Szeptember elején került sor a Schneider Electric által kezdeményezett, 'Hogyan segítenek az intelligens hálózatok megfelelni az energiával kapcsolatos kihívásoknak?' című vitafórumra, a 21. Krynicai Gazdasági Fórumon, Lengyelországban. A vitafórum résztvevői szerint, a nemzeti energiapolitika megújítása, a piaci szereplők együttműködése valamint a jogi megoldások megteremtéséhez szükséges kormányzati döntések mind-mind szükségesek az intelligens hálózatok teljes körű megvalósításához. Az új törvényeknek támogatniuk kell a decentralizált energia-előállítást, és el kell távolítaniuk az akadályokat a kisebb energiaforrásokat kiépíteni szándékozó befektetők elől. Támogatni kell továbbá az energiatermelő fogyasztókat is, és lehetővé kell tenni a mikroforrások egyszerűbb hálózati bekötését, valamint az intelligens hálózatok koncepciójának hatékony megvalósítását.

 Szeptember elején került sor a Schneider Electric által kezdeményezett, 'Hogyan segítenek az intelligens hálózatok megfelelni az energiával kapcsolatos kihívásoknak?' című vitafórumra, a 21. Krynicai Gazdasági Fórumon, Lengyelországban. A vitafórum résztvevői szerint, a nemzeti energiapolitika megújítása, a piaci szereplők együttműködése valamint a jogi megoldások megteremtéséhez szükséges kormányzati döntések mind-mind szükségesek az intelligens hálózatok teljes körű megvalósításához. Az új törvényeknek támogatniuk kell a decentralizált energia-előállítást, és el kell távolítaniuk az akadályokat a kisebb energiaforrásokat kiépíteni szándékozó befektetők elől. Támogatni kell továbbá az energiatermelő fogyasztókat is, és lehetővé kell tenni a mikroforrások egyszerűbb hálózati bekötését, valamint az intelligens hálózatok koncepciójának hatékony megvalósítását.

A globális energiaigény folyamatosan növekszik. A becsült növekedési ütem 2,2 százalék/év, ami azt jelenti, hogy a világ jelenlegi 20.300 terawattóra energiafogyasztása 2030-ra eléri a 33.000 terawattórát. A Climate Group szervezet SmartGrid2020 című jelentése alapján az intelligens hálózatok 15%-kal csökkenthetik a globális CO2-kibocsátást. Az intelligens fogyasztásmérők és az intelligens hálózatok alkalmazásának fő célja az energiafelhasználás optimalizálása. Az intelligens hálózatoknak köszönhetően nem csupán a közüzemi szolgáltatóktól kerül energia a végfelhasználókhoz, de olyan fogyasztók is juttathatnak energiát a hálózatba, akik részben maguk is energiatermelők.

„Az intelligens hálózatok megváltoztatják a jelenlegi hozzáállást az energiafelhasználáshoz. Amikor a hagyományos lineáris hálózatokat intelligens, interaktív megoldásokra cseréljük, azzal saját hozzáállásunkat is megváltoztatjuk. A folyamatot négy fő tényező formálja: a megújuló energia, az aktív energiamenedzsment, az elektromos járművek és a valós idejű hálózatfelügyelet. A megújuló energia révén a fogyasztók saját energiaszolgáltatójukká válhatnak, a szétszórt energiaforrások pedig a fő hálózathoz csatolhatók. Az aktív energiamenedzsment és az aktív energiamegtakarítás láthatóvá teszi az energiát, és olyan eszközöket nyújt a felhasználóknak, amelyekkel befolyásolhatják energia-felhasználásukat. Az elektromos járművek átalakítják az általános közvélekedést a magán- és tömegközlekedésről, a valós idejű hálózatfelügyelet pedig a becsült fogyasztáshoz igazítja az energiaelosztást" – mondta Aaron Davis, a Schneider Electric végrehajtó bizottságának tagja, a vállalat globális marketing vezetője.

A növekvő energiaigény mellett a legnagyobb problémát az jelenti, hogy az erőművek által előállított energiának mindössze egyharmada éri el a felhasználási pontot (például egy hálózati csatlakozót). Tehát a legtöbb hasznot a vállalatok és a háztartások számára az elveszett energiáért folytatott harc jelenti, különös tekintettel a „negawattokra", azaz felhasználatlan megawattokra. Ezért van szükség az energia-értéklánc fejlesztésére.

Közlekedjünk elektromos járművekkel!

Az előadók egyetértettek abban, hogy az intelligens hálózatok alkalmazását különösen az elektromos autók esetében kell fontolóra venni. Ezekkel a járművekkel akár a harmadára vagy a felére is csökkenthető a valós primer energiafogyasztás (az üzemanyagok közlekedési célú felhasználása), és 250 százalékkal növelhető a megújuló energiák virtuális megosztása a végfelhasználói piacon. A teljes lengyelországi energetikai végfelhasználói piacot figyelembe véve (villamos energia, fűtési és közlekedési célú üzemanyag-felhasználás) az elektromos autók akár 20%-kal is mérsékelhetik az energiafelhasználást.

„A lengyelországi energiafüggetlenségi törekvések megteremtik az elektromos autók piacát, és ezzel párhuzamosan a megújuló energiaforrásokra épülő intelligens hálózatokat is fejlesztik. A villamos árammal már kiküszöbölhető az olaj felhasználása, ami előnyökkel jár a felhasználók, a környezet és a jövő generációi javára egyaránt. A technológiák már elérhetőek, és ezeket mi is elősegítjük különféle innovatív megoldások beszerzésével és alkalmazásával" – nyilatkozta Thomas Becker, a BMW AG kormányzati ügyekért felelős részlegének vezetője.

Fontos továbbá kiemelni az elektromos autók energiatároló szerepét. Közismert, hogy ez a tárolási mód rejti a legnagyobb lehetőségeket a jövőbeni fejlődéshez. Ez az energiaraktár felhasználható például a háztartások tartalék áramforrásaként, illetve az átviteli- vagy elosztórendszer-üzemeltetők szolgáltató rendszereként (amennyiben nagy számú „tároló" áll rendelkezésre). Már több helyen megvalósítottak vehicle to grid – V2G (jármű a hálózatra) kísérleti projekteket, amelyek célja az áramellátó rendszer optimalizálása.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük