2025.május.09. péntek.

A Balaton Európa legnagyobb tava, így nem csoda, hogy a hazai hajós társadalom évről évre bővül. A legnagyobb igény továbbra is a vitorlás hajók iránt mutatkozik, és ezt a válság sem korlátozta. A finanszírozási konstrukciókban viszont volt változás: ma elsősorban euró alapon, és azt is inkább hosszabb távon veszik igénybe az ügyfelek - derül ki a Lombard Lízing Csoport, hazánk legnagyobb hajófinanszírozója által készített piaci összefoglalásból.

A Balaton Európa legnagyobb tava, így nem csoda, hogy a hazai hajós társadalom évről évre bővül. A legnagyobb igény továbbra is a vitorlás hajók iránt mutatkozik, és ezt a válság sem korlátozta. A finanszírozási konstrukciókban viszont volt változás: ma elsősorban euró alapon, és azt is inkább hosszabb távon veszik igénybe az ügyfelek – derül ki a Lombard Lízing Csoport, hazánk legnagyobb hajófinanszírozója által készített piaci összefoglalásból.

A Balaton Európa legnagyobb tava, így nem csoda, hogy a hazai hajós társadalom évről évre bővül. A legnagyobb igény továbbra is a vitorlás hajók iránt mutatkozik, és ezt a válság sem korlátozta. A finanszírozási konstrukciókban viszont volt változás: ma elsősorban euró alapon, és azt is inkább hosszabb távon veszik igénybe az ügyfelek – derül ki a Lombard Lízing Csoport, hazánk legnagyobb hajófinanszírozója által készített piaci összefoglalásból.

Bár a válság a hajókereskedelemben is éreztette hatását, a visszaesés közel sem olyan jelentős, mint a többi területen. Egy hajó – legyen szó akár motorosról, akár vitorlásról – egyértelműen luxus kiadásnak számít; a hazai értékesítési számokat tekintve messze elmaradunk szomszédainktól.

„Egy vitorlás ára ma nagyjából 4-5 millió forinttól kezdődik, ugyanakkor az ügyfelek többsége nagyjából 80-100ezer euró között költ hajóra. Felső határ persze nincs hiszen, aki megteheti akár 400-500 ezer euróért is vásárolhat magának vitorlást" – mondja Kozma Gábor, a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.

A Lombard tapasztalatai szerint az igazi fellendülés 1999-2000 környékén volt tapasztalható, amikor az emberek kifejezetten nagy lelkesedéssel fektettek hajóba és a korábbi tulajdonaikat is gyakrabban cserélték, ezáltal folyamatosan nőtt a darabszám és a mérettel együtt az érték is. Az értékesítési számokat tekintve ez nagyjából évi 10 milliárd forintot jelentett, de előfordult ennél sikeresebb év is.  Bár a folyamat a válság következtében lelassult, az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján ma már elmondható, hogy éledezik a piac és a használt hajófinanszírozás mellett továbbra is az új hajót vásárló ügyfelek mozgatják a keresletet.

Az értékesítés lassulása a vitorlás és a motoros hajók piacát egyaránt érintette, míg a nagyobb csökkenés egyértelműen a motoros hajók esetében tapasztalható, ami a magasabb fenntartási költségekkel áll összefüggésben. A hajók éves fenntartása ugyanakkor nagyban függ a mérettől illetve a kikötő felszereltségétől. „Egy átlagos balatoni 32 lábas vitorlás éves kikötőhely díja nagyjából 500-800 ezer forint/év között mozog, amihez plusz költségként jön még a karbantartás. „A hajó tulajdonosok előszeretettel költenek egyéni igényeknek megfelelő extra felszerelésekre (pl.: komfort, multimédia és navigációs csomagok)" mondja Dobrovszki Tamás, a Lombard Lízing Csoport hajófinanszírozási szakértője.

„Ma a piac 70 százalékát a céges beruházások, 30 százalékát pedig a magánszemélyek vásárlásai adják." – mondja Kozma Gábor, a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.

A finanszírozás mértékére jellemző, hogy akár néhány millió forintos összegtől is igénybe veszik a finanszírozót, alsó határ szinte nincs, de a Lombard tapasztalatai szerint az ügyfelek általában 4-5 millió forint felett gondolkoznak el a finanszírozás lehetőségén. Ekkor is főleg a hosszabb lejáratú, euró alapú konstrukciók érdekesek számukra.

„A hajók értéke kevésbé változik a gazdasági környezettel, nem hatnak rá olyan mértékben a világpiaci hatások, mint például az autók vagy az ingatlanok esetében, így kifejezetten ajánlott befektetési eszközként tekinthetők" – mondta el Kozma Gábor.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük