Az AmCham (Amerikai Kereskedelmi Kamara) KKV szektor bizottsága által szervezett szeminárium-sorozat első előadásai  2011. október 6-án  a cloud (felhő) alapú információtechnológiai szolgáltatásokról, a kis – és középvállalkozások körében való alkalmazásokról hangzottak el a DBH Group székhelyén, a lágymányosi Infoparkban.  Az esemény moderátora  Dr. Erdei Sándor az AmCham KKV Bizottságának elnöke, a DBH Group vezérigazgatója, előadója pedig  Kőnig Tibor,  a Microsoft Magyarország  főmérnöke és Kovács Péter,  a CE On-Demand Zrt.  kereskedelmi igazgatója  volt.

 

Az AmCham (Amerikai Kereskedelmi Kamara) KKV szektor bizottsága által szervezett szeminárium-sorozat első előadásai  2011. október 6-án  a cloud (felhő) alapú információtechnológiai szolgáltatásokról, a kis – és középvállalkozások körében való alkalmazásokról hangzottak el a DBH Group székhelyén, a lágymányosi Infoparkban.  Az esemény moderátora  Dr. Erdei Sándor az AmCham KKV Bizottságának elnöke, a DBH Group vezérigazgatója, előadója pedig  Kőnig Tibor,  a Microsoft Magyarország  főmérnöke és Kovács Péter,  a CE On-Demand Zrt.  kereskedelmi igazgatója  volt.

 

Az előadók felvázolták az információtechnológia új szolgáltatási irányzatát, a „felhőszolgáltatást" és taglalták, miért érdemes megfontolni alkalmazását a KKV-knak.  Kevés kis- és középvállalkozás engedheti meg magának költséges szerverek, kiszolgáló eszközök beszerzését.  A növekedés előtt álló cégeknek, versenyképességük növeléséhez szükségük van üzleti folyamataikat támogató megbízható számítástechnikai rendszerekre.  A megoldás a felhő szolgáltatás igénybevétele lehet, ilyenkor a megvásárolt, vagy bérelt szoftver a szolgáltató által üzemeltetett szerveren fut, s a cég megtakaríthatja a drága szerverek beszerzési, az IT- szakemberek bérköltségét.

 

A Microsoft képviselője, Kőnig Tibor megemlékezett az elmúlt órák gyászeseményéről, Steve Jobs  Apple vezető elhunytáról, majd ismertette  a Microsoftnak a  cloudról vallott álláspontját. 

A kis- és középvállalatok tartózkodóan viselkednek a felhő-alkalmazásokkal szemben, még kevesen bátorkodnak ebbe az irányba indulni.  A jelenlegi helyzet kicsit hasonlít a bankkártya bevezetésének idejére. Nem csak a felhő alkalmazásokkal szemben van ilyen tartózkodás azonban; az okostelefonokkal hasonló a helyzet… Alkalmazásuk elterjedése néhány éven belül teljessé válhat,  egy tenyérnyi szerkezeten a korábbi asztali gépek kapacitása, adathalmaza, informatikai támogatása állhat bármikor rendelkezésünkre. Ma bármely vállalat munkatársáról elmondható, hogy elsősorban fogyasztó, s ha az általa használt megoldásokat kényelmesnek találja, akkor előbb-utóbb eléri, hogy azokat vállalatánál is használhassa. A kkv-k körében ez még nem vetődik fel élesen, de nagyvállalatoknál már komoly kérdéseket indukál, amikor a vezérigazgató egy ilyen eszközön akarja olvasni a vállalat szuper-titkos adatait, s ezt az eszközt semmilyen módon nem lehet beilleszteni a vállalat informatikai rendszerébe … Jelenleg ezek a feladatok is a megoldás útján járnak. 

 

Miért jött a képbe a felhő?  Voltaképpen, már maga az interneten való keresés is egy felhő szolgáltatás használatát jelenti.   Az interneten elérhető vállalat, a Google vagy a Microsoft hosztolja a saját adatközpontjába és a kereső ügyfél az informatikai megoldást úgy veszi igénybe, hogy nincs saját telepített szervere ehhez a feladathoz. 

Az egyéni felhasználó szempontjából a felhő tároló kapacitása  csaknem végtelen. Egészen kkv-jellege van egy ismert „kis cégnek", az animációs gyártó Pixar-nak,  rajzfilmes grafikai munkáihoz nem akar saját tulajdonban üzemeltetni nagyszámú  rajzoló-szervert, ezt rábízza egy másik cégre, a Microsoftra.

A felhő biztonságának kérdése gyakran felmerül;  a tipikus felhő olyan biztonságos, mint amennyire megbízható egy tipikus mai vállalat informatikája.  Az átlagos informatikai szolgáltatás vásárlója nem a CIA titkos adatlapjának a hozzáférését veszi meg, hanem egy normál szintű szolgáltatást, annak szokásosan elvárható biztonságával. 

A személyes adatok védelme a felhővel kapcsolatosan is felveti a kérdést; összekapcsolhatók-e a rám jellemző adatok egy olyan azonosítóval, amiből kiderül, hogy bizonyos egészségügyi, pénzügyi, stb. adatok konkrétan rám vonatkoznak és felhasználhatók-e nemkívánt összefüggésekben. A felhőre ugyanazon jogi korlátozások vonatkoznak, mint az internetre. A felhőszolgáltatók mindent megtesznek, hogy adatközpontjukat auditálják, biztonsági szempontból megvizsgáltassák, s a kapott vizsgálati eredményeket nyilvánosságra hozzák. Csak olyan adatokat tárolnak, amelyre jogosultak, de az adatokkal kapcsolatos felelősség a felhasználót terheli. Bírósági megkeresésre, ha kell, törlik azokat, vagy eljárás során ellenőrzésre bocsátják. 

A Microsoft dublini adatközpontjában mintegy 200 ezer fizikai szerver található, ezeken fut kb. 6-800 ezer virtuális szerver, amelyek fizikailag nem is határolhatók be pontosan, így ezeknél a hatósági lefoglalás sem értelmezett…

A Microsoft biztonságai megoldásait jellemzi;  volt olyan vihar, ami az egész dublini megyében áramkimaradást okozott, de az amszterdami adatközpontban tárolt replikált adatok akkor is rendelkezésre álltak. A két központ egymás „georeplikált" tükrét képezi.  Magában az adott adatközpontban minden adat három példányban létezik, három szerveren, az adatközpont három eltérő szegletében. Az adatközpontok telepítési helyét 35 biztonsági meggondolás szerint határozzák meg, többek között, hogy milyen messze van egy-egy geológiai törésvonaltól…, hogy hány független betáplálási lehetősége van, hogyan helyezkednek el a közeli erőművek, stb.  Minden adatközpont 2 terabit sebességgel közvetlenül csatlakozik a nemzetközi internet gerinchálózathoz.

A felhő azt a szintű biztonságot nyújtja, vagy magasabbat, mint más szolgáltató, de azon kívül szinte végtelen skálázhatóságot is. Az egész összeállítás használata teljes mértékben a felhasználón múlik, bármikor indítható, vagy abbahagyható a szolgáltatás. A feltett adatok felett minden pillanatban tulajdonosi joggal bír, azokat tetszés szerint felteheti, vagy leveheti, véglegesen törölheti bármiféle adminisztráció és költséges beruházások nélkül. Minden olyan esetben jó szolgálatot tesz a felhő, amikor egy vállalatnál gyorsan kell lépni olyan megoldásban, amelyhez a pillanatnyi vállalati erőforrások nem elegendőek.

 

A legtöbb vállalat működése ciklikus, az informatikai erőforrások kihasználtsága csak a csúcs-időszakokban optimális (pl. APEH,  felsőoktatási adminisztráció, idegenforgalom, internetes kereskedelem, stb.), a saját birtokban lévő informatikai eszközpark nem használható ki megfelelően. Olyan megoldást kell keresni, amely egy szerényebb eszközpark lehetőségeit a csúcs-időkben a vállalaton kívüli megoldással kiterjeszti, ez a felhő.  

 

A Microsoft vonatkozó megoldásai:

-MS Office 365: 

A vállalatoknál irodai szoftverek, szövegszerkesztők, táblázat-kezelők, levelezők, üzenetkezelők, stb. használatosak. Fontos, hogy a munkatársak és partnerek aktuális elérhetősége előttünk legyen. A vonatkozó adatokat valamiféle központi tárhelyen tárolnunk kell. Saját tárolás esetén ehhez be kell szereznünk kiszolgáló számítógépet, hozzávaló szoftvert, a gépet és a szoftvert karban kell tartani, mindez járulékos költségekkel jár. 

Ugyanezt a szolgáltatást megkaphatjuk központosítva, a felhőből is, a fenti kötöttségek nélkül, a legfrissebb alkalmazások futtatási lehetőségével. 

 

A MS Office irodáját és kiegészítő megoldásait kínálja;  az ismerős Microsoft Office együttműködési és irodai eszközöket, felhőalapú szolgáltatások formájában. Bárki bárhonnan hozzáférhet az e-mailekhez, a webkonferenciákhoz, a dokumentumokhoz és a naptárakhoz.  Az Office 365  nagyvállalati színvonalú biztonsági megoldásokat tartalmaz a szervezet igényeinek megfelelő csomagokban, a Microsoft garanciájával, kisvállalatnak és nemzetközi nagyvállalatnak egyaránt.  Tehát; a vállalat ezeket megveheti szoftverként, vagy elérheti  felhőszolgáltatás formájában.  A MS a rendelkezésre állást pénzügyileg garantálja, kimaradás esetén visszatérít az előfizetési díjból.  A MS ilyenkor az illető vállalat kihelyezett IT-jeként működik. Az is megválasztható, hogy a felhő mely részét vesszük igénybe és mely  forrásokat használjuk saját megoldásból. 

 -Harmadik féltől származó megoldások használata is lehetséges, erre szolgál a Windows Azure nevű alkalmazásfuttató felhőplatform.  Felhasználásukhoz nem kell szervert, szoftvert vásárolnunk, a mi felhő platformunkon futhatnak.

 

A felhővel az informatikai bizonyos mértékig demokratizálható, azokat a szolgáltatásokat, melyeket a nagyvállalatok nagy összegért meg tudnak maguknak venni, meg lehet próbálni lejjebb hozni a kisebb cégek felé, megfizethetőbb áron. A felhővel az informatika bizonyos költségei kivehetők, vagy jelentősen lecsökkenthetők a vállalatokat terhelő összegből.  Az alkalmazások akár különböző operációs rendszerek együttes alkalmazásakor is futtathatók a felhő segítségével, bérleti formában is. 

 

-Microsoft Dynamics CRM Online az értékesítés automatizációja, ismerős intelligens funkcióinak használatával optimalizálható az értékesítés.  Az intuitív kezelőfelületet és a beágyazott Microsoft Office-megoldások használata rövidítheti az értékesítési ciklusokat, javíthatja a lezárási arányt és valós idejű betekintést is nyerhet.

 

Kovács Péter,  CE On-Demand kereskedelmi igazgató a felhő közmű jellegét kifejtve, vállalata felhőszolgáltató tevékenységét illusztrálta.

 

A CE On-Demand felhőszolgáltatása 11 európai országra terjed ki,  üzleti levelezés, kollaboráció és egységes kommunikáció témakörökben.  Az értékesítés elsősorban távközlési és IT szolgáltató partnereken keresztül, sajátmárkás konstrukcióban zajlik,  emellett saját fejlesztéső Cloud Services ManagerTM provisioning platform-al rendelkeznek.  Felhasználóik száma meghaladja az egymilliót.  Tevékenységüket minősített  ISO 27001  információbiztonsági irányítási rendszerrel végzik.

 

Definíciójuk szerint, a felhő fogalmába sorolható minden olyan dolog, ami egy vállalat belső infrastruktúráján kívül esik, és az interneten keresztül érhető el, azaz, olyan szabványosított szolgáltatások halmaza, amelyet a felhasználók hálózatokon (ált. az interneten) keresztül érnek el. A mai üzleti kihívásokat az erősödő verseny, a termelékenység és a hatékonyság növelésének igénye jellemzi, kulcskérdés a költségek csökkentése,  a szolgáltatások fejlesztése, előrelátható költségtervezés mellett.

 

A CE On-Demand válasza a felhő, amelynél nincs beruházás(CAPEX) vagy nagy indulási költség, alacsonyak a havi díjak (OPEX), gyors az alkalmazás, rövid az értékesítési-ciklus, gyorsan bevezethető, nincs szükség saját infrastruktúrára, kiszámítható,  a havi számlázás az aktuális használat szerint zajlik, a költségek kalkulálhatók, biztosítható a mobilitás bármikor, bárhonnan, bármilyen eszközről.

 

A nyújtott leggyakoribb CE On-Demand  felhő-szolgáltatások:

-levelezés:   MS Exchange 2010

-csoportmunka:   MS SharePoint 2010

-kommunikáció:   MS Lync 2010

-biztonság:   automatikus mentés

 

A cég által nyújtott biztonsági garanciák a felhőben: 

-Információbiztonsági irányítási rendszer  ISO 27001 szerinti minősítéssel, aktívan működtetve (folyamatos továbbfejlesztés mellett)

-Fizikai és üzemeltetési biztonság, üzletmenet folytonosság:   egymást tartalékoló adatközpontok,  minden elemében redundáns rendszerek, folyamatos mentés, akár egyedi igények szerint is.

-Hozzáférés kontroll:   teljeskörű titkosítás, naplózott authentikáció, egyedi szabályok.

-Incidens menedzsment:   professzionális hibakezelés, garantált válaszidők, eszkalációs kontaktok

-Jogi és minőségügyi megfelelőség.

 

CE On-Demand üzenete a kkv-knak:   takarékoskodjanak felhővel a beruházási költségek, a személyi kiadások, a járulékos költségek lefaragásával, vezessenek be új, hatékonyság növelő megoldásokat, szolgáltatásokat gazdaságosan. 

Legfontosabb:  nincs szükség újabb beruházásra.  Eddig az informatikára szükséges rosszként tekintettek, beruházási kényszert jelentett,  a felhővel ez megszűnik, csakis azért a szolgáltatásért fizetek havidíjat, amire szükségem van, csak annyi ember után, amennyi használja, s mindig a legfrissebb változatot használom, karbantartási kényszer nélkül.

 

Mivel nincs szükség beruházásra és saját infrastruktúrára, ezért az egész vállalati gazdasági ciklus lerövidül.

A megosztott infrastruktúra előnye;  nem nekem kell létrehozni,  költségei pedig megoszlanak. 

Egyre több informatikai szolgáltatás válik közmű-jellegűvé, ezek a felhőben érhetők el olcsón, hatékonyan, széleskörűen.

 

A felhőben sokkal komolyabb biztonsági és jogosultsági szabályokat tudunk felállítani, mint más megoldásban. Kisebb az esélye a szándékos károkozásnak és a véletlen törlésnek.

 

 

www.dbh-group.com  

http://microsoft.com/hu-hu/office365  

http://www.microsoft.com/hu-hu/office365/online-software.aspx  

http://crm.dynamics.com/hu-hu/home  

http://azure.com    

http://www.ceondemand.com/EN/aboutus/Pages/default.aspx  

 

 

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük