Hamis a baba: Hamis menetjegyek a nemzetközi forgalomban – utas ügyfélszolgálat nyílt a Keleti Pályaudvaron
4 perc olvasásA MÁV-Start sajtótájékoztatót tartott ma -2008 július 17-én a Keleti Pályaudvar kormányvárójában. Két téma szerepelt a mai napirenden. Az egyik a hamis nemzetközi menetjegyek kérdése, amelyek kiszűrésében Európában a magyar jegyvizsgálók jeleskednek. A másik ennél örtvendetesebb hír: megnyílt az első utas ugyfélszolgálati kirendeltség a Keleti Pályaudvaron.(Ha a főbejátárnál megyiünk be a Baross téri ora alatt rögtön jobbra. Kivül a majomketrecen.)
A MÁV-Start sajtótájékoztatót tartott ma -2008 július 17-én a Keleti Pályaudvar kormányvárójában. Két téma szerepelt a mai napirenden. Az egyik a hamis nemzetközi menetjegyek kérdése, amelyek kiszűrésében Európában a magyar jegyvizsgálók jeleskednek. A másik ennél örtvendetesebb hír: megnyílt az első utas ugyfélszolgálati kirendeltség a Keleti Pályaudvaron.(Ha a főbejátárnál megyiünk be a Baross téri ora alatt rögtön jobbra. Kivül a majomketrecen.)
Európa-szerte egyre több hamis nemzetközi jegy, és bérlet, kerül forgalomba, melyek közül a leggyakrabban manipulált okmányok az InterRail bérletek. Európai viszonylatban, a hamisításokból, csalásokból eredően több millió euró éves szinten a vasúttársaságok vesztesége. A menetdíjbevételek biztosítása érdekében a MÁV-START Zrt. jelentős hangsúlyt fektet a jegyhamisítás elleni küzdelemre: a jegyvizsgáló munkatársak rendszeresen vesznek részt tréningeken és oktatásokon, hogy minél hatékonyabban történjen a hamis bérletek felismerése.
A hamisítások, csalások ellen évek óta folytatott küzdelemben, nemzetközi összehasonlításban kiváló teljesítmény nyújt Magyarország, élen járunk a hamisítványok kiszűrésében. A hamis InterRail bérletek 40-50%-át a MÁV-START Zrt jegyvizsgálói foglalják le, akik jól ismerik a már általános hamisítási technikákat. Napjainkban egyre több professzionális hamisítvány is megjelenik a piacon, de a vasutak szoros együttműködésének, és a vasútbiztonsági szervezetekkel valamint a rendőrséggel való együttműködésnek köszönhetően nyomon követhetőek a tettesek, a legtöbb esetben már jegyvizsgálatkor kiderül, hogy nem találhatók a megfelelő biztonsági elemek a jegypapíron.
Fontos felhívni a figyelmet, hogy a nemzetközi menetjegyeket, InterRail bérleteket hivatalos jegykiadóhelyeken váltsák meg az utasok, mert a különféle internetes fórumokon ajánlott, vagy egyetemeken, olcsó áron forgalmazott nemzetközi bérletek gyakran hamisak, melyek ellenőrzésénél felismerhető a csalás. A hamisítók pénzbüntetéssel, közmunkára ítéléssel, vagy akár több éves szabadságvesztéssel is sújthatók.
A hamisítás visszaszorítására nemzetközi szinten is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a vasutak: egységes jegytípusokat vezetnek be, folyamatosan tartanak nemzetközi oktatásokat, könnyen felismerhető egységes biztonsági elemekkel látják el a menetjegyeket. A MÁV-START Zrt. a partnervasutakhoz hasonlóan speciális UV lámpákkal, illetve olyan segédanyagokkal látta el személyzetét, mellyel a hamisított jegyek biztonsággal felismerhetők.
A MÁV-START Zrt. az utasok kényelmesebb kiszolgálása érdekében ügyfélszolgálati hálózatot alakít ki a forgalmasabb pályaudvarokon. Első alkalommal a Keleti pályaudvaron került átadásra az Ügyfélszolgálati Iroda. A szolgáltatások között, belföldi és nemzetközi információs szolgáltatás, illetve azonnali problémakezelési lehetőség várja az utasokat. Az érdeklődők informálódhatnak a MÁV-START Zrt. szolgáltatásairól, az aktuális kedvezményes utazási lehetőségekről, az új termékekről, mint például a tavasszal bevezetett START Klub kártya, vagy a 30 napos vasúti bérlet, de megismerhetik a júniusban elindított internetes jegyvásárlási lehetőséget is, vagy a nyáron közlekedő Siófok Expresszt.
A nemzetközi utazások esetében, az útvonalak előzetes megtervezésével, csökkenthető lesz a Keleti pályaudvar nemzetközi pénztárában a jegyváltásnál a várakozási idő. Az elsőként a Keleti pályaudvaron megnyitott MÁV-START Ügyfélszolgálati Iroda, az épület főbejáratánál jobb oldalon található első iroda helyiség, hétköznap 8-16 óráig várja az érdeklődőket. A jövőben, az ügyfélszolgálati hálózat kiépítésével, még számos helyszínen találkozhatnak az utasok az Ügyfélszolgálati Irodákkal, a Keleti pályaudvar után Budapesten a Nyugati és Déli pályaudvaron, illetve ezt követően vidéki nagyvárosokban.