A Xilka Szabadegyetem megalakult, de illegális, és mivel sikeres, emiatt folytatódik. Nem érthető? Akkor tökéletesen beleillik a napi hírek közé.

 

A Xilka Szabadegyetem megalakult, de illegális, és mivel sikeres, emiatt folytatódik. Nem érthető? Akkor tökéletesen beleillik a napi hírek közé.

Elfogyott a „3..2..1" a helyi Libri-ből. Márciusra ígérték. Ez jó. Viszik. Vagy nem jó. Mivel most nincs, emiatt nem vihetik. Minden érmének több oldala van – mint ennek is. Ez Böszörményi Gyula misztikus trilógiájának záró kötete. Az olvasók kérnék a folytatást (a „0" címűt) de az író elzárkózik előle. Egyelőre? Egyrészt vannak egyéb folytatandó munkái (Monyákos, Rontásűzők), másrészt most éppen elülte a sejhaját, és azzal szenved, harmadrészt úgy gondolta, hogy ez a sorozat ennyi volt. Ehhez joga van. Majd az olvasói erőszak … talán. Vagy nem. Ennek a sorozatnak meg volt az a kluja (csattanója), hogy kötetenként feltette a kérdést az olvasóknak a folytatási lehetőségek  irányába, és aszerint folyt tovább a történet. Most a fel nem tett kérdésre reagálnak. 

A könyv hivatalos stílusa tinihorror. Horror, azaz ijesztő. Mint a világ vége vagy a gazdasági válság. Tiniknek való, mint érthető nyelvezetű, nem szakzsargonból összegányolt betűhalmaz. Én úgy sorolnám be, hogy fantasztikusan emberi, sőt szellemes. Ugyanis szellemekről (is) szól. De miért is kell besorolni? Ha nincsen rajta a korhatárkarika, a jegygyűrű, a bilincs, akkor nem tudjuk eldönteni a hozzávaló viszonyunkat?

Keresem a jegygyűrűt az ujjon, mert csak férjes nővel kezdek ki, ugyanis annak nincs rizikója. Nincs? Még nem látta a férjét! A WBC cirkálósúlyú világbajnoki övét! Erdei Zsolttól nyerte el. Pókeren.

 A könyvsorozat démonokról (is) szól, az olvasókat tehát ez a téma érdekli. Démon? Hú, az gonosz! Biztos? Úgy iu. 300 körül egy katolikus vezető úgy döntött, hogy amit nem ért ő és a kor tudományos szintje, az nem lehet jó, tehát rossz, ördögi – démoni. Amit ő nem ért, az olyan mint az elektromosság, az antibiotikum, vagy a robbanómotor. Korábban ugyanis a démon szó egy értékítélet nélküli köztes állapotú teremtényt jelentett, ami az istennél kevesebb, de az embernél több – mármint szellemi értelemben. Ha hiszik, ha nem, ma is van ilyen háttérben működő (funkcionáló), nem látható, embert segítő-gátoló lénysereg, csak éppen a Linux univerzumban. A háttérben működő segédprogramok neve daemon (démon). Ott. A Windows dimenziók ugyanezt a szerepkört az ügynökökkel (agent) oldatják meg.  Milyen ördögien érdekes!

(daimon – görög szó), eredetileg istent jelent, később az isteneknél alacsonyabb, az embereknél feljebbvalókat, kik majd jó-, majd rosszindulatúak. forrás: PALLAS NAGY LEX.

 .

Egy későbbi nagy gondolkodó A.C. Clarke szerint „A nagy technikai vívmányok nem különböztethetők meg a mágiától". Szóval a démon mindössze egy mosóporintelligenciájú program? Van akinek a háború is az! Az érdeklődők érdeklődnének, lenne hely, lenne vezető.

A hely az Aranytíz. Böszörményi Gyula több regényében előfordult már az ötödik kerület eme patinás épülete, a sokprogramos belvárosi kultúrház. Van vezető. Fizikából tudjuk, hogy a jó vezető az, aminek kicsi az ellenállása!  Ő is szabad választást engedett pl. a talisorozat elnevezésére. A demokrácia diszkrét bája ide is bevigyorgott: végül kénytelen volt maga dönteni, és megalakult a Xilka Szabadegyetem Lilith kara. A vitakör, olvasókör olyan izé – a Szabadegyetem kúlabb. Jog szerint ugyan megalakulhatna, de végül is formálisan csak a névadás történt meg. A fiatalok (13-tól 23-ig) mind olvasták a könyvet, sőt! Ezen az értendő, hogy többször is elolvasták, hozzáolvastak, értelmezték, megvitatták. Az alaptéma: a halál és a szellemi erősségek, már a könyv előtt is az érdeklődési körükben voltak, amiatt gondoltam, hogy nem az olvasókör, hanem a „magasabb képzettségű hallgatóság" témakörében kell ismeretegyeztetési formát keresnem. A mai posztmodern világ egyrészt hivatalosan technicizált, másrészt maszekban kezd átcsúszni ezoba.

 §         szabadegyetem: Egy-egy összefüggő tudományterület iránt érdeklődő, magasabb képzettségű hallgatóság számára szervezett rendezvény. Célja a korszerű ismeretek iránti igények felkeltése és kielégítése a társadalomtudományok, a természettudományok, a technika és a művészetek köréből.

A démon láthatatlan, akkor hogyan beszéljünk róla? Láthatatlanul. Mindennapi dolgaink is láthatatlanok: kódok, call centerek, paragrafusok mögé bújnak! Személyesen ismertem Rodolfót, Pataki Ferenc fejszámolót, akik színpadon démoninak látszó trükkökkel kápráztatták el a közönséget. Mindketten azt hangoztatták, hogy ők színpadi iparosok. Sok-sok gyakorlással bárki képes arra, amire ők, legfeljebb más nem veszi hozzá a fáradtságot. Polgár apuka szerint bárkiből lehet sakkzseni, ha egy életet szentel neki az ő technikája szerint. Aminek az életünket szenteljük azzá válhatunk? Ahol a szíved ott a kincsed? Vagy fordítva? Az élet, a szív és a kincs háromszögében (ami valóban Bermuda jellegű) mi határozza meg az értéket, pontosabban ki? Mély levegő! Ki-ki gondolja át, hogy az ő jelenlegi értékrendje szerint, amit a szíve határoz meg, az élete egy kincs? Mások számára is? Anyagiakon túli értelemben is, ha ugyan el tud vonatkoztatni?

 „Minden ember jó – csupán a benne élő démon gonosz." Salamon és Silver Ivy

A mai napisajtó szintjén démonok pedig nincsenek. Könyves Kálmán törvénybe vétette, hogy boszorkányok nincsenek. Igaz? Nem. Ugyanis ő azt vetette törvénybe, az akkori neofita keresztények számára, hogy nem kell minden óhitűt máglyára vetetni. A nyugati keresztények (pápisták) az erős katonai (lovagi) segítséggel kiirtották a keleti keresztényeket (görögkeletiek) és a természethitűeket (anamistákat, sámánhit követőket). Ennek a vonalnak a túlkapását akarta a király megállítani. Hagyják őket életbe -elég elvenni a vagyonukat és a szabadságukat.

Utánanézhetünk a történelemkönyvekben, hogy egykor napi információs szinten szerepeltek olyan ezoterikus dolgok, mint a démon. Van. Űzhető. Megtapasztalható. Ez nem biztos hogy igaz, de működő hitalap. Azután egyesek ezt elfogadják, mások nem.

Császárok, királyok, akik isteni erővel bírnak, uralkodók, aki a családfájukat visszavezetik a világ valamelyik teremtőjére és így tovább. A mai életben hasonló felosztást találunk például az orvostudomány és természetgyógyászat között. Nem értékítélet, hanem módszer szerinti felosztás. Az a tudomány, ami a korábbi ismeretekre támaszkodva, azokkal nem ellentmondva, mérhetően-megismételhetően mutat be tényeket. A legtöbb esetben ez elvi vita. Sok olyan gyógyszer, gyógymód került később a kórházakba, ami korábban kuruzslásnak számított (Semmelweis kézmosásától Dévény Anna izommozgatásáig).
A démonok meg pl. a katolikus egyház "pillanatnyi" hangulatától függően hol színen vannak, hol nem. VI. Pál pápa (+1978) támogatta a szent szellemmel való betöltekezést enciklikában is, és a démonokkal való harcra buzdított. I. és II. János Pál, ezzel a témával nem foglalkozott. Most XVI. Benedek megint megemlítette egy beszédében a szellemi harcnak ezt az ágát.
Tulajdonképpen azt lehetne mondani, hogy ez a katolikus egyház belügye. Az úgy nevezett karizmatikus keresztény egyházak a démonokkal való harcot mindennapi feladatnak tekintik minden tagjuk számára [gruftik :-)], a katolikus egyházban a papoknak egy szűk csoportja van csak "kiképezve" erre a feladatra, mert veszélyesnek tekintik (lásd Skéva fiai a Bibliában- Ap. Csel. 19:14, esetleg az "Ördögűző" filmen vagy könyvben). A többi egyház démonügyeiben nem vagyok ennyire naprakész. Bocs!
Látták már az Aldebaránt (alias alfa Tauri, egy vörös óriás), a röntgen sugarat, a Holdra szállást? Nem? Láttak már olyant, ami nem igaz (bűvészek, játékfilm)? Ugye igen?
Szóval mit is számít az, hogy láthatjuk-e vagy nem?

Ott van, mondjuk a neutrínó. Elektromos töltése nincs, nyugalmi tömege nincs, elektromágneses kölcsönhatásban nem vesz részt.  Mint Bin Laden! Nem mérhető be, mert nem használja azokat az eszközöket, amiket figyelünk (nincs mobil telefonja, bank számlája, adóbevallása). Nagyon nehéz (Nobel díjat érő) módszerrel lehet közvetett módon következtetésekkel kimutatni. Mint a démonokat – mármint azok szerint, akik ezzel foglakoznak. Nóbel díjban nincsen matematikai, és nincsen demonológiai sem. Lehet, hogy ha lenne, akkor már működne legalább egy démondetektorunk amivel kimutathatóak lennének?  
A kimutatás viszont vitatható, mint az év végén a jövedelmünk. Ha az APEH vitatja … a BRFK megvizsgáltatja … az APECH . :- (

Szóval általában nem láthatóak a mi világunkban – ellentétben a regényfolyam néhány részletével, ahol Böszörményi Gyula zsenialitása a láthatóságot úgy változtatja, mint ifjabb Bólyai a párhuzamossági posztullátumot! Ma már mindenki tudja, hogy két párhuzamos olykor találkozhat is (például a gömbön éppen kétszer).

Amikor ezekről dumáltunk, akkor feltételeztünk néhány olyan alaptételt, amit itt helyből megkérdőjeleztem (léteznek-e, láthatóak-e, gonoszok-e), de munkahipotézisként azért funkcionálhatnak!  A regényben a démonüzés egyik módja egy kis exi tábla, amit megfelelő szövvegel együtt lehet alkalmazni (Exi ab seo! Apage Satanas filiaster!) : Az a kérdés merült fel két tea között, hogy mi lehet az EXI tábla megfelelője, ami a démont kiűzi az emberből? Persze meg lehetne kérdezni Gyula bátyótól, de azért lehetnek ötleteink. Talán egy mobil mezüze, az ajtófélfára rögzített ige, ami a lakás szellemi fennhatóságát rendeli az Úrhoz?

Lev szerint, ha belőle valaki kiűzné a két sárkányát, bele is halna. Elég sok olyan szellemiektől távol álló embert ismertem, aki a munkamániája elvesztésekor (nyugdíj, felmondás, csőd) nagyon hamar meghalt. Olyan kutyát, aki a gazdája elvesztése után hamar elment. Olyan házaspárt, ahol az egyik betegségben vagy balesetben halt meg és a másik, látható ok nélkül utána ment. Miért furcsább ennél a két sárkány elvesztésének fontossága?

Ahol a kincsed ott a szíved. Te valóban eldöntheted, hogy mit tekintesz kincsnek? A szenet (esetleg gyémánt alakban), a sárkányt (esetleg ember alakban) vagy a munkádat. Hogy is van a Kishercegben a forrásos történet? Azért melózok nagyon sokat, hogy majd, egyszer elmehessek a forráshoz… akkor miért ne most? Hic Rodos, hic salta!

Az Arany10-ben most több csoport találkozott egyszerre. Jó páran most voltak itt először. A BKV sztrájk miatt (BKV démon?) nagyon sokan nem tudtak eljönni. A tervezett program első eleme a honlapon, mint szabadegyetemi anyag, publikus (szemeszter munkaterve, óraterv), sőt olvasnivalók, és feladatok is voltak kiadva. Ha a démonokról és a démonűzésről lesz szó, akkor elötte meg kell beszélni, hogy mi az élet, mi a halál, mi az intelligencia, a kommunikáció – ugye hogy nem egyszerű vitakör, hanem valóban magasabb képzettségű résztvevőket igénylő csoportosulás! Ezek a fiatalokparnerek ehhez a szinthez. Már felnöttek. Jobban készültek ide, mint az iskolába – ez vajon téma-, tanár- vagy környezetfüggő kapcsolat? A gólemtől kezdve az ókori görögök robotokon keresztük a robotika és a humanika törvényéig mindet tudtak a kiadott anyagból (lásd cikkvégi link). Az olvasnivalók (MEK, Wikipedia, sg.hu stb.) nem voltak könnyűek, de a téma sem az! A tervezett szabadvitára (Vitatyó) már nem került sor – nem jutott rá idő. Majd a jövő hónapban, a Montázs teaházban. Legközelebb ott lesz a tali.

A foglalkozásvezető összefoglalása szerint itt minden rendben ment.

A helyet majdnem mindenki megtalálta. Aki nem, az nem volt ott. Az álomfogósok hárman vagy négyen voltak, és abból egy a 3..2..1-et olvasta 🙂
Egy 13 éves srác közülük beült hozzánk csuringát festeni, egy nagyobb legény meg a vitakört tartotta szóval (később láttam a Burger Kingben, ahol matek példákat mutogatott az ottani partnereinek). A csuringa -elsőre festett kavicsnak látszik, de több van benne. Én vittem két termosz teát : az egyik vámpírosat, a másik pokolit (vérnarancsos és füstölt maté). Mafia megkínált minket dinnyés teával, és ittak is a fiatalok, de nem nőtt dinnyefejük. Vagy az ige volt gyenge, vagy az ellenvarázs erős.
Vitatyóra nem került sor, de az tervezett átbeszélendő anyagot rendesen átbeszéltük: Valaki meg is jegyezte, hogy durva, hogy a sulira nem készült úgy, mint ide. Kb 18-an lehettünk, és elmentek közben ketten.
Egykor elkezdünk pakolni, utána átmentünk a sarki Börgerkingbe 10-en, és még ott egy félóra duma, rajzolás, emlékkönyvezés volt.
Most egy kavics nekem is jutott, egy sárkányfej. Ezzel vége a fejetlenségnek!

 Kahap Úh

Nézem a társaságot. Fekete ruhák, mikrokultúrális díszek, sminkek. Az én  korosztályomnak idegen, de ahogy látom nagyon sokan elutasítják őket. Az idegen az félelmetes, az elutasítandó. Nincs idő megismerésre, nincs idő megbocsájtásra, nincs idő az életre. Csak a félelemre, a falkabeli biztonságra, a gyors védekezésre. Egy tizenhétéves fiatal hölgy fordításával zárnám a cikket. Mert ezek olyanok is. Németül olvas, kérésemre fordít, érez. A tanárával vitába szál – a ruhája miatt elutasítják. Ennyit számítana?

 Fazit

(németül következtetést jelent, de ez olyan hülyén hangzik címnek… talán  „Tehát" alakban) "Isten nevében, az Értelem nevében, az Ember nevében, a Szeretet nevében
történt
minden gonoszság, minden árulás, minden ármány,
az Isten ellen, az Értelem ellen, az Ember ellen, a Szeretet ellen."

Valeria Koch versét németből fordította Dhark

http://www.alomfogok.hu/ az első Böszörményi honlap

http://www.remalom.hu/node/91   a Xilka Szabadegyetem Lilith kara, a könyv honlapján

http://www.aranytiz.hu/ ARANYTÍZ kultúrház Bp. 1051 Budapest, Arany János utca 10.

http://www.montazsteahaz.hu/ a Montázs teaház és galéria, amelyik rendszeresen vendégül látja őket

http://www.remalom.hu/node/17 A démonok, akik köztünk élnek ( fórum és adat gyűjtemény)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük