Szűkülő növényvédő szer piac és stagnáló vetőmagpiac határozták meg idén a Syngenta működési környezetét, melyek a vállalat éves teljesítményére is rányomták bélyegüket. Ennek ellenére optimista termelői hangulatot és magas termelői árakat várnak jövőre a cég szakemberei.

 

Szűkülő növényvédő szer piac és stagnáló vetőmagpiac határozták meg idén a Syngenta működési környezetét, melyek a vállalat éves teljesítményére is rányomták bélyegüket. Ennek ellenére optimista termelői hangulatot és magas termelői árakat várnak jövőre a cég szakemberei.

A 2010-es év a mezőgazdaságban a nagy nyertesek és a nagy vesztesek éve volt. A kiugróan magas felvásárlói árak megközelítették a 2007-es rekord értékeket, a termelés azonban a szélsőséges időjárási viszonyoknak köszönhetően jelentősen visszaesett, gyengébb minőség és alacsony termésátlagok jellemezték az idei növényállományt. A környező országokban hasonló kihívásokkal kellett a gazdáknak szembenézni, így nem alakult ki túltermelési nyomás, amely magasan tartotta az árakat a régióban.

Azok a termelők, akik mindezek mellett jó termést takarítottak be, ki tudták aknázni a magas terményárakban rejlő lehetőségeket, így nagyon jól jártak, azok viszont, akiknek földjét elmosta a belvíz, az árvíz, vagy korábban fix áron lekötötték terményüket, nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel. Emellett a gazdasági és pénzügyi válság szintén éreztette hatásait a mezőgazdaságban, sokan küzdenek finanszírozási gondokkal az ágazatban.

Ezzel párhuzamosan egy folyamatosan erősödő polarizáció figyelhető meg a piacon ár-minőség szempontból, a gazdák vagy a drágább csúcstermékeket, vagy pedig egyre többen az olcsóbb megoldásokat keresik, a középkategóriás megoldások iránti kereslet egyre csökken, mind a vetőmagok, mind a növényvédő szerek esetében. Az extrém időjárás okozta szélsőségek még jobban kihozták az egyes technológiák és szakértelembeli eltérések között jelentkező különbségeket, ezáltal még jobban elmélyítve a termelők eredményei és pénzügyi helyzete közötti szakadékot.

Az előzetes számítások alapján összességében a piaci részesedés növekedése várható Syngentánál. A növényvédelem területén becslések szerint 10-12 százalékos piaccsökkenés mellett a Syngenta forgalma 7-8 százalékkal marad el az előző évhez képest, azaz összességében nőtt a vállalat piacrészesedése. Szántóföldi vetőmagok esetében a cég 10-12 százalékos forgalomnövekedéssel minden idők legjobb eredményét realizálta, stabil, enyhén növekedő piacon; a virág- és zöldségvetőmagok piaca kb. 3-5 százalékkal csökkent, ugyanakkor a cég forgalma 5 százalékkal tudott nőni.

A változatos 2010-es év után 2011-ben jó felvásárlói árakat, optimista termelői hangulatot, átlagos időjárást és akár 10 százalékot meghaladó piacnövekedést várnak a Syngenta szakértői. A vállalat előrejelzése szerint erősödik a piac polarizációja, az egyes termelők és régiók közötti különbségek várhatóan tovább éleződnek, a finanszírozási problémák továbbra is fennmaradnak, folytatódik a kereskedők számának csökkenése, valamint a beszállítói verseny növekedése.

Mindezek mellett a közeljövőben számos aktuális kérdés merül fel: 2011-ben Magyarországon lejár a külföldiek földvásárlási moratóriuma, amelynek a meghosszabbítását kérte hazánk az EU-tól. 2013-ban pedig megvalósul az Európai Unió agrártámogatási rendszerének átalakítása. Az elkövetkező években továbbá Magyarországnak állást kell foglalnia a GMO és a bioenergia területén is.

Ezek a kérdések jelentősen befolyásolják az idén 10. évfordulóját ünneplő Syngenta működési környezetét is, amely az érzékeny reagálás, a szakmai kiválóság, a regionalitás, és a kutatás-fejlesztés területeiben rejlő lehetőségek kiaknázásában látja a további növekedés lehetőségének útját.

Napjainkban minden folyamatosan változik: a klíma, a törvényi szabályozások, az üzleti környezet. A Syngenta innovatív vállalatként érzékenyen követi a piaci változásokat és próbál választ adni ezekre a kihívásokra a kutatás-fejlesztés eszközeivel, valamint magas minőségű termékeivel, amelyek minden termelői igényre megoldást jelentenek. A mezőgazdasági termelés számunkra nem árkérdés, hanem szakmai kérdés, ami olcsó, nagyon drága lehet a végén. Úgy gondoljuk, a minőségbe fektetett invesztíció megtérül a végén" – hangsúlyozta a vállalat értékrendjét Albrecht László, a Syngenta Seeds Kft. ügyvezető igazgatója. „A szakértelem nálunk nemcsak egy szlogen. Ebben is partnerek vagyunk. Nemcsak eladjuk termékeinket, de tanácsot is adunk mellé. Elismerten magas színvonalú szakember hálózatunkkal arra törekszünk, hogy folyamatosan a gazdák rendelkezésére álljunk bármilyen szakmai kérdés esetén, és legjobb megoldásokat kínáljuk számukra."

„Az idei év többek számára rosszul alakult, azonban nem szabad leállni az invesztícióval, nincs más hátra, mint előre, hiszen ma már nemcsak a szomszéd a versenytárs, hanem a külföldi termelő is. A Syngenta ebben is igyekszik megkönnyíteni a gazdák dolgát, és nemcsak termékeket ajánl számukra, hanem komplett technológiai megoldásokat javasol egy-egy problémára" – fűzte hozzá Czigány Tibor, a Syngenta Növényvédelmi Kft. ügyvezetője.

Az ország adottságainak megfelelően Magyarországon kitörési pont a mezőgazdaság, amelyre legkevésbé van hatással a gazdasági környezet, hiszen enni mindig kell. A multinacionális Syngenta, felismerve a Magyarországban rejlő potenciált, regionális központként működik hazánkban. Számos kutatás folyik, amely a nemzetközileg kifejlesztett megoldások hazai klímára történő adaptációjának lehetőségeit vizsgálja. Világszerte több mint 23 országba jutnak el a hazánkban megtermelt kukorica, napraforgó és zöldborsó vetőmagok, amely az elmúlt 10 évben mintegy 25 milliárd forint bevételt jelentett a hazai termelőknek.

„Büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt 10 év során Magyarországon mindkét üzletágban megdupláztuk forgalmunkat. 10 év alatt kb. 17 millió hektárnyi területet kezeltek Syngenta növényvédő szerrel, ami majdnem négyszer annyi, mint a teljes, növénytermesztésre használt terület Magyarországon." – jelentette ki Czigány Tibor.

„Csak hazánkban 6 millió hektárra elegendő kukorica és 6,5 millió hektárra elegendő napraforgómagot termeltünk. Világszinten minden 6. paradicsom, minden 5. görögdinnye és minden 3. ciklámen Syngenta magból származik, s naponta több mint 2 millió dollárt költünk kutatás-fejlesztésre." – fűzte hozzá a 10 éves évforduló kapcsán Albrecht László.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük