Jellemzően – vagy nagyobbrészt – az anyákra hárul az iskolával kapcsolatos valamennyi pluszfeladat: az iskolakeresés, az iskolaszerek megvásárlása, a tanulás, a különórák de még az iskolába kísérés is. A férfiak lemaradása ebben a kérdésben nem meglepő, az azonban igen, hogy ebben a kérdésben a nagyszülőknek nincs helye – a szakértő szerint a teljesítménnyel kapcsolatos feladatokat a szülők nem szívesen engedik ki a kezük alól.

Jellemzően – vagy nagyobbrészt – az anyákra hárul az iskolával kapcsolatos valamennyi pluszfeladat: az iskolakeresés, az iskolaszerek megvásárlása, a tanulás, a különórák de még az iskolába kísérés is. A férfiak lemaradása ebben a kérdésben nem meglepő, az azonban igen, hogy ebben a kérdésben a nagyszülőknek nincs helye – a szakértő szerint a teljesítménnyel kapcsolatos feladatokat a szülők nem szívesen engedik ki a kezük alól.

 Az iskolakezdés érdekes aspektusába enged bepillantást a Merlin – the lifestyle communication agency elemzése, amely online kérdőíves felméréssel, két szakértő bevonásával valamint négy kutatóintézet adatainak felhasználásával keres választ olyan kérdésekre, mint az ideális családi munkamegosztás.

 Az elemzés legfontosabb megállapításai közé tartozik, hogy az iskolával kapcsolatos tevékenységeket jelenleg főként a nők végzik a családban, a férfiak egyedül az iskolába kísérésben vesznek nagyobb arányban részt, ez sem haladja meg ugyanakkor a 10%-ot. A többi tevékenység esetében (iskola megválasztása, tanszerek beszerzése, különórák, otthoni tanulás, szülői értekezlet) 5%-nál kevesebben válaszolták, hogy kizárólag, vagy jellemzően az apa végzi el. Mindennek ellenére a válaszadó férfiak 46,6 százaléka úgy véli, közepesen vesz részt az iskolával kapcsolatos feladatok ellátásában, amivel jellemzően (54,16%-ban) elégedettek is.

 Ami még meglepőbb a kiegyensúlyozottnak nem nevezhető munkamegosztással a nők is elégedettek: női válaszadók 72%-a úgy látja, hogy ideális esetben az ő feladata nagyon-nagy, illetve nagy mértékben a gyermekkel kapcsolatos ügyek intézése.

 A nagyszülők is kimaradnak

 Azt nem érzik problémának a családok, hogy a nagyszülők alig, 60 százalékban egyáltalán nem segítenek az iskolával kapcsolatos feladatokban: a megkérdezettek 43 százaléka szerint a nagyszülőknek ez nem feladata. Farkas Luca klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány családterápiás szakértője szerint általában a családi szerepek úgy alakulnak, hogy inkább a szülők képviselik a teljesítménnyel kapcsolatos követelményeket, és ez szerinte így is van rendjén.

 Prof. dr Péley Bernadette, a PTE BTK Pszichológiai Intézet kutatója úgy látja, hogy már több generációra visszamenőleg kicsi a közvetlen, napi szintű nagyszülői szerepvállalás, nemcsak az iskola, de a teljes gyereknevelés terén is. A nők munkába állása, a többgenerációs együttélés megszűnése, az önállóságra törekvés a pszichológus szerint az idősebb korosztálynál is érezteti hatását: a nagymama korú nők és nagypapa korú férfiak általában nem vonulnak vissza szűk családi körbe, hanem igyekeznek megtartani szokásos életvitelüket, társas „beágyazottságukat".

 

A teljes tanulmány elérhető a http://www.merlin.hu/index.php/iskolaiterhek  oldalon.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük