2013. február 15-én nyílik a Museion No. 1. Galéria idei első programjaként Kungl György Munkácsy-díjas szobrász, keramikusművész kiállítása. A több műfajban is jeleskedő Kungl György számtalan csoportos kiállításon részt vett itthon és külföldön egyaránt, egyéni kiállításai voltak Párizsban és Rómában.

2013. február 15-én nyílik a Museion No. 1. Galéria idei első programjaként Kungl György Munkácsy-díjas szobrász, keramikusművész kiállítása. A több műfajban is jeleskedő Kungl György számtalan csoportos kiállításon részt vett itthon és külföldön egyaránt, egyéni kiállításai voltak Párizsban és Rómában.

 

Több hazai közgyűjteményben fellelhetők alkotásai, többek közt a Magyar Nemzeti Galériában, az Iparművészeti Múzeumban, a pécsi Janus Pannonius Múzeumban, valamint a KKMM – Nemzetközi Kerámia Stúdió páratlan gyűjteményét is gazdagítják munkái.

A Museion No. 1. Galériában rendezendő kiállításán legújabb alkotásait mutatná be, melyeknek főszereplői olyan állatfigurák, akik valamilyen szimbolikus jelentéssel is bíró tárggyal (könyv, kehely) kerülnek kapcsolatba. A közöttük kialakuló interakció egy-egy szellemi természetű fogalom (kíváncsiság, fáradtság), vagy egy testiséghez kapcsolódó érzés (éhség, szomjúság) megjelenítésére szolgál. Az állatfigurákhoz, szimbolikus tárgyakhoz olykor látszólag indifferens formák (felhők, szőlőfürt) társulnak. Az állatfigurák olyan dolgokat tudnak, mernek, tesznek, amihez mi gyávák, gyengék, kevesek vagyunk. A művek anyaga porcelán, ami néha máz nélkül a maga természetes fehér szépségében jelenik meg, máskor fényes máz csillog rajtuk. A szín újra megjelenik művein, de csak bizonyos motívumokon, ezáltal azok nagyobb hangsúlyt kapnak.

 

"Munkáim anyagukat tekintve kerámiák, szándékuk szerint szobrok. Tehát kerámiaszobrok. Nem használom a szobrászat megszokott agresszív anyagait: a követ, a betont, a vasat, az acélt."

"Szobraim az elérhető legfinomabb, legnemesebb porcelánból készülnek. Az anyag a koncepció szerves része. Ez az anyag a mintázás stádiumában képlékeny, engedelmes, az emberi akaratot alázatosan követi. Az égetés során emberi szándékokon túli, attól független erők hatnak. A mű végső állapotában rendkívül szilárd, kemény, megmásíthatatlan, ugyanakkor esendően törékeny."

"Műveim egyrészt kimerevített gondolatok, másrészt meditációs médiumok, melyeken szenvedélyek, érzelmek és magasztos eszmék állatfigurákon jelennek meg. Foglalkoztat a szövegbe rögzült (kikristályosodott) emberi alapértékek, erkölcsi axiómák, életvezetési normák, szabályok, és a csapongó, korlátlanul szabad gondolat ütköztetése."

"Újabban készült szobraimon állatfigurák kerülnek kapcsolatba egymással vagy szimbolikus jelentéssel bíró tárgyakkal (könyv, kehely). Olyan dolgokat csinálnak, amiket mi szívesen elleplezünk. A bennük élő gyengeségeknek, gyarlóságoknak, a bűnök kísértéseinek engedve cselekszenek. Lusták, önzőek, irigyek, falánkak, iszákosak, bujálkodók, veszekedősek, szomorúak mint mi magunk." – (Kungl György)

 

"Kungl György olyan szobrokat alkotott, amelyek nem szobrok, olyan díszeket, amelyek nem díszek, olyan kerámiákat, amelyek nem kerámiák. Illetőleg szobrok és díszek és kerámiák, csakhogy negatív előjellel." – Wehner Tibor

 

"Az agyagot és a kerámiát a hagyományos művészi kánonban nem tekintik teljes értékű anyagnak-a szobrászok elsősorban, tervezéshez használják: minden egyéb iparművészet marad. De mit is jelenthet, idézhet fel egy ilyen könnyen formálható anyag, ami modellezhetőséget, törékenységet és használati értéket hordoz magán, a márvány, és a bronz örökérvényűségével szemben? Kungl György tudatosan alkalmazza ezeket az anyagspecifikumokat. Az általa használt anyag bizonyos mértékű mulandósága arra szolgál, hogy helyzeteket ábrázoljon, atmoszférát teremtsen." – Christian Vogel

 

"Számomra már korábban is megkerülhetetlen analógia mutatkozott Bernard Palissy (1510-1589) fajanszművészete és Kungl György kerámiaszobrászata között. És nem csak formai értelemben, de mert a francia művész is grand art témákat, a mitológiából és a Bibliából vett idézeteket mintázott edényein.

Palissy a Szent Bertalan-éj idején, egy gyökeres vallási-civilizációs paradigmaváltás idején-és annak áldozataként-játszott valami hasonlóval: a gondolat tárgyiasulásával, az eszme-és annak verbális illetve írásképi-megjelenésével. Éppen mint Kungl ma, nem kevésbé drámai változásoktól terhes korunkban." – Szegő György

 

"Kungl munkáinak sora újabb tematikával egészül ki, illetve módosul. Megjelenik és munkáinak domináns témájává válik az eddig részlegesen jelen lévő állatmotívum. Mókusok, denevérek, nyulak, szurikáták, és az állatvilág más teremtményei, s mindeközben a színvilág is átalakul, redukálódik, monokrómizálódik. Az állatkák kedvesek és szeretnivalók-mindenesetre Kungl számára olyan tulajdonságokat, eszméket és mély érzelmeket testesítenek meg (animálnak?) amelyekben az ember helyettesítőivé válnak. Olyan dolgokat tudnak, mernek, tesznek, amihez mi többnyire gyávák, gyengék, kevesek vagyunk. Drámai erők megszemélyesítői ők, akik emberiek és emberen túliak egyszerre." – Készman József

 

Kungl György szobrász, keramikusművész kiállítása

 

Megnyitó: február 15-én, pénteken 18 óra

A kiállítást Wehner Tibor művészettörténész nyitja meg.

 

Finisszázs: 2013. március 1., péntek, 18 óra.

Közreműködik: Nyitrai Péter, Juhász Endre / Arasinda

Kungl György Képregény c. könyvének bemutatója 

A beszélgetés moderátora: Lugosi Lugo László fotóművész

 

MUSEION No. 1 Galéria

Budapest, IX. ker. Üllői út 3.

A kiállítás megtekinthető 2013. február 19-től március 1-ig.

Nyitva tartás: keddtől péntekig 14-18 óra

 

www.icshu.org

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük