Az Európai Unióban a közlekedési balesetekben elhunytak 14 százaléka 18-24 éves, miközben a teljes népességen belül 8 százalékos az arányuk, azaz jóval nagyobb veszélynek vannak kitéve – derül ki a K&H biztosítójának összeállításából. A társaság szerint a következő időszakban a járművek kommunikációjára szolgáló telematikai megoldásokkal csökkenthető a balesetek és a halálos áldozatok száma. 

 

Az Európai Unióban a közlekedési balesetekben elhunytak 14 százaléka 18-24 éves, miközben a teljes népességen belül 8 százalékos az arányuk, azaz jóval nagyobb veszélynek vannak kitéve – derül ki a K&H biztosítójának összeállításából. A társaság szerint a következő időszakban a járművek kommunikációjára szolgáló telematikai megoldásokkal csökkenthető a balesetek és a halálos áldozatok száma. 

 

Bár az Európai Bizottság adatai szerint az elmúlt 5 évben 17 százalékkal csökkent az uniós utakon közlekedési balesetben elhunytak aránya, a javuló tendencia az utóbbi években lassulni kezdett, 2014-hez viszonyítva pedig már 100 fővel nőtt a halálos balesetet szenvedők száma.

 

A fiatalok táborában azonban még az átlagnál is sokkal rosszabbak az adatok – hívja fel a figyelmet a K&H. A balesetek halálos áldozatainak 14 százaléka 18-24 éves volt, miközben ez a korosztály a teljes uniós népességnek csak 8 százalékát adja. Az adatok alapján a fiatalok majdnem kétszer nagyobb valószínűséggel szenvedhetnek halálos balesetet, mint az átlag. A fiatalok kétharmada – 67 százaléka – sofőrként volt részese a halálos balesetnek, míg az összes korosztályban 61 százalékos volt ez az arány. A tragikus kimenetelű balesetekben elhunyt fiatalok 80 százaléka férfi volt: ez többek között a férfiak nagyobb kockázatvállalási hajlandóságával, illetve azzal magyarázható, hogy ők azok, akik jellemzően hosszabb utakra vállalkoznak járműveikkel.

 

2015-ben az egymillió lakosra jutó legalacsonyabb halálozási rátát Máltán mérték (ott az egymillió lakosra jutó halálesetek száma 26 volt), a második Svédország, a harmadik pedig az Egyesült Királyság lett. A legrosszabb közúti közlekedésbiztonsági eredményt Bulgária kapta, 98-as halálozási ráta értékkel. Magyarország a 28 országot vizsgáló felmérésben a 19. helyen végzett, az egymillió lakosra jutó halálesetek száma 64,4, ami jóval meghaladta az 51,5 pontos európai átlagot.

 

Segíthet a technológia

Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese, és a társaság nem-életbiztosítási vezetője az uniós baleseti statisztikákat értékelve azt mondta, hogy bár azok kiábrándítóak, a közlekedésbiztonság várhatóan javulni fog, és a halálos balesetek száma is mérséklődhet a technológiai, ezen belül például a telematikai megoldásoknak köszönhetően.

 

„A telekommunikációt és az informatikát ötvöző telematika segítségével a közlekedésről rengeteg adat gyűjthető és ezek feldolgozásával sokkal biztonságosabbá tehető a közlekedés. Számokban a következőképpen fest: 2025-ben várhatóan a járművek 65 százalékában már jelen lesz a telematika, a járművek közötti kommunikáció miatt pedig a balesetek száma akár 30 százalékkal is mérséklődhet, ezen belül a fiatalok baleseti statisztikái is számottevően javulhatnak" – tette hozzá Kaszab Attila. A telematikai megoldások mellett 2020-tól kezdve az önvezető autók is teret hódíthatnak, azok száma várhatóan dinamikus növekedésnek indul, ami szintén elősegíti a balesetek számának csökkenését.

 

A K&H Biztosító az idén nyáron indította el telematikai projektjét, amelynek keretében okos eszközökkel és adatgyűjtéssel figyelik az autósok közlekedési magatartását és a biztosító szakértői elemzik a beérkezett adatokat. Ezek alapján pedig a következő időszakban sokkal személyre szabottabb biztosításokat nyújthat a társaság az autósoknak.

 

Megjegyzés: A cikkben az Európai Bizottság 2015-ös baleseti statisztikai adatai és a KSH 2015-ös magyarországi baleseti statisztikai adatai szerepelnek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük