A 2016/17-es évad keretén belül elindul a Concerto Budapest új sorozata Premier néven, amely egy-egy koncert után 22:00 órai kezdéssel mutat be eddig soha nem hallott műveket. A kötetlen társasági eseménysorozatban a legnevesebb kortárs zeneszerzőink ősbemutatói szólalnak meg.

 

A 2016/17-es évad keretén belül elindul a Concerto Budapest új sorozata Premier néven, amely egy-egy koncert után 22:00 órai kezdéssel mutat be eddig soha nem hallott műveket. A kötetlen társasági eseménysorozatban a legnevesebb kortárs zeneszerzőink ősbemutatói szólalnak meg.

 

Keller András különböző csatornákon igyekszik közelebb vinni a közönséghez az újonnan születő kompozíciókat.

 

A Premier koncertek után kellemes borozással egybekötött beszélgetésen ismerheti meg a közönség alaposabban a művet és az alkotóját. 2016. december 10-én Vidovszky László Notturno és Láng István Jelenetfűzér című műveit hallgathatja meg a közönség a Zeneakadémián.

 

Vidovszky László Kossuth-díjas magyar zeneszerző, a Zeneakadémia és a Pécsi Tudományegyetem professzora. Az Új Zenei Stúdió egyik alapítója, akinek néhány kompozíciója az utóbbi évtizedek ikonikus művévé vált. Új művéről így vall: "Notturnobis című kompozícióm zenei anyagát tekintve The Death In My Viola című szólóbrácsára és kamaraegyüttesre írott művem második része. Az eredeti darabban a brácsa láthatóan virtuóz, de füllel alig hallható zenei anyagot ad elő, a 2010-ben készült átdolgozásban viszont elmarad a szólóhangszer, csak a kísérő gesztusok alakítják a hangzást. Ez a változat azonban nem volt képes igazán megjeleníteni a szólóhangszer hiányát, emiatt éreztem szükségesnek mellé komponálni egy önálló cseleszta szólamot – ekképpen parafrazeálva Gounod Ave Mariáját."

 

Láng István (1933) a hazai avantgárd egyik legjelentősebb képviselője. Zenéjében felfedezhető Boulez korai műveinek hatása. Általános jellemzője a tizenkét fokban való gondolkodás, a kromatika erőteljes alkalmazása. Rövid tételekből álló sorozatait, amelyekben gyakran fellelhetők a mikro-organikus szerveződés elemei, nagyívű ciklikus formákba rendezi. Korán felismerte az elektronika lehetőségeit a komponálásban, már 1958-ban javasolta hazai elektronikus zenei stúdió létesítését. Kizárólag vonóshangszereket korábban a Három mondat a Rómeó és Júliából című kompozíciójában és VI. szimfóniájában

foglalkoztatott. A nyolctételes, drámai Jelenetfüzérben tételenként önálló apparátust alakít az 5 hegedű, 3 brácsa, 2 cselló és 1 nagybőgő együtteséből.

 

2016. december 10. 22 óra

Premier

Zeneakadémia

 

http://www.concertobudapest.hu

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük