Nem csak a barokk és rokokó mesterek különleges válogatása miatt érdemes Budapestre jönni Londonból – írja Mark Skipworth a The Telegraph-ban megjelent cikkében.

Nem csak a barokk és rokokó mesterek különleges válogatása miatt érdemes Budapestre jönni Londonból – írja Mark Skipworth a The Telegraph-ban megjelent cikkében.

 

A remek délutáni kikapcsolódást jelentő kivételes tárlat mellett többek között a magyar éttermekért, a Széchenyi gyógyfürdőért és Európa legnagyobb zsidó negyedéért is érdemes Budapestre látogatni. A város izgalmas programjaival és látnivalóival tökéletes helyszín egy "36 órás kikapcsolódáshoz."

Írásában hosszan részletezi a Szépművészetiben látható kiállítás különleges gazdagságát, az átfogó, sokszínű barokk és rokokó anyagot, a gazdag katalógust. Kiemeli a Borgheseből érkezett, a Fiú gyümölcskosárral című Caravaggio-képet, a 18. századi Velencét bemutató Canaletto képeket, Pietro Longhi híres orrszarvúját, Caravaggio megdöbbentő Keresztelő Szent Jánosát, valamint szintén Caravaggio által festett a zseniális Ecce Homo képet, mely – szavai szerint – bámulatba ejti a látogatókat.

 

A teljes cikk itt olvashatóhttp://www.telegraph.co.uk/culture/art/art-reviews/10465851/Caravaggio-to-Canaletto-Museum-of-Fine-Arts-Budapest-review.html

 

Rövid időn belül a The Telegraph cikke már a harmadik dicsérő méltatása a Szépművészeti  Caravaggiótól Canalettóig kiállításának. Korábban olvashatták az olasz sajtó

(lásd: http://euroastra.hu/node/75270) valamint a Neue Zürcher Zeitung (lásd: http://euroastra.hu/node/75775) megjelent írásait.

 

Az alábbiakban ismerjék meg, mi is ez a kiállítás tulajdonképpen.

 

A 17. és a 18. századi itáliai festészet uralkodó stílusáramlatait, a műfajok, technikák és témák rendkívüli gazdagságát, valamint a korszak kiemelkedő művészegyéniségeit mutatja be a Szépművészeti Múzeum Caravaggiótól Canelettóig című október végén nyílt kiállítása.

 

A tárlaton több mint 100 mester 140 remekművével találkozhat a nagyközönség.

A legtöbb művel, szám szerint kilenccel, a korszak kiemelkedő festőgéniusza, Caravaggio szerepel a kiállításon. A válogatás alapját a Szépművészeti Múzeum Régi Képtára nemzetközileg is nagyra becsült olasz barokk és rokokó gyűjteményének 34 főműve alkotja, amelyet 104, tíz ország hatvanhét múzeumából Budapestre érkező remekmű egészít ki. A kölcsönző intézmények között szerepel többek között a washingtoni és a londoni National Gallery, a párizsi Musée du Louvre, a madridi Museo del Prado és a Museo Thyssen-Bornemisza, a firenzei Galleria degli Uffizi, a berlini Gemäldegalerie, a drezdai Gemäldegalerie Alte Meister, a bécsi Kunsthistorisches Museum és a római Galleria Borghese.

 

A tárlat anyaga nemzetközileg is figyelemre méltó, hiszen ilyen léptékű, a korszak itáliai festészetének egészét bemutató, átfogó kiállítás évtizedek óta nem volt a világon. A múzeum néhány évvel ezelőtt azt a célt tűzte ki maga elé, hogy két, egymást követő tárlaton bemutatja a 15-18. századi itáliai festészetet, mivel hasonló, átfogó kiállításra még soha nem került sor Magyarországon. Az első, 2009-2010-ben megrendezett bemutató, a Botticellitől Tizianóig, 230 ezer látogatójával a Szépművészeti Múzeum történetének egyik legsikeresebb eseménye volt. Ezen tárlat folytatásának tekinthető az októberben megnyílt, a 17-18. századi itáliai festészetnek szentelt reprezentatív kiállítás, amely egyben a most zajló olasz-magyar kulturális évad magyarországi záróeseménye is.

 

Az itáliai művészet e két évszázadát a barokk, Európa ez idő tájt uralkodó korstílusa határozta meg. A 17. század, a seicento első negyedét még az előző század végén induló kora barokk jellemzi. Ekkor bontakozott ki Caravaggio és követői naturalizmusa, valamint a Carracciak nevével fémjelzett bolognai klasszicizmus. A stílus bő fél évszázadon át tartó érett korszakát az ún. dekorátor nagymesterek lendületes művészete éppúgy jellemzi, mint a barokk klasszicizmus vagy a korai romanticizmus. A seicento utolsó évtizedeitől számítható a késő barokk időszaka, a nagy mesterek hagyományainak kissé kiüresedett, rutinos továbbvitele. A 18. században a velencei rokokó adta a korszak csillogó lezárását, miközben a settecento derekán már megjelentek a neoklasszicizmus kezdetei. A két évszázad különböző iskoláinak, stílusainak közös jellemzője a valóság utánzása, a realizmus iránti igény, a dolgok kézzelfogható jelenlétének az illúziója, amelynek megvalósításához a művészeknek ekkorra már a festészet teljes eszköztára a rendelkezésükre állt.

 

Ez a kiállítás ebben a formában sehol sem kerül bemutatásra, csak itt, Budapesten élvezheti a műértő közönség. Az év Cezanne-al indult, aztán Schiele, Monet, Gauguin, Szinyei Merse, Pippl-Rónai következett, és nem olyan régen a Nemzeti Galériában a Chagall kiállítás nyílt meg. A látogatottság igazolja, hogy érdemes ilyen koncepciózusan kiállításokat alkotni.

 

A kiállítás időrendben, nyolc szekcióban tárgyalja a korszakot, Caravaggio radikális fordulatot hozó római színrelépésétől, a manierizmust felváltó barokk, majd a rokokó és a klasszicizmus kialakulásáig és mestereinek bemutatásáig.

 

A kiállítást igényes kivitelezésű, a korszak legjobb, csaknem félszáz magyar és külföldi kurátorának közreműködésével készült, magyar és angol nyelvű katalógus kíséri.

A kiállítás kurátora Dobos Zsuzsanna, a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának művészettörténésze.

 

Caravaggiótól Canalettóig

Az itáliai barokk és rokokó festészet remekművei.

Szépművészeti Múzeum

A kiállítás 2014. február 16-ig látogatható.

 

http://www.szepmuveszeti.hu/

http://www.mng.hu/

 

Lantai József