Forgalomba áll az elsõ két FLIRT motorvonat a Budapest?Pusztaszabolcs?Dunaújváros vasútvonalon
5 perc olvasásA MÁV ZRt. és a Stadler Rail Group között létrejött, 2006 márciusában életbe lépett szállítási szerzõdésnek megfelelõen a Stadler leszállította az elsõ két FLIRT típusú motorvonatot a MÁV részére. Miután a Közlekedési Hatóság kiállította a típusengedélyt és az üzembe helyezési engedélyt bizonyító tanúsítványt, az újonnan leszállított motorvonatokat a MÁV április 6-án (pénteken) a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros útvonalon menetrend szerinti forgalomba állítja.
A MÁV ZRt. és a Stadler Rail Group között létrejött, 2006 márciusában életbe lépett szállítási szerzõdésnek megfelelõen a Stadler leszállította az elsõ két FLIRT típusú motorvonatot a MÁV részére. Miután a Közlekedési Hatóság kiállította a típusengedélyt és az üzembe helyezési engedélyt bizonyító tanúsítványt, az újonnan leszállított motorvonatokat a MÁV április 6-án (pénteken) a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros útvonalon menetrend szerinti forgalomba állítja.
A MÁV és a Stadler között fennálló, 2006 márciusában életbe lépett szerzõdésnek megfelelõen, a Stadler leszállította a vasúttársaság által megrendelt 30 darab FLIRT típusú motorvonat elsõ két példányát. A Stadler a további 28 motorvonat leszállítását, havi két FLIRT átadásával, 2008 márciusáig teljesíti. A Nemzeti Közlekedési Hatóság által végzett vizsgálatoknak a FLIRT minden tekintetben megfelelt, így a motorvonat sikeresen megszerezte a magyarországi forgalomba helyezéshez szükséges engedélyt. A most megszerzett típusengedély a késõbbiekben Magyarországra érkezõ FLIRT vonatok mindegyikére is érvényes lesz. A Magyarországon futó FLIRT-ök karbantartását végzõ pusztaszabolcsi karbantartóbázis a vonatok forgalomba állításával egyidõben szintén megkezdi mûködését.
A most átadott két motorvonatot a vasúttársaság a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros vasútvonalon április 6-án (pénteken) menetrend szerinti forgalomba állítja. Az elsõ két FLIRT – egybekapcsolva – a Déli pályaudvarról 9 óra 50 perckor fut ki utasaival Dunaújváros felé.
A késõbbiekben érkezõ további 28 motorvonatot a MÁV a szállításokat követõen a Budapest-Székesfehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs vonalon bocsátja az utazóközönség rendelkezésére. A FLIRT motorvonatok az érintett vasútvonalakon gyorsabb és kényelmesebb közlekedést biztosítanak.
A négy kocsiból álló FLIRT motorvonat összesen 211 ülõ- és 164 állóhellyel rendelkezik, a jármû két oldalán elhelyezett hat-hat ajtó biztosítja az utazás során a gyors és kényelmes utascserét. A kocsik padlószintje alá szerelt kitolható lépcsõ az alacsony peronszintû vasútállomásokon is megkönnyíti a fel- és leszállást.
A FLIRT maximális sebessége 160 km/h, gyorsulási sebessége pedig eléri a 1,2 m/s2-ot. A rendkívül kényelmes és utasbarát környezetet a jól áttekinthetõ, tágas, és teljes hosszában akadálymentesen átjárható utastér, a légkondicionálás, illetve a videokamerás felügyelet teszi teljessé.
A korszerû utas-tájékoztatást mûholdról vezérelt, kívül és belül is látható vizuális, valamint hangos tájékoztató rendszer valósítja meg a jármûveken. A FLIRT vonatok a kisebb menetzajjal, kevesebb energia-felhasználással, és kisebb szennyezõanyag-kibocsátással a környezeti terhek csökkenését is eredményezik
A vonatok forgalomba állításával kapcsolatban Heinczinger István, a MÁV ZRt. vezérigazgatója elmondta: ?Az elõvárosi közlekedésben a jelenleginél kiszámíthatóbb és megbízhatóbb vasúti közlekedést hoznak a korszerû FLIRT villanymotorvonatok. A budapesti elõvárosi közlekedés mintegy 15 ezer négyzetkilométeres körzetében közel 3,5 millió ember él. A MÁV kiemelt célja ezért az elõvárosi közlekedés fejlesztése. Az elõvárosi vasúti közlekedés fejlesztése, a szolgáltatási színvonal emelése és az elõvárosi vonalakon közlekedõ vonatok menetidejének csökkentése érdekében a MÁV folyamatosan korszerûsíti jármûparkját, ennek kézzelfogható jele a FLIRT-ök forgalomba állítása is. Az elõvárosi vonalak mentén végzett folyamatos pályafejlesztések eredményeként a vecsési és az újszászi vonalakon már jelentõsen csökkent a menetidõ, s rövidesen elkezdõdnek a munkálatok a FLIRT motorvonatok leendõ útvonalain is. Az infrastruktúra- és jármûfejlesztés teremti meg a korszerû, európai vasúti közlekedés feltételeit Magyarországon."
Az elsõ két FLIRT vonat leszállításával kapcsolatban Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetõ igazgatója elmondta: ?A típus 2004. június 4-ei debütálása óta a Stadler Rail Group szinte minden olyan tendert megnyert, amelyen a FLIRT motorvonattal indult, és a mai napig 325 FLIRT motorvonat szállítására kötött szerzõdést világszerte. A megrendelések közül a Stadler a 30+30 darabos MÁV megrendelést az egyik legkiemelkedõbb sikernek tartja. Örömmel tölt el minket, hogy a Stadler hozzájárulhat Budapest elõvárosi közlekedésének fejlõdéséhez, az elsõ vonatok forgalomba állításával pedig már az utazóközönség is megtapasztalhatja, miért is olyan sikeres termék a FLIRT."
A sínjármûvek ügyfél-specifikus megoldásainak rendszerét kínáló Stadler Rail Group a svájci Stadler Bussnang AG, a Stadler Altenrhein AG és a Stadler Winterthur AG mellett a Németországban található berlini Stadler Pankow GmbH-ból és a bajorországi Stadler Weiden GmbH-ból áll. Ezen felül a Stadler a lengyelországi Siedlce-ben összeszerelõ üzemet, míg Pusztaszabolcson karbantartó üzemet épít. A vállalatcsoport világszerte összesen több mint 2.350 munkatársat foglalkoztat.
A Stadler Rail Group legismertebb jármûcsaládjának tagja a világszerte sikeres GTW csuklós motorvonat (429 értékesített szerelvény), az RS1 típusú Regio Shuttle (354 értékesített szerelvény) valamint a FLIRT típusú motorvonat (325 értékesített szerelvény).
A Stadler a Variobahn fantázianevû (159 értékesített jármû) és az újonnan kifejlesztett Tango elnevezésû (66 értékesített jármû) termékcsaládokkal sikeresen megvetette lábát a villamosok piacán is. A Stadler tevékenységi körébe tartozik még ezen felül a vasúti kocsik és dízel-elektromos mozdonyok gyártása, és továbbra is világelsõ a fogaskerekû jármûvek piacán.