér. A hagyományos belföldi kocsik közül 206-ot tettünk alkalmassá az előtér átalakításával 2-2 db kerékpár szállítására (az elővárosi forgalomban 117, a távolsági forgalomban 89 kocsit).

2007. július 16.-tól már vonattal is elérhető a Ferihegy 1-es terminál. A megnyitás hónapjában közel 10000 utas fordult meg a megállóhelyen. Ez a tendencia folyamatos növekedést mutat. Mostanra a napi utasforgalom átlag 700-1000 fő között alakul. Szeretnénk versenyképes szolgáltatást nyújtani az utasainknak mind árban, mind menetidőben és színvonalban. Célunk, hogy Ferihegy megállót Budapest belvárosából, illetve minél több megyeszékhelyről, nagyvárosból közvetlen vonattal is el lehessen érni. Jelenleg 28 db InterCity vonat áll meg Ferihegy megállóban hétköznap és hétvégén egyaránt, amelyek ütemes menetrend szerint közlekednek, továbbá hétköznap 112 db, illetve hétvégén 94 db személyvonat közlekedik ezen az útvonalon. A pályafelújítási munkálatoktól függően várhatóan jövő év elejétől a Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza útvonalon közlekedő IC-k is megállnak majd Ferihegy megállóban.

A Gyermekvasút a Fővárosi Autómentes Nap rendezvényén

A Gyermekvasút szeptember 22-én, szombaton az Andrássy út és a Nagymező utca kereszteződésénél várja a Fővárosi Autómentes Nap látogatóit. A Gyermekvasút a közúti forgalom elől lezárt Andrássy úton kézihajtánnyal, illetve ideiglenesen lefektetett hajtánypályával várja a szórakozni vágyókat. A hajtánypályán egy helyből kezelhető fény- és félsorompóval felszerelt útátjárót is kialakítanak. A Gyermekvasút a helyszínre szállítja és kiállítja legkisebb szerelvényét, egy gazdasági vasúti szerelvényt is, mely egy C50 típusú dízelmozdonyból és egy kis személyszállító kocsiból áll.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük