Erősen indította a 2015-ös évet a Masterplast, miután az első negyedévben közel 1 millió euró adózás utáni nyereséget ért el az előző év veszteségével szemben. A vállalat a szezonálisan gyengébb első negyedévben kismértékben növelni tudta árbevételét, miközben logisztikai, személyi költsége csökkent, gyártás-hatékonysága pedig javult az előző évi bázishoz képest.

 

Erősen indította a 2015-ös évet a Masterplast, miután az első negyedévben közel 1 millió euró adózás utáni nyereséget ért el az előző év veszteségével szemben. A vállalat a szezonálisan gyengébb első negyedévben kismértékben növelni tudta árbevételét, miközben logisztikai, személyi költsége csökkent, gyártás-hatékonysága pedig javult az előző évi bázishoz képest.

 

A Masterplast vegyes iparági környezetben egy százalékkal, 14.935 ezer euróra növelte árbevételét az első, szezonálisan leggyengébb negyedévben. A korábban megváltoztatott értékesítési fókusznak, és a működés egyszerűsítésének köszönhetően ebben az időszakban tovább javult a társaság gazdálkodása, gyártás-hatékonysága, miközben logisztikai, személyi költségei csökkentek. Mindezek eredményeképpen a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalat az idei első negyedévben 896 ezer eurós adózott eredményt ért el, mely jelentős javulást jelent a bázisidőszak 686 ezer eurós veszteségéhez képest. A társaság EBITDA-ja az első negyedévben 416 ezer euró volt a bázisidőszak 202 ezer eurós értékével szemben, ami 106 százalékos javulást jelent. Az adózás utáni eredmény nagymértékű megugrásában – az üzemi szintű eredmény jelentős javulása mellett – fontos szerepet játszottak a pénzügyi tételek is. A csökkenő kamatkiadásokon kívül a tudatosabb deviza fedezeti politika és a kedvező irányba változó árfolyam környezet miatt a Masterplast rekordszintű adózás utáni eredményt ért el.

A Masterplast legnagyobb súlyú piacain tovább élénkült az építőipar az év első három hónapjában, míg a többi piacon továbbra is stagnálás, ill. visszaesés volt tapasztalható. A legnagyobb súlyú piacnak tekintett Magyarországon 14 százalékkal növekedett a vállalat forgalma az első negyedévben a bázisidőszakhoz képest. Tavaly mintegy 28 százalékkal növekedett a hazánkban kiadott lakásépítési engedélyek száma, míg a felújítási piac megerősödéséhez hozzájárult, hogy elsősorban az alacsony hozamkörnyezetnek tulajdoníthatóan a használt ingatlanpiac is az élénkülés jeleit mutatta az első negyedévben. A második legnagyobb román piacon 9 százalékkal, míg a vállalat stratégiailag kiemelt exportpiacain 19 százalékkal nőtt a forgalom. A politikai és gazdasági környezetet figyelembe véve a 15 százalékos forgalomcsökkenés ellenére a Masterplast jól teljesített az ukrán piacon. Kedvező fejlemény, hogy emelkedett a vállalat árrése az első negyedévben: a javulás elsősorban a magyar és az ukrán piacon volt megfigyelhető, míg a zsugorodó (szerb, horvát), és az erős árversenyű piacokon (román, lengyel) csökkent az árrés.

A vállalat stratégiájának megfelelően a fókuszban lévő tetőfóliák és tető-kiegészítő termékek árbevétele 8 százalékkal, a nagysúlyú hő-, hang és vízszigetelő anyagok árbevétele 4 százalékkal, míg a gyártási- és csomagoló anyagok értékesítése 27 százalékkal emelkedett az első negyedévben. Mérséklődött a Masterplast forgalma a nagysúlyú homlokzati hőszigetelő rendszerek és elemei, valamint a szárazépítészeti és kiegészítő profilok piacán – egyaránt 2 százalékkal -, és csökkentek az eladások az építőipari kiegészítő termékek (-9%) és bitumenes hullámlemezek (-24%) termékcsoportokban.

Tibor Dávid, a Masterplast Nyrt. elnök-vezérigazgatója az idei év közepétől a magyar piac további élénkülésével számol. Ezt a befektetési célú lakásvásárlások által generált felújítási igények és a júliusban kibővülő szociálpolitikai támogatások pozitív hatásai is támogatják. Az első negyedév eredményei alapján a Masterplast idén továbbra is 7 százalékot közelítő, 2016-ban – megfelelő növekedés mellett – 8 százalékos EBITDA mutatót vár. Amennyiben a vállalat olyan mértékű nyereséget ér el, akkor a menedzsment a későbbiekben osztalék fizetését is elképzelhetőnek tartja, amennyiben a stratégiai céljainak megfelelő beruházási vagy akvizíciós célpont nem kerül a társaság célkeresztjébe.

 

A Masterplast Nyrt. gazdálkodási adatai (konszolidált, IFRS szerinti) *

 

2014. I. negyedév

2015. I. negyedév

Változás

 
 

Értékesítés árbevétele

14 842

14 935

+1%

 

Adózott eredmény

-686

896

 

 

EBITDA

202

416

+106%

 

EBITDA hányad

1,4%

2,8%

 

 

* adatok ezer euróban

 

Az 1997-ben alapított Masterplast csoport a közép-kelet-európai régió egyik vezető építőanyag gyártó és forgalmazó vállalata. A cégcsoport 12 országban rendelkezik saját tulajdonú leányvállalattal. A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalat 2014-es árbevétele 81,6 millió euró volt.

http://www.masterplast.hu/cegunkrol_hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük