Egy tavaly indult programban több kontinensen is a tanulók érdeklődésének és a kor szintjének megfelelő, számítógépes tanítási módszer alapjait tették le az általános iskolákban. A programban Magyarország is részt vesz: közel egy éve kísérleti jelleggel két budapesti általános iskolában indult el az úgynevezett „Kölyök laptopok" óraközi használata. A program sikeres évet tud maga mögött, és így jó eszköz lehet a digitális írástudatlanság felszámolásában, és a természettudományos érdeklődés felkeltésében.

 

Egy tavaly indult programban több kontinensen is a tanulók érdeklődésének és a kor szintjének megfelelő, számítógépes tanítási módszer alapjait tették le az általános iskolákban. A programban Magyarország is részt vesz: közel egy éve kísérleti jelleggel két budapesti általános iskolában indult el az úgynevezett „Kölyök laptopok" óraközi használata. A program sikeres évet tud maga mögött, és így jó eszköz lehet a digitális írástudatlanság felszámolásában, és a természettudományos érdeklődés felkeltésében.

Az Intel támogatásával létrejött program azt a célt tűzte ki, hogy az alapfokú oktatás során a diákok társadalmi helyzettől és származástól függetlenül készségszinten elsajátítsák a számítógépek használatát. Az új módszer segítségével élvezetesen, szinte szórakozásszerűen jutnak korszerű „globális" tudáshoz. Az új szemléletet meghonosító rendszerben a fiatalok az igényeikhez szabott „tanuló-laptop"-ot használják az órai munka során, a tanár pedig a saját számítógépéről irányít. A fiatalokat a saját nyelvükön megszólítani képes oktatási módszer nagy előnye, hogy a nehezen elmagyarázható ismeret – pl. az atomszerkezet, vagy a sejtek működése – is látványos és könnyen megérthető az internetes anyagok segítségével. A digitális kor interaktív oktatástechnikája az óra alatti gyerek-tanár, gyerek-gyerek interaktivitásra és együttműködésre épít: jellemző az eszmecsere, a megbeszélés, egymás segítése és a közös munka.

 A tanár az óra fő gondolatait, a feladatokat az interaktív táblára írja, majd a gyerekek a laptopokon gyűjtenek anyagot, olvasnak utána, vagy néznek meg egy-egy szemléltető videó-bejátszást az óra anyagával kapcsolatban.  

A program kezdetekor alig egy osztálynyi gyerek használta a gépeket, ma azonban már a felső osztályosok zöme, mintegy 120-150 gyerek tanul rendszeresen az interaktív tanteremben lévő mini laptopokkal. A 25-25 db „Kölyök laptopot", a Classmate-et az Intel Magyarország és az oktatási kormányzat együttműködésének keretében kapták meg két iskola tanulói.

 „A tavalyi megállapodásnak megfelelően kiképeztünk az osztálytermi számítógépes rendszerek használatára azt a 12 tanárt, akik tudásukat kollégáiknak is továbbadják." – fogalmazott Gacsal József, az Intel Magyarország igazgatója, majd hozzátette: „Már készen áll egy 25 gépes labor is a Jövő Házában a tanárok további tréningjeihez, ami az Intel Teach programja alapján a Kölyök Laptop lehetőségeivel kiegészítve készült. A tréning-program akkreditációja jelenleg is folyik. " Az igazgató nagyon fontosnak és örvendetesnek tartja, hogy az interaktív táblák megjelenésével közel egy időben elkezdődött az osztálytermi mini laptopok bevezetése.

Az első eredmények már most látszanak, amit jól érzékeltet, hogy az egyik iskolába megindult a szülők vándorlása, akik oda akarják járatni a gyermekeiket, ahol modern eszközöket és módszereket látnak. A másikban a nyolcadikosok közül a gyerekek közel harmadánál tapasztalták a természettudományok iránti vonzódás erősödését.

Dr. Eszes Gábor, aki tavaly a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főtanácsadójaként aktívan közreműködött az Intel és a kormányzat közötti megállapodás létrejöttében, meggyőződéssel állítja, hogy a digitális osztályteremnek nincs alternatívája, és bízik abban, hogy ezen a téren Magyarország nem fog leszakadni Európa és a világ többi országától. Példaként Portugáliát és Törökországot említette, ahol nagyságrenddel nagyobb méretekben zajlanak a hasonló projektek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük