A számítógépes vírusok gyártóinak táptalaja az emberi butaság. Mai napi gondolatmontázsom a Montázs teaházból az informatikai vírusok táptalaján tenyészik. Ma túl sokkal találkoztam belőlük. Manapság sokan vannak.

 

A számítógépes vírusok gyártóinak táptalaja az emberi butaság. Mai napi gondolatmontázsom a Montázs teaházból az informatikai vírusok táptalaján tenyészik. Ma túl sokkal találkoztam belőlük. Manapság sokan vannak.

A nap és a tea felén már túljutottam, most gondolataim montázsát áztatom a kézzel festett japán teáspohárban. Pörkölt maté teát kértem. Növényi stimuláns: testnek, agynak egyaránt jó.  Emlékeztet az íze a Lapsang Souchongra, de nem tartalmazza a tea rusztikáját. Bizonyos értelemben pótlék. „Való igaz és kétségtelen, hogy a valódi Pátria pótkávé a legjobb." Csodás logikai állítás, amikor az eredeti és a pót összetalálkozik egy kalibrálatlan értékmérő skálán!

A reggeli vonattal mentem be az egyetemre. A Piroska (már rég nem az MDmot-motorkocsi) a lehetőségekhez képest emberközelívé tette a közlekedést, bár a heringek köztünk élnek! Tőlem pár lépésre egy ifjú hölgy olvas jegyzetet (golyóstollal írt spirál füzet) amikor felkapja a fejét. Eddig zenét hallgatott, most telefonál. Érdekes lenne megpróbálkozni az intim szféra mai meghatározásával! „Igen? Az király! Akkor mondom a kódot:  YBP , p mint Péter és 268."  Később elhangzik az is, hogy ez a Neptun kódja (egyetemi adatnyilvántartó rendszer). Előbújik belőlem az informatikus és vicsorog! Minden jelszó bizalmas – lenne, és bajt okozhat, ha … Neki nem magyarázták el, hogy  ez milyen fontos? Persze ismerem a helyzetét. A felsőoktatási szerencsejátékon, amióta bevezették a Neptun nevű sorsjátékot, félévenként kétszer szerencsét próbálnak a hallgatók. A félév elején fel kellene venni a tantárgyakat. Jelentkezni szeretnének tantárgyra, időre, tanárra, kreditre – és magára a hálóra illetve a Neptunra. A jelentkezés eredményeképpen dől el, hogy a szemesztere miből áll majd. Nem sikerülhet mindig azt a tantárgyat felvenni, ami kellene; a láda alján lévő zöldséget is ki kell osztani valakinek. A félév végén pedig a vizsgaalkalmakra jelentkeznek ugyanígy. Tantárgy, tanár, idő – normális vizsgabeosztás, ne egy napra kerüljön az összes szigorlat. Már akinek még van. Akinek ilyenkor sikerült feljelentkeznie a hálóra, és a saját igényeit már lefoglalta, az elkezdi – amíg le nem dobja a rendszer – a barátait is bevinni. Egy ilyen ajánlat hangozhatott el, tehát tényleg fontos, tényleg meg kell ragadni a lehetőséget, de informatikailag abszurd. Nem tudom ki a felelős ezért a rendszerért, de nem az első hibás rendszer. Nekem már az ősközösség sem tetszett. Eistein mondta, hogy a világegyetem és az emberi butaság egyaránt végtelen – de hozzátette, hogy a világegyetemben nem biztos. Hogyan lehet egy hálózaton biztonságról beszélni, ha így üzemeltetjük?

Fertőzés

A számítógépes vírusok gyártóinak táptalaja az emberi butaság.

Beérek az egyetemre, és látom, hogy a terem nincs áramtalanítva. A számítógépek is működnek. Víruskergető fut rajtuk. Sok-sok találattal. Zsuzsa, az osztályadminisztrátor szól, hogy már két napja futnak a vírusirtók, a gépek lassúak, fertőzöttek. Tulajdonképpen lehet, hogy ma nem is lehet a gépeket használni. Érdekes óra lesz! Valaki (tanár vagy diák) letölthetett valami a hálóról, vagy behozhatott egy fertőzött fájlt. Egy biztos, nem itt írták meg a vírust – ez bölcsészkar. Mi a manó értelme van a vírusírásnak? Egy időben azt hittem öncélú rosszaság, mint amikor valaki égő gyufát dob a postaládába. De ma már látom, hogy egyszerű üzlet. Az emberi butaság ajtót nyit az informatikai ószereseknek.

Már maga a név is humbug: ezek ugyanis valójában nem vírusok. Annak idején a szakemberek definiálták, hogy mi a vírus, a féreg, a hoax, a lánclevél, de az egyszeri médiakuli (olvasó és író – gancegál) nem foglalkozik a részletekkel. Aszongya vírus, és összemossa. A jó Öveges proffal is az volt a baja a szakmának, hogy érthető volt. Érthető, ezért szakmailag inkorrekt. Ez van! Vagy-vagy. A legkomolyabb kártevő (malware) amúgy is a felhasználó!

Az órán egyébként mosógépintelligenciájú szoftverekről esik szó. CMS webtervezés. Lego szintű építkezés azoknak, akik hálózaton akarnak publikálni, de különösebb előtanulmány nélkül. Arra jó. A félév értékelése, megajánlott jegyek. Idáig minden kerek. Aki javítani akarna, annak géphasználat kellene.  Az már ebben a vírusos környezetben nem megy. Akkor jön a virtuális webhasználat. Hogyan állapítaná meg egy adott domain IP címét, és vica-verza? A leányzó elmondja – lépik egy jegyet előre. Kérem a következőt!

A vírusnak nevezett program egy károkozó, ami memóriát, gépidőt, emberideget zabál, és még szaporodik is. Annak idején én is írtam vírust. A saját cégem bízott meg egy olyan program megírásával, ami a felesleges állományokat törli, és a hálózat minden gépén pontosan egy példányban csücsül (törlendők az egy hétnél régebbi ideiglenes doksik). Ha nincs, odamásolja magát egy másik programba, ha van, akkor nem. Ez a szaporodási technika jellemző a vírusra, de ma már … Ma már mindenfajta szaporodási technikájú kártevőt vírusnak neveznek. Ha pontosítanék, rám fogná egy féreg hogy vírusrasszista vagyok!

Közben a monitorokat nézzük: ha valahol vége a vírusirtó folyamatnak – de van találat, akkor arra még egyszer rá kell engedni. Csak a dupla nulla nyertes! 

Szendvicsfertőzés

Elindítom újból a víruskergetőt a 6-os gépen. A szendvicsfertőzés miatt szükséges. Ha egy fertőzött fájlt megfertőz egy másik vírus, akkor a víruskergető csak az utolsó fertőzést veszi észre, azt esetleg gyógyítja is. Ha tehát egy fájl van háromszor megfertőzve, akkor az egész lemezt háromszor kell átvizsgálni.  Ez a víruskergető így működik. Persze ez a technika másutt is megtalálható. Ha valakinek van valami problémája, akkor csak a legfelsőt (a legfeltűnőbbet) orvosoljuk. Komplex vizsgálat esetén kiderülhetne, hogy a lényeg a 3-aska, de az most éppen nem látszik. Két réteg takarja. Az időhiány miatt csak a felületi vizsgálatot végezzük el, emiatt sokszor-annyi időt fogunk ráfordítani. Mi. Ti nem?

Az egyik jogi egyetemünkön a tanár körlevelet intézett a diákokhoz, hogy a „Polgári törvénykönyv" tankönyv használhatatlan. Javasolja a vizsgához, hogy elsősorban a jogszabályokat vegyék át, másodsorban támaszkodjanak az előadásjegyzetre és csak az után, esetleg, kiegészítésként lehet a nyolcezer Ft-os tankönyvet kézbe venni. Nem egyszerűen az a baj hogy az anyag hatálytalan (gyakori állapot a tankönyvírás időigénye miatt már nem hatályos jogszabályok vannak benne), hanem komolyabb fenntartásai vannak (logikai, metodikai, szakmai). De a jegyzetet meg kell venni.  Akkreditált. Elvégzi az egyetemet a hallgató, aztán az ott tanultak alapján tanít vagy tevékenykedik (e kettő néha alapjaiban eltér). Olykor előveszi a tankönyvet, hogy bizonytalansága esetén megbizonyosodjon valamiről – ami már kezdetben megkérdőjelezett. Ha egy állítás attól igaz, hogy egy nevesített kiadó, névvel rendelkező szerző, jó nevű egyetem áll mögötte, akkor az olyan mint a vírus szendvicsfertőzése. Nem az állítás igazságértékét tesszük mérlegre, hanem az eltakarjuk egy hitelességi lepellel, amit a tanár, a kiadó, az egyetem borít a tényre. Vagy két éve körbejárt a sajtóban egy idézet, amit Széchényinek tulajdonítottak. Olyan szervek és emberek mondták, aki saját személyükkel akarták hitelesíteni, de senki nem vette a fáradtságot ahhoz, hogy utána nézzen. Mivel a témát most a „Városi legendák" honlapján találjuk, a hitelessége ebből kikövetkeztethető.

Persze, mondhatjuk a jogi tankönyvre hivatkozva, hogy örüljünk, hogy mindig a friss anyagot kapják a diákok. Más tantárgynál ez biztos nem így van. Biztos? Hivatkozzam az irodalomra, ahol az utcaátnevezések mögött a „pillanatnyilag ezt tekintjük irodalomnak" politikai vonulat van, vagy a fizikára, ahol a geocentrikus világkép harcolt a heliocentrikus világképpel sokáig, majd előkerült a „kibernetika, mint a kapitalista áltudomány". De ha azt hiszik, hogy mondjuk a matematikában nem volt ilyen, akkor tévednek. Politikai okok miatt 1951-től 1989-ig a magyar oktatásban a nulla nem tartozott a természetes számok közé – szovjet utasításra.

Visszafertőzés

Már négy gép tiszta, a tanári már reggel az volt. A hetes munkaállomás kétszer az volt, de valami miatt visszafertőződik.

Most néztem át a bölcsészek dolgozatait ismét (hogyan hívhatnak valakit bölcsésznek, ha ennyire nem bölcs?) Volt ötös is, mert magolni tudnak, de az általam elvárt gondolkodási forma távol van tőlük. Legalább irányt akarok mutatni nekik. Technikát. Találtam még 5 pontot az egyiknél, amit a javításnál nem adtam meg; megkaphatja az ötöst. Ilyen hálózatnál nehéz lenne a gyakorlati feladatok végrehajtatása. Kölcsönös megelégedéssel zárjuk a félévet. Egy hallgató kimaradt, egy nem jelent meg (majd írok neki az ETR-en keresztül), a többi lezárható.    

Hazafelé már rémregényt olvasok. Egy ifjú hölgy első íráskezdeménye a Rémálom-ról). Barbi a divatos vámpír-romatika témakörében utazik. Ami nem baj, mert azt is elfogadom, ha valaki gyümölcsteát iszik. A „Manók tánca" egy kedvelt összeállítás, nyersen el is fogadnám, de hát én a nyers halat is szeretem. Az összeállítás alapja: alma, hibiszkusz, bodza, fekete ribiszke, málna, eper. Miközben megissza a teát a delikvens, a gyümölcs- és virágdarabokat kikanalazgathatja. Ahogy látom, ízlik a vendégeknek. Visszatérve a vérkoktélra, a hölgy nyelvtechnikáján akadna javítani való. Nem elsősorban a nyelvtani, inkább stilisztikai vonal erősítendő. Orson Scott Card kedvenc íróim közé tartozik. Hihetetlen sok mindennel foglalkozott, itt most az íróképzési munkássága miatt hivatkozom rá. Tanfolyamokat vezet, tankönyveket írt arról, hogy hogyan lehet valaki jó író. Ő mondta, hogy korrektorral Mississippit lehet rekeszteni, de ha valaki igazán jól ír, akkor hagyjuk inkább írni. Lehet, hogy az angol nyelv esetében ez van (magyarban közelebb van a kiejtés és az írásmód), de nálunk talán szólhatunk egy-egy szót Lőrince népének nevében! Az biztos, hogy sok elemet felismerek, de ez legfeljebb azt jelenti, hogy mindketten Költőcske Mihály szaktársait forgatjuk, Hö, há' nem olvashatol mindig tolsztoljt!

A ma slágere a Harry Potter. Könyvbe – filmbe – alsógatyába. A helyi művelődési ház „Harry Potter varázslótanfolyamot hirdet", az „Álomfogó" lap táltosképzőt. Mindkettő esetében az iskolai tárgyak egy részét csomagolták játékos formába, az on line játékok nagy része varázslós. Korkérdés. Az én gyerekkoromban partizánost játszottam, bár vonatot nem robbantottunk. Az első Rawling könyv esetében sem volt egyértelmű ez a hatalmas felkapottság. J.K. Rawling  Dumbledoreja, Török Sándor Csilicsala bácsija, Szabó Magda Aterpaterja mind olyan könyvekből való, ahol együtt szerepel a varázsló, a gyerek és az iskola (Harry Potter és …, Csilicsala csodái, Tündér Lala). Ráadásul még a könyvek is jók. Mégis csak Rawling futott be. Ne beszéljük le Barbit az írásról, hátha Ő a jövő Kurcmájere

Csak gyakoroljon! Az eszközhasználat Engels szerint döntő momentum volt az emberré-válás során. Bár Kenczler Misi szerint jó eszközzel egy hozzá nem értő is alkothat használhatót, de rossz eszközzel csak az igazán profi képes dolgozni. Ez ő annak idején a kisbaltára mondta, amivel fát aprítottunk a kazánba, de a mondandó extrapolálható. Sárközi elnök csapata a hálózati eszköztárral ismerkedik. Szerintük Obama netizensége döntő szerepet játszott az elnökké választás során. Egyszerűen átlépik azt, amit egyesek lényegesebbnek mondanak: a politikai üzenete, a személyiséget – és tolsztoji kérdést technikaira egyszerűsítik (az idő szüli meg a történelmi léptékű embert, vagy az ember alakítja ki a történelmi pillanatot).

Én a bölcsészeknek CMS-t tanítok. Valóban nem térhetek ki arra, hogy milyen tartalommal töltik fel. De erre Orson Scott Card sem tér ki. Az eszközhasználat az „még" tanítható. Miként a Böszörményi könyvekhez, úgy másokhoz is készítettek honlapokat. Robert Muchamore ifjúsági kalandregénysorozatának első kötetét az Ulpius ház kiadta (Az újonc kerub), és le is foglaltak neki egy honlapot. Ami több mint két éve üres.

Lehet hogy még sem minden a technika?

Említett linkek

http://montazsteahaz.hu/ „A" Montázs teaház

http://hacktivity.hu/portal/archivum/folia/2005/neptun.pdf A Neptun problémái már …

http://index.hu/kultur/cinematrix/ccikkek/lala0123/ Tündér Lala (MP3-hangoskönyv)

http://www.litera.hu/irodalom/szabo-magda-tunder-lala Tündér Lala (3D-animációs film)

http://www.urbanlegends.hu/2007/03/minden-nemzetnek-olyan-kormanya-van-aminot-erdemel/ a kamusztikus Széchényi idézet hiteles története a „Városi legendák" honlapján

http://www.remalom.hu/ egy rajongói honlap Böszörményi Gyula „9..8..7" könyvsorozata köré

http://www.alomfogo.hu/ egy rajongói honlap Böszörményi Gyula „Gergő" könyvsorozata köré, táltosképzővel

http://www.emasa.hu/print.php?id=6138 Sárközi a neten

http://www.kerubtabor.hu/  Az üres kerubtábor

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük