A Qatar Airways történelmi utat tett meg London Gatwick és Doha között – a repülőút során tesztelt, a Shell által gyártott új, földgáz alapú (GTL – Gas to Liquids) üzemanyaggal bővül a repülőgép-üzemanyagok kínálata, valamint jóval tisztább lesz a levegő a forgalmas repülőtereken.

 

A Qatar Airways történelmi utat tett meg London Gatwick és Doha között – a repülőút során tesztelt, a Shell által gyártott új, földgáz alapú (GTL – Gas to Liquids) üzemanyaggal bővül a repülőgép-üzemanyagok kínálata, valamint jóval tisztább lesz a levegő a forgalmas repülőtereken.

A Qatar Airways egyik repülőgépe volt az első kereskedelmi repülőgép a világon, mely földgázból előállított üzemanyaggal repült. A történelmi út London Gatwick-ről Doháig több mint hat órán át tartott egy Airbus A340-600-as, Rolls Royce Trent 556 motorral rendelkező géppel.

A Shell fejlesztette ki és gyártotta az 50%-ban szintetikus Gas to Liquids (GTL) kerozint, valamint 50%-ban hagyományos olajalapú kerozint tartalmazó üzemanyagot. Az üzemanyag, mely a hagyományos olajalapú kerozin alternatívájaként használható, hozzájárul a repülésben használatos üzemanyagok kínálatának bővítéséhez. Elégetése során kevesebb kén-dioxid és káros anyag kerül a levegőbe a hagyományos olajalapú kerozinhoz képest, így jelentősen javítja a levegő minőségét a forgalmas repülőtereken.

A hagyományos üzemanyag és GTL kerozin elegyének új neve GTL Jet Fuel lesz. Ez a repülőút volt az utolsó lépcsője annak a több mint két éve zajló tudományos kutatásnak, melyet az Airbus, a Qatar Airways, a Qatar Petroleum, a Qatar Science & Technology Park, a Rolls-Royce, a Shell és a WOQOD konzorciuma folytatott a GTL Jet Fuel használatának előnyeiről a kereskedelmi repülésben. A munka java része a Qatar Science & Technology Parkban folyik Dohában. Az együttműködésnek köszönhetően Katar lehet majd a világ vezető GTL kerozin-előállítója 2012-től: ekkor kezdik meg az üzemanyag kereskedelmi előállítását.

A mérföldkőnek számító QR076-os járaton utazott a konzorcium delegációja, valamint a nemzetközi sajtó is. A GTL járat adatait felhasználják a katari kutatók a GTL Jet Fuel további előnyeinek feltérképezéséhez.

„A mai repülőút teljesen új távlatokat nyitott meg az alternatív üzemanyagok előtt a hagyományos olajalapúakkal szemben. A Shell több mint 30 éve fejleszti azt a technológiát, mellyel földgázból értékes folyékony szállítási üzemanyagokat, kenőanyagokat és kémiai adalékanyagokat tud előállítani. Partnerünknek, a Qatar Petroleumnak köszönhetően elsőként sikerült bevezetnünk a GTL-t világszinten." – mondta Malcolm Brinded, a Shell nemzetközi olajkitermelésért felelős igazgatója.

A GTL kerozint az új Pearl GTL üzemben fogják kereskedelmi mennyiségben előállítani, melyet jelenleg a Qatar Petroleum és a Shell épít. A projekt várhatóan 2012-től körülbelül évente 1 millió tonna GTL kerozint termel majd, mely elég energia egy szokványos kereskedelmi repülőgép üzemeltetésére félmilliárd kilométeren át (ez elegendő ahhoz, hogy 250 utas négyezerszer körbeutazza a Földet), az 50%-os keverék GTL Jet Fuel használatával.

A prémium, Shell GTL komponensű Shell V-Power Diesel általános üzemanyagot 2002-ben vezették be Thaiföldön, 2006 óta a magyar vezetők is élvezhetik előnyeit. A Shell V-Power Diesel az első, földgázból előállított, szintetikus Shell GTL-t tartalmazó nagyteljesítményű dízel üzemanyag, mely tisztább és hatékonyabb égést biztosít a hagyományos dízel üzemanyagokhoz képest. A keveréket úgy állították elő, hogy az folyamatosan tisztítsa az üzemanyag befecskendező rendszert, és így a motor legjobb teljesítményét nyújtsa.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük