Már a finanszírozói piacon is érezhető, hogy azok, a kis- és középvállalkozások, amelyek túlélték a válságot, elindították beruházásaikat. A hitellel szemben a lízinget részesítik előnyben, a svájci frank helyett pedig elsősorban az euró alapú finanszírozást választják.

Már a finanszírozói piacon is érezhető, hogy azok, a kis- és középvállalkozások, amelyek túlélték a válságot, elindították beruházásaikat. A hitellel szemben a lízinget részesítik előnyben, a svájci frank helyett pedig elsősorban az euró alapú finanszírozást választják.

A válság és az azt követő gazdasági átrendeződés több szempontból is negatívan érintette a kis- és középvállalatokat, hiszen miközben beszűkültek piaci lehetőségeik, a finanszírozási forráshoz jutási feltételek is romlottak. Azok a kis- és középvállalatok, amelyek túl tudták élni ezt a nehéz időszakot, most megerősödve kerültek ki a hullámvölgyből, és a finanszírozói piac számára ismét kedvelt célponttá váltak. A piaci túlélést segíti, hogy elindult egy nagyon intenzív, támogató kormányzati kommunikáció, ami mind a kkv szektoron belül, mind a finanszírozási piac szereplői között jelentős várakozásokat kelt. Az időközben beindult nagy autóipar beruházások – Mercedes, Audi – pedig már ebben az évben dinamikusan növeli a potenciális beszállítói kör rendelésállományát.

„A kkv szektor finanszírozásában a lízing szerepe ismét erősödni látszik, a 2008 év végétől bekövetkezett drámai visszaesést – 40-80%-kal csökkent a lízing az egyes szegmensekben – követően 2009-2010-ben ezen az alacsony szinten stagnált a lízingfinanszírozás. A trend az elmúlt év végén megfordult, és mérsékelt növekedés volt tapasztalható az első negyedévben." – hangsúlyozta Kozma Gábor, a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.

A kis- és középvállalkozások számára releváns eszköz szegmensekben dinamikus növekedés volt tapasztalható 2010 első negyedévéhez viszonyítva: a mezőgazdasági gépek esetén duplájára, az IT és szoftver berendezések esetében még azt is meghaladóan nőtt a finanszírozott érték. A tehergépjármű beruházások lízingfinanszírozásának aránya 12%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, ám a volumen jóval nagyobb mértékben, csaknem ötven százalékkal nőtt, mert a korábban elhalasztott beruházásokat most pótolták a cégek. Több gép, berendezés beruházást finanszírozott a lízingpiac, mint egy évvel korábban, a finanszírozott összeg azonban csökkent, mert a tehergépjárműhöz hasonlóan itt is jelentősen nőtt a kkv ügyfelek által megfizetett saját erő mértéke.

Finanszírozott összeg (millió forint)

 

Mezőgazdasági gép

Tehergépkocsi (busz nélkül)

Gép, berendezés (+egyéb)

IT

Építőipari gép

2010 Q1

2 777

18 534

7 244

1 352

1 821

2011 Q1

5 372

20 691

6 089

3 374

2 164

Növekmény

+93,45%

+11,64%

-15,94%

+149,56%

+18,84

A személygépjármű piacot a kkv szegmens megrendelései tartották életben, itt a visszaesés mértéke jóval alacsonyabb volt, mint a lakossági gépjárművásárlások finanszírozásában.

„A lízingfinanszírozás felfutása annak köszönhető, hogy a szabályozó rendszer az ügyfelek számára kedvezőbb feltételeket teremt a lízing, mint a hitel esetén. A finanszírozó kockázata pedig lízing esetén sokkal kisebb, mint a hitelezésnél. Az ügyfelek jól járnak, hiszen rugalmas feltételekkel végre forráshoz juthatnak. Ennek következtében mára a pénzügyi lízing népszerűbb forma lett, mint a hitel." – tette hozzá Kozma Gábor.

A kkv szektoron belül elsősorban a fuvarozással és a gépgyártással foglalkozó cégek oldaláról érkezik finanszírozási igény, és jellemzően 4-6 éves konstrukciót választanak a vállalkozások. Mivel első körben az export orientált cégek érzik meg a nemzetközi gazdasági fellendülést, ezért az euró alapú finanszírozás most népszerűbb, mint a forint alapú, miközben a svájci frank alapú lízing teljesen eltűnt a piacról.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük