A kínai közösségi piactér, az Alibaba cég nyilvános részvénykibocsátását, amelyre a részvénypiaci befektetők hónapok óta várnak, idén augusztus 8-ra tűzték ki. A cég piaci értéke a legfrissebb pénzügyi adatok, illetve az elemzők becslése alapján jelenleg 168 milliárd amerikai dollár lehet, amelyben a Yahoo részesedése 22,5 százalék, azaz 37,8 milliárd dollár. Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája szerint a számok azt mutatják, hogy aki Yahoo-részvényt vásárol, most közvetetten Alibaba-befektetővé válik, miközben a Yahoo cégértékének a megvásárolt részvényekre eső részét ingyen, bónuszként kapja.

 

A kínai közösségi piactér, az Alibaba cég nyilvános részvénykibocsátását, amelyre a részvénypiaci befektetők hónapok óta várnak, idén augusztus 8-ra tűzték ki. A cég piaci értéke a legfrissebb pénzügyi adatok, illetve az elemzők becslése alapján jelenleg 168 milliárd amerikai dollár lehet, amelyben a Yahoo részesedése 22,5 százalék, azaz 37,8 milliárd dollár. Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája szerint a számok azt mutatják, hogy aki Yahoo-részvényt vásárol, most közvetetten Alibaba-befektetővé válik, miközben a Yahoo cégértékének a megvásárolt részvényekre eső részét ingyen, bónuszként kapja.

 

„A helyzet sajátos: a becslések szerint az Alibaba 168 milliárd dollárt ér, a Yahoo mintegy 35,5 milliárdot, azaz a Yahoo 22,5 százalékos tulajdonrésze az Alibaba cégben körülbelül ugyanannyit ér a tőzsdén, mint a Yahoo maga – mondta Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája. – „Mindenesetre, aki Yahoo-részvényt vásárol, indirekt módon már most beszáll az Alibaba augusztusi részvénykibocsátásába, hiszen a Yahoo értéke szinte pontosan megfelel a cég Alibaba-részesedésének, miközben a cég üzleti tevékenységéből származó értéket nem veszi figyelembe – mindezt úgy, hogy még semmilyen diszkonttal nem számoltunk."

 

2005-ben a Yahoo stratégiai befektetőként 1 milliárd dollárt pumpált az Alibabába, majd 2012-ben a két cég között egy 523 millió darab részvényt érintő összetett visszavásárlási megállapodás született, amelynek része az is, hogy egy jövőbeli nyilvános részvénykibocsátás során a Yahoo-nak további 208 millió darabos részvénycsomagot el kell adnia. Ennek eredményeképpen, a Yahoo részesedése az Alibabában 22,5 százalékról 13,56 százalékra csökken. Ekkora részvénycsomagot általában nem lehet diszkont nélkül, piaci áron értékesíteni, de túl nagy diszkontra sem lehet számítani – egyrészt azért, mert a Yahoo tulajdonrésze az Alibabában a nyilvános kibocsátás végeredményeként mindössze 9 százalékkal csökken; másrészt, a papír a kibocsátáskor várhatóan annyira keresett lesz, hogy a Yahoo-nak nem kell majd sokkal a piaci ár alatt túladnia a részvényeken.

 

„Ha tehát a jelenlegi várakozás szerinti 168 milliárd dolláros piaci értékkel és 10 százalék diszkonttal számolunk, a Yahoo Alibaba-tulajdonrésze és a saját cégértéke közötti különbözet mintegy 17,2 százalék, azaz 5,5 milliárd dollár – vázolta Peter Garnry. – „Eszerint a befektetők, amikor Yahoo-papírt vesznek, a Yahoo évi 500-800 millió dollárnyi készpénzt kitermelő üzleti alaptevékenységéhez kapcsolódó tulajdonjogot ingyen, egyfajta bónuszként kapják. Mindez azt is jelenti, hogy a Yahoo részvénye alulértékelt; ebből most közvetett módon profitálhatnak mindazok a befektetők is, akik nem vásárolnak majd a nyilvános kibocsátáskor, vagy már most beszállnának."

 

A szakértő szerint sokan úgy gondolják, a Yahoo hibát követett el azzal, hogy idén egyszer már csökkentette a tulajdonrészét az évek során egyre többet érő Alibabában, amikor egy 1,5 százalékos tulajdont képviselő részvénycsomagot 155 millió dollárért átadott a kínai óriásnak. A Yahoo vezetői szempontjából viszont érthető, ha a céget nem abból kívánják fenntartani, amit az Alibaba egyik tulajdonosaként a tőzsdén kereshetnek, hanem saját üzleti stratégiát határoznának meg és azt követnék – a felvásárlásokhoz azonban további tőkére lesz szükségük, amelyet a tervek szerint az Alibaba következő, 9 százalékos részvénycsomagjának augusztusi eladása biztosít majd.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük