Hatalmas sikerrel, telt házas előadásokkal ért véget vasárnap A nibelung gyűrűje ciklus a kilencedik Budapesti Wagner-napokon a Müpában. A világszerte egyre tekintélyesebb hírű fesztivál továbbra is tartogat különlegességet: két estén, június 20-án és 22-én hallható Wagner legromantikusabb zenedrámája, a Tannhäuser. Matthias Oldag eleven erejű, a társadalomkritikát sem nélkülöző rendezésének címszerepében a világhírű amerikai hőstenor, Stephen Gould hallható, a női főszerepeket Szabóki Tünde és Julia Gertseva éneklik, így a főhős – csakúgy, mint 2012-ben – ezúttal is magyar és leningrádi születésű énekesnők kegyeiért fog küzdeni.

Hatalmas sikerrel, telt házas előadásokkal ért véget vasárnap A nibelung gyűrűje ciklus a kilencedik Budapesti Wagner-napokon a Müpában. A világszerte egyre tekintélyesebb hírű fesztivál továbbra is tartogat különlegességet: két estén, június 20-án és 22-én hallható Wagner legromantikusabb zenedrámája, a Tannhäuser. Matthias Oldag eleven erejű, a társadalomkritikát sem nélkülöző rendezésének címszerepében a világhírű amerikai hőstenor, Stephen Gould hallható, a női főszerepeket Szabóki Tünde és Julia Gertseva éneklik, így a főhős – csakúgy, mint 2012-ben – ezúttal is magyar és leningrádi születésű énekesnők kegyeiért fog küzdeni.

A teljes címén Tannhäuser és a wartburgi dalnokverseny című háromfelvonásos opera librettóját maga a zeneszerző írta egy 13. századi monda és a 16. századi Dannhauser ének alapján. A mű kezdetén minden idők egyik legfülbemászóbb dallamú nyitánya előlegezi az opera kortalan aktualitású fő konfliktusát, a férfiszív állandó dilemmáját: a keresztényi, tiszta szeretet, és a bűnösnek bélyegzett, érzéki szerelem ellentétét. A zenedráma könnyen befogadható, örökérvényű erkölcsi mondanivalója, és emlékezetes nyitánya révén a mester életművével még csak most ismerkedőknek is különösen ajánlott. Az opera a neves német rendező, Matthias Oldag jelentős sajtóvisszhangot kapott, 2012-es rendezésében látható a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

A címszerepet éneklő amerikai Stephen Gould napjaink egyik legkeresettebb hőstenorja, és idei fellépése egyben évforduló is, hiszen éppen egy évtizede állt először színpadra Bayreuthban Tannhäuserként. A világszerte elismert szólista a zenedráma ősbemutatójának helyszínén, Drezdában is fellépett a dalnokverseny hőseként, de Tokióban, Genfben is óriási sikert aratott a szereppel. A német és brit szaklapokban szinte minden méltatás kiemelte figurateremtő képességét, előbb robusztus alkatú férfit állított színpadra, ugyanakkor a mű végén hitelesen ábrázolta a megtört, elgyötört személyiséget. Dicsérték szakmai intelligenciáját, ahogy a hangjával bánik, hatalmas volumenű orgánumát, amelynek felső regisztereit is magabiztosan uralja, képes a kifinomult, lírai momentumok szolgálatába állítani.

Gould számos csúcsszerepben is otthonosan mozgó, par excellence Wagner-tenor, így okkal előzi meg nagy várakozás harmadik szereplését a Művészetek Palotájában. Az énekes 2005-ben lépett először a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem pódiumára, igaz, akkor „csak" egyike volt a nemzetközi sztárparádénak Mahler 8. szimfóniájában, 2010-ben pedig a Siegfried főhőseként ünnepelhette őt a közönség.

A június 22-i Tannhäuser-előadás első szünetében adják át a 2013-ban a Müpa által alapított Hans Sachs-díjat. Az elmúlt év komolyzenei előadásairól született kritikákra a szakmai zsűri előválogatását követően tizenöt napon keresztül szavazhatott a közönség a Müpa honlapján; összesen 919 darab szavazat érkezett az írásokra. A kritikusok elismerésére alapított díj 2014. évi jelöltjei voltak: Bóka Gábor, Kerékfy Márton, Koltai Tamás, Kovács Sándor, Malina János, Molnár Szabolcs, Rákai Zsuzsanna, Tóth Endre. A közönség döntése alapján a Hans Sachs-díjat Bóka Gábor nyerte el Adaptált hagyomány című írásával. A díjat Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója és Fischer Ádám karmester, a Budapesti Wagner-napok művészeti vezetője adják át a nyertesnek.

A Müpa Stúdió dokumentumfilmjei a Wagner-napok emlékezetes előadásainak próbáiba és kulisszatitkaiba engednek bepillantást, és egy-egy legendás bemutató keletkezésének történetét elevenítik fel az alkotókkal és művészekkel készült interjúk segítségével. Az idei vetítések közül az utolsó, a Tannhäuser-produkció létrejöttéről szóló dokumentumfilm június 19-én látható a Müpában. A belépés díjtalan, de előzetes regisztrációhoz kötött, amelyre a www.mupa.hu címen is lehetőség van.

Az indulása óta Fischer Ádám művészeti vezetésével működő, tengerentúlon is méltatott Budapesti Wagner-napok egyre szélesebb közönséget vonz a magyar fővárosba. A fesztiválról tavaly a Reuters hírügynökség és a francia Anaclase operamagazin is beszámolt, a New York Times pedig „szívet melengető előadásként" jellemezte A nürnbergi mesterdalnokok 2013-as premierjét.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük