Lesz piac a válság után is
3 perc olvasásAhol igazán előre néznek, ott már ma nemcsak a válság kezelésére, hanem az azt követő piaci helyzetre is készülnek a gazdasági szereplők: bizonyos vállalatoknál nem leállítják, éppen ellenkezőleg, erősítik a munkatársak képzését. A világ vezető társasjáték-alapú üzleti szimulációkat fejlesztő vállalatának magyarországi partnere azt mondja, hogy a vezetőknek ki kell lépniük a dobozukból, hogy tisztán lássanak.
Ahol igazán előre néznek, ott már ma nemcsak a válság kezelésére, hanem az azt követő piaci helyzetre is készülnek a gazdasági szereplők: bizonyos vállalatoknál nem leállítják, éppen ellenkezőleg, erősítik a munkatársak képzését. A világ vezető társasjáték-alapú üzleti szimulációkat fejlesztő vállalatának magyarországi partnere azt mondja, hogy a vezetőknek ki kell lépniük a dobozukból, hogy tisztán lássanak.
– A válságban változtatni kell: a helyzetet megoldandó feladatként kell kezelni, nem szabad csak állni és várni – fogalmazott dr. Illanicz Béla, a hazai tréningcégek között prémiumszolgáltatóként számon tartott ConAction ügyvezetője. – Régi közhely, hogy a tréningekre nem költségként, hanem befektetésként kell tekinteni. Az ilyen különleges helyzetek pedig, igencsak javíthatják a tudásba történő befektetések megtérülési esélyeit. Eltérőek a vélemények arról, hogy a válság meddig tart, de az egyértelmű, hogy lesz piac a válság után is, és erre tudatosan készülni kell!
Illanicz szerint a gazdasági környezet radikálisan változik, sok szereplő azonban nehezen szánja rá magát, hogy kövesse a változásokat. – Ha minden marad a régiben, sokan csatlakoznak majd a vesztesek táborához. Pedig tapasztalataink szerint sokszor elég annyi, ha megmutatjuk a menedzsereknek, hogy „dobozon belül" gondolkodtak, és segítünk nekik kimászni onnan. Kitartónak kell lenni, de aztán minden könnyebben megy majd.
– Ha a válságot nem katasztrófaként, hanem megoldandó feladatként kezeljük, akkor a megoldás lehetőségére fókuszálunk – mondja a tapasztalt tréner. – A válságból való kilábalás, és annak tempója nem kizárólag a piac függvénye. Döntő jelentősége van annak, hogy miként gondolkodnak munkatársaink és miként, milyen hatékonysággal működnek a munkacsoportok a megváltozott helyzetben. Kincset érő lehet egy vállalat számára, ha a munkatársak nem csak a problémákat, hanem a lehetőségeket is meglátják.
5 tipp válság esetén:
§ A válságot megoldandó feladatként kell értelmeznünk. Most, a jelenlegi körülmények között kell eredményeket elérnünk.
Ha a válságot megoldandó feladatként kezeljük, akkor a megoldás lehetőségére fókuszálunk. Ha a válságot katasztrófaként kezeljük, akkor a veszteségekre és a feltételezett megoldhatatlanságra koncentrálunk.
§ Maradjunk aktívak! Csak állni és várni – nem megoldás.
Ha a tavon csónakázva kilyukad a csónakunk, azonnal cselekszünk. Ha a piacunk vagy az üzletmenetünk „kap léket", a várakozás nem sok jóval kecsegtet.
§ Merjünk változtatni! Felül kell vizsgálnunk a megoldási rutinjainkat. Ha nem a kívánt eredményre vezetnek (ezért van válság), akkor változtatnunk kell.
§ Ne a múltbéli helyzetet próbáljuk visszaállítani! A jelenlegi helyzetből való előrelépés lehetőségeit kell keresnünk. (Ha sárba léptünk, előrefelé próbáljunk kilépni belőle…)
§ Kitartónak kell lennünk! Valószínűleg, több kisebb „előrelépésre" lesz szükség, hogy a válságból kikerüljünk. Sokat segít, ha minden kis eredményt észreveszünk és értékelünk.
(Conaction)