Az európai városok egyre nagyobb korlátozásokkal és szemléletváltásra ösztönző propagandával bonyolítják le az Európai Autómentes Napot. Budapesten ez egy évek óta változatlanul lezajló rendezvénysorozat. A változás csupán abban jelentkezik, hogy minden autómentes nap után tovább nő a dugók hossza, nagyobb a szmog, és élhetetlenebb a város. Nem csoda, hiszen a város lakói általában az esti hírekből tudhatják meg hogy aznap autómentes nap volt.

 

Az európai városok egyre nagyobb korlátozásokkal és szemléletváltásra ösztönző propagandával bonyolítják le az Európai Autómentes Napot. Budapesten ez egy évek óta változatlanul lezajló rendezvénysorozat. A változás csupán abban jelentkezik, hogy minden autómentes nap után tovább nő a dugók hossza, nagyobb a szmog, és élhetetlenebb a város. Nem csoda, hiszen a város lakói általában az esti hírekből tudhatják meg hogy aznap autómentes nap volt.

    Ezen szeretnének változtatni a jövő hét elején több tízezer kerékpárossal demonstráló Critical Mass Budapest civil szervezői. Mivel a rengeteg kerékpáros várhatóan amúgy is lebénítaná az esti forgalmat, feladatlistájukba felvették az egész város tájékoztatását. Ez nem egyszerű. Pénzük nincs, a híradók előre nem figyelmeztetik a közlekedőket, azt azonban kihasználhatják hogy több ezren vannak. Aktivistáik a honlapjukról letölthető plakátokat otthon nyomtatják ki, és lakóhelyük környékén a társasházak kapuin helyezik el. Így sokkal többen értesülhetnek majd az autómentes napról, többen hozhatnak aznap tudatos döntést a tömegközlekedés, vagy kerékpározás mellett, és a kerékpáros demonstráció sem okoz akkora forgalmi torlódást, mint a lakosság értesítése nélkül.

A budapesti biciklisták idén is a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításáért, és a Budapestet érő egyre növekvő légszennyezés csökkentéséért demonstrálnak. Ugyanis hiába nő egész Európában egyedülálló mértékben a kerékpárosok száma, a főváros úgy tesz mintha nem is létezne ez az örömteli, a közlekedésben mégis egyre nagyobb feszültséget okozó jelenség. Ebben a helyzetben a Critical Mass stratégiája az, hogy a kerékpározók számának további növelésével kikényszerítse a kerékpárosok közlekedési részarányának megfelelő nagyságrendű azonnali, halaszthatatlan beruházásokat. Ilyen többek között a Rákóczi úti, vagy nagykörúti kerékpársáv, vagy egyes lepusztult, balesetveszélyes kerékpárutak sürgős átalakítása. A probléma minden szakértő szerint már most a város körmére égett. Nem halogathatja tovább a változtatásokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük