A Világgazdaság c. napilap innovációval foglalkozó konferenciát szervezett 2015. március 17-én. Mészáros Csaba, az Evopro Csoport  elnöke a témához kapcsolódóan, a járműiparban alkalmazott újszerű megoldásokról, kompozit és modul szerkezetek alkalmazásáról tartott előadást.

 

A Világgazdaság c. napilap innovációval foglalkozó konferenciát szervezett 2015. március 17-én. Mészáros Csaba, az Evopro Csoport  elnöke a témához kapcsolódóan, a járműiparban alkalmazott újszerű megoldásokról, kompozit és modul szerkezetek alkalmazásáról tartott előadást.

 

Elhangzott; a hazai kkv-k az új hazai és uniós társfinanszírozásban meglévő innovatív fejlesztési lehetőségek révén jelentős erőforrásokhoz juthatnak.   

 Az Evopro cégcsoport nagy hozzáadott értékű innovációval, kutatás-fejlesztéssel foglalkozik, s jelentős tapasztalatokkal bír innovációs támogatásra közvetlenül benyújtott brüsszeli pályázatokkal kapcsolatosan.  

A jelenleg futó Horizont 2020 jelű pályázatoknál a közvetlen magyar pályázók 3-4%-a volt sikeres. Az Evopro viszont eddig mindig száz százalékos nyerési eséllyel pályázott Brüsszelben, tapasztalatuk szerint a pályázatokkal megtámogatott innovatív kezdeményezések, innovációk kiteljesedéséhez ajánlatos megfelelő külföldi partnert is bevonni… Saját pályázataikba mindig egy-egy jónevű partner hívta be a céget…  

 

Az Evopro a korábbi vállalkozások során megtermelt tőkét 12 innovációs projektbe forgatja vissza, melyek közül jó pár már beérett. Holding szerkezetben, egy-egy cégük működik Németországban, Romániában és Magyarországon.

Egy külön innovációs, kutatás-fejlesztési céget is céget fenntartanak, ahol a munkatársak több mint 20%-a phd-s. Sikerült Amerikából, Németországból, Angliából visszacsábítani nagyon tehetséges kutatókat, fejlesztő mérnököket.

 Az alapvető célterület az autóipar, ahol nem alkatrészeket, hanem autógyártó sorokat fejlesztenek. Nagynevű megrendelőik között van pl. a Mercedes, akinek Brémában most fejezték be a fejlesztést. Az új Suzuki gyártósorának jelentős részét is az Evopro tervezte, gyártotta és programozta. Nagy beszállítókkal úgy tudnak szerződést kötni, hogy komplex kivitelezésre képesek, vállalják a programozást, tervezést, és gyártást is.

 

Hármas feladatsort tölt be a cég; az általános gyártórobotok számára célszerszámokat kell tervezni, rendszerbe kell őket építeni, s meg kell oldani ennek villamos szerelését, tervezését, a vonatkozó alkatrészek gyártását. Korábban csak a programozást végezték a cégnél, ma már az összes tevékenységet képesek elvégezni a vállalatcsoporton belül.  

 

Repülőtéri csomagtároló-szállító rendszert építettek az arab emírségben, a budapesti repülőtér alatt lévő legmodernebb csomagszállító rendszer minden eleme saját tervezésük, de a világ minden nagy repülőtere elégedett partnerük.  

 

Sikereik kulcsa a csapatmunka, a nagymértékű rugalmasság, és a minden ízében gondos kivitel. Mint mondja az előadó, a problémát próbálják mindig megoldani, nem a feladatot.

 

Innovatív projektjeik körébe tartozik a vasúti diagnosztikai rendszerek előállítása, mely a BME-n folyó kutatás-fejlesztési tevékenységre épült. A gondolat a '80-as évekből származik, de akkoriban nem voltak olyan számítógépek, amelyekkel ezt meg lehetett volna valósítani. Az Evopro 2011-ben ezt felkarolta, megvalósította és a MÁV számára ingyenesen üzembe helyezett egy működő modellt. A globális szakmai világban hírt, s nevet maguknak a 0,2%-os mérési pontosságot produkáló eredményeikkel, ezzel jóval megelőzve versenytársaikat. Magyar közbeszerzést is elnyertek 27 ilyen mérőrendszer telepítésére. Amennyiben ez referenciaként szolgálva országosan megvalósul, akkor a következő évben kimagasló értékű exportra is sor kerülhet.  

 

Másik megoldásuk az a vasútisín-hőmérséklet mérő szenzor, ahol a sín rezgéséből tudnak energiát előállítani az érzékelő szenzor működéséhez. Nagy melegben általában az összes sínpályára elrendelik a 40 km/óra sebesség korlátozást, pedig erre csak ott lenne szükség, ahol a sínben feszültség keletkezik. Az automata óra módján működő kisméretű berendezéssel a 600 méterenként telepített szenzorokra lehet a hőmérsékleti információt továbbítani, ill. mobiltelefonra küldeni.

 

A német államvasutak minden szerelvényén Evopro fejlesztésű VPN-box biztosítja az internet-elérést.

 

Az atomipar számára fúziós reaktorokba és gyorsítókba szállítanak saját fejlesztésű mérőrendszereket Kína, Japán, Oroszország és Anglia területére.  

 

A világban a járműiparban zajlik a legnagyobb innovációs fellendülés az un. kompozit megoldások felhasználásával. A 290 munkatárssal működő magyar Evopro cég ezen trend mentén, üvegszálas anyagok újszerű felhasználásával valósította meg autóbuszát. Az új jármű próbajáratokon vesz részt, a szakmai-, a nagyközönség már ismerkedhet vele. 

A német autóipar számára már négy éve kifejlesztettek egy kompozit gépet. A kompozit technológia piaca rendkívüli méretekben fejlődik. A technológia maga már régebbről ismert, pl. műanyag (üvegszálas) hajótestek előállításában, Magyarországon is ismert a balatoni hajókról.  

Mára a fejlődés elérte azt a szintet, hogy speciális alkalmazásokban is felhasználható, akár egy teherautó platóját, vagy nagy nyomású gáz-, vagy légtartályt is ki lehet vele alakítani.

Igazi áttörést a repülőgép iparban való alkalmazása jelentette, kb. 1965 óta. Ma már minden belső repülőgép-burkolat kompozit felépítésű. 2005-ben az A-380-as gép felépítésében már 25%-ot érte el a kompozit részaránya, teherhordó burkolati elemekként is. 2009-ben a Boing volt az első, aki a 787-essel teljes egészében kompozit burkolatú repülőgépet állított forgalomba. Frankfurt most vette meg az első A-350-es repülőgépet, amelyhez teszteszközöket szállított az Evopro, s ennek a gépnek teljes külső burkolata kompozitból van.  

A két alkalmazott kompozit anyag; az üvegszálas és a karbon-szálas. A karbon nagyon merev anyag, ebből készülnek a Forma-1-es autók, az üvegszál lágyabb rugalmasabb, ezt alkalmazzák pl. a repülőgép szárnyaihoz.  

 

Ez a fejlődési folyamat vezetett az Evopro kompozit busz-fejlesztéséhez. Nincs nagy különbség a BMW és az Evopro busz között, mindkettő ultra-könnyű kompozit, elektromos meghajtású. Az Evopro az utóbbi héten kapta meg a vonatkozó szabadalmi jogokat. A busz moduláris felépítésű, neve is Modulo, mivel a tapasztalatok szerint azok az autógyártók sikeresek, akik egy platformra kilenc autó-fajtát adnak el, mint  a Golf, SEAT, Skoda, Toyota, stb.  

 

Az Evopro három elemből tud bármilyen méretet összeragasztani, az ügyfél igénye szerint. Nem gondolják, hogy a 40 éves múlttal rendelkező gyártókénál jobbat állítanak elő, de jól jön az Evopro számára a 4-éves előnye a kompozit technológiában. A multiknak sokkal több tapasztalatuk és pénzük van, de néha tízszer hosszabb idő alatt csinálnak meg, százszoros pénzen valamit, mint egy éjjel-nappal dolgozó, rugalmas kkv. 

 

Az Evopro eleve elektromos buszt tervezett, a korábbiaknál sokkal tágasabbat, amivel kb. 30%-al több utast tudnak ugyanazon befogadó méretek között elvinni. 30%-al csökkentett a jármű tömege, ez segíti a fogyasztás és a CO2 csökkentését. Német minősítő cég jelentése szerint a világ legkisebb fogyasztású elektromos buszát sikerült előállítania az Evopro-nak, csak a súly és szerkezet csökkentése révén.  

 

A fejlődési előrejelzésekre figyelve, az Evopro mindenféle hibrid-meghajtás előállítására felkészült, villanymotor mindegyikben lesz. A prototípus után a cég készül a kisszériás előállításra, majd a sorozatgyártásra.  

A modul elemek összeragasztásra magánál a cégnél tervezték meg a minőségi előírásoknak megfelelő ragasztó-gépsort is.  

 

A nagy hozzáadott értékű buszt nem önmagában kívánja a cég eladni, hanem rendszerként, az innováció megjelenik a szolgáltatásban is, kifejlesztettek elektronikus jegyet és forgalomkövetést is a járműhöz.  

Az elektromos busz beruházási teljes költsége tíz év alatt megtérül.

 

A lehetséges orosz üzletre vonatkozóan az előadó elmondta, az eladásokban is innovatív megoldásokra törekednek. Minden város, minden ország munkahelyeket akar teremteni, erre figyel a beszerzéseknél.  

Az Evopro számára az innováció a kompozit és a moduláris szerkezetben van, ezt szeretnék eladni „lego" csomagban, ebben van Rába futómű, Csepel kormánymű, s ezen túl minden ország beleépíthet még amit tud,      

az Evopro bedig beszedi érte a licensz-díjat… Az orosz kooperációnak kettős lényege van; van ott Moszkva mellett egy kompozit innovációs vállalat, aminek egy magyar mérnök a műszaki igazgatója, így tulajdonképpen ingyen tudjuk modern eszközökkel ipari módon előállítani a buszunkat, ami idehaza sok euróba kerülne. A ragasztási technológiát nem akarjuk átadni, de az egyezkedés alapja mindig az open innovation, a kölcsönös előny.  

Magyar termék marad ez, akkor is, amikor ott magyar aggyal, a Boing-tól elcsábított indiai szakmunkásokkal létrehozunk valami olyat, amit idehaza, az itthoni környezetben soha nem tudtunk volna megvalósítani.  

Ebben az innovációs központban a moszkvai önkormányzat is tulajdonos, akinek szintén érdeke az innovációs központ beindulása, termelése. Szerződésről még nem beszélhetünk, de efelé haladunk, az Ikarusz nyomdokán, aki annak idején szintén így szerelte össze Egyiptomban és máshol a csomagban kiküldött alkatrészeket.  

 

 

http://www.evopro.hu/page/az_evopro

 

http://www.evopro.hu/nodes/view/842

 

http://www.vg.hu   

 

http://www.h2020.gov.hu

 

 

 

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük